Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Gregorio, Aline
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Lorencini Júnior , Álvaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14946
Resumo: This work aims to investigate the curricular trends for EE in Higher Education, based on analyzes of published studies in the Electronic Magazine of the Master's in Environmental Education-REMEA. The analytical movements were guided by the theoretical-methodological framework of Content Analysis. We identified that the obstacles to the EE development refer, above all, to the curricula rigidity, the EE incipience and superficiality in the documents and the disconnection from the socio-environmental realities in which the institutions are inserted. Regarding curricular models, the debates emphasize transversality with greater emphasis, due to the broad, polysemic and hybrid characteristics that circumscribe EE, making it incompatible with the knowledge imprisonment in a disciplinary structure. Therefore, future perspectives converge to the transversal EE adoption offering greater possibilities for the field development in a collaborative and interdisciplinary way, as it calls on educators to fulfill their social and environmental responsibilities, based on the different knowledge they develop with the students.
id FURG-9_fd63af0e5e327254687980c5050362d5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14946
network_acronym_str FURG-9
network_name_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEAModelos curriculares de la educación ambiental (EA): un análisis de las publicaciones vehiculadas en la Revista Electrónica del Máster en EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEAModelos curriculares da educação ambiental (EA): uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEACurriculumTransversalityEnvironmental educationUniversity educationCurrículoTransversalidadEducación AmbientalEducación SuperiorCurrículoTransversalidadeEducação AmbientalEnsino Superior.This work aims to investigate the curricular trends for EE in Higher Education, based on analyzes of published studies in the Electronic Magazine of the Master's in Environmental Education-REMEA. The analytical movements were guided by the theoretical-methodological framework of Content Analysis. We identified that the obstacles to the EE development refer, above all, to the curricula rigidity, the EE incipience and superficiality in the documents and the disconnection from the socio-environmental realities in which the institutions are inserted. Regarding curricular models, the debates emphasize transversality with greater emphasis, due to the broad, polysemic and hybrid characteristics that circumscribe EE, making it incompatible with the knowledge imprisonment in a disciplinary structure. Therefore, future perspectives converge to the transversal EE adoption offering greater possibilities for the field development in a collaborative and interdisciplinary way, as it calls on educators to fulfill their social and environmental responsibilities, based on the different knowledge they develop with the students.Esta investigación tiene como objetivo investigar las tendencias curriculares para la EA en la Enseñanza Superior a partir de análisis de las publicaciones vehiculadas en la Revista Electrónica del Máster en Educación Ambiental-REMEA. Los movimientos analíticos se pautaron en el referencial teórico-metodológico del Análisis de Contenido. Identificamos que los obstáculos al desarrollo de la EA se refieren principalmente al enyesado de los currículos, a la incipiencia y superficialidad de la EA en los documentos y a la desconexión de las realidades socioambientales en las que las instituciones se encuentran insertadas. En cuanto a los modelos curriculares, los debates han apuntado con mayor énfasis a la transversalidad, debido a las características amplias, polisistémica y híbrida que circunscriben la EA, tornándola incompatible con el aprisionamiento de saberes en una estructura disciplinaria. Por lo tanto, las perspectivas futuras convergen en la adopción de una EA transversal ofreciendo mayores posibilidades para el desarrollo del campo de modo colaborativo y interdisciplinario, a medida que convoca a los educadores al cumplimiento de las responsabilidades social y ambiental, a partir de los diferentes saberes que desarrollan con los educandos.Esta pesquisa tem como objetivo investigar as tendências curriculares para a EA no Ensino Superior, a partir de análises das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA. Identificamos que os entraves ao desenvolvimento da EA se referem, principalmente, ao engessamento dos currículos, à incipiência e superficialidade da EA nos documentos e à desconexão das realidades socioambientais nas quais as instituições se encontram inseridas. Quanto aos modelos curriculares, os debates têm apontado com maior ênfase à transversalidade, devido às características ampla, polissêmica e híbrida que circunscrevem a EA, tornando-a incompatível com o aprisionamento de saberes em uma estrutura disciplinar. Portanto, as perspectivas futuras convergem à adoção de uma EA transversal oferecendo maiores possibilidades para o desenvolvimento do campo de modo colaborativo e interdisciplinar, à medida que convoca os educadores ao cumprimento das responsabilidades social e ambiental, a partir dos diferentes saberes que desenvolvem com os educandos.Lepidus2024-04-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/1494610.14295/remea.v41i1.14946REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 86-1071517-12562318-4884reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/remea/article/view/14946/10836http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Gregorio, AlineLorencini Júnior , Álvaro 2024-04-15T18:30:02Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14946Revistahttps://periodicos.furg.br/remeaPUBhttps://periodicos.furg.br/remea/oaijju_paula@hotmail.com1517-12561517-1256opendoar:2024-04-15T18:30:02Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA
Modelos curriculares de la educación ambiental (EA): un análisis de las publicaciones vehiculadas en la Revista Electrónica del Máster en EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA
Modelos curriculares da educação ambiental (EA): uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA
title Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA
spellingShingle Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA
de Gregorio, Aline
Curriculum
Transversality
Environmental education
University education
Currículo
Transversalidad
Educación Ambiental
Educación Superior
Currículo
Transversalidade
Educação Ambiental
Ensino Superior.
title_short Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA
title_full Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA
title_fullStr Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA
title_full_unstemmed Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA
title_sort Environmental education (EE) curricular models: an analysis of studies published in the Master's Electronic Journal in EA-REMEA : uma análise das publicações veiculadas na Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental-REMEA
author de Gregorio, Aline
author_facet de Gregorio, Aline
Lorencini Júnior , Álvaro
author_role author
author2 Lorencini Júnior , Álvaro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Gregorio, Aline
Lorencini Júnior , Álvaro
dc.subject.por.fl_str_mv Curriculum
Transversality
Environmental education
University education
Currículo
Transversalidad
Educación Ambiental
Educación Superior
Currículo
Transversalidade
Educação Ambiental
Ensino Superior.
topic Curriculum
Transversality
Environmental education
University education
Currículo
Transversalidad
Educación Ambiental
Educación Superior
Currículo
Transversalidade
Educação Ambiental
Ensino Superior.
description This work aims to investigate the curricular trends for EE in Higher Education, based on analyzes of published studies in the Electronic Magazine of the Master's in Environmental Education-REMEA. The analytical movements were guided by the theoretical-methodological framework of Content Analysis. We identified that the obstacles to the EE development refer, above all, to the curricula rigidity, the EE incipience and superficiality in the documents and the disconnection from the socio-environmental realities in which the institutions are inserted. Regarding curricular models, the debates emphasize transversality with greater emphasis, due to the broad, polysemic and hybrid characteristics that circumscribe EE, making it incompatible with the knowledge imprisonment in a disciplinary structure. Therefore, future perspectives converge to the transversal EE adoption offering greater possibilities for the field development in a collaborative and interdisciplinary way, as it calls on educators to fulfill their social and environmental responsibilities, based on the different knowledge they develop with the students.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14946
10.14295/remea.v41i1.14946
url https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14946
identifier_str_mv 10.14295/remea.v41i1.14946
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/remea/article/view/14946/10836
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Lepidus
publisher.none.fl_str_mv Lepidus
dc.source.none.fl_str_mv REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental; v. 41 n. 1 (2024): Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental - Fluxo Contínuo; 86-107
1517-1256
2318-4884
reponame:Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
collection Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Remea - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv jju_paula@hotmail.com
_version_ 1797041781342208000