Informação ambiental e mudança cultural: a escola em rede

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francisco, Maria Beatriz Lopes
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do IBICT - RIDI
Texto Completo: http://ridi.ibict.br/handle/123456789/744
Resumo: The present study discusses, from the nature-culture relationship experienced by contemporary societies facing environmental problems, the role of information on the behavior of individuals and the importance of socialization of environmental information when attitudes need changing. Viveiros de Castro and Latour present ways of thinking about nature-culture relationship which are different from those in the western world. The first takes up the proposal of the Amerindian perspectivism and Latour proposes to consider the two simultaneously, giving no special place for humans. Information is then one of the elements which can promote awareness of environmental problems, thus enabling the understanding of the need for new environmental practices. To this end, the socialization of information is seen as a relevant point and in this sense, the educational institution becomes an important part of this study, since some authors understand it as a place to socialize information and knowledge, forming values and attitudes. As the academic institution is not the only source of information that students have access to, its relationship with these other sources of information is questioned, as well as its connection with the actors involved. To implement this work, a field survey with 126 students in two schools was necessary and the dissertation compared.the.data.obtained.
id IBICT_55cd5acde708edf992840c301b5981d3
oai_identifier_str oai:ridi.ibict.br:123456789/744
network_acronym_str IBICT
network_name_str Repositório Institucional do IBICT - RIDI
repository_id_str 2404
spelling 2015-10-19T11:50:18Z2011-05-122015-10-19T11:50:18Z2011-03-18FRANCISCO, Maria Beatriz Lopes. Informação ambiental e mudança cultural: a escola em rede. 2011. 94 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2011.http://ridi.ibict.br/handle/123456789/744The present study discusses, from the nature-culture relationship experienced by contemporary societies facing environmental problems, the role of information on the behavior of individuals and the importance of socialization of environmental information when attitudes need changing. Viveiros de Castro and Latour present ways of thinking about nature-culture relationship which are different from those in the western world. The first takes up the proposal of the Amerindian perspectivism and Latour proposes to consider the two simultaneously, giving no special place for humans. Information is then one of the elements which can promote awareness of environmental problems, thus enabling the understanding of the need for new environmental practices. To this end, the socialization of information is seen as a relevant point and in this sense, the educational institution becomes an important part of this study, since some authors understand it as a place to socialize information and knowledge, forming values and attitudes. As the academic institution is not the only source of information that students have access to, its relationship with these other sources of information is questioned, as well as its connection with the actors involved. To implement this work, a field survey with 126 students in two schools was necessary and the dissertation compared.the.data.obtained.O presente estudo discute, a partir da relação natureza-cultura vivida pelas sociedades contemporâneas frente aos problemas ambientais, o papel da informação na mudança comportamental dos indivíduos, além da importância da socialização da informação ambiental quando se pretende mudança de atitude. Viveiros de Castro e Latour apresentam formas de pensar a relação natureza-cultura diferentes da que se encontra no mundo ocidental. O primeiro retoma a proposta do perspectivismo ameríndio e Latour propõe considerar os dois em simultâneo, não conferindo lugar especial aos seres humanos. A informação é considerada, então, um dos elementos que pode favorecer a tomada de consciência em relação aos problemas ambientais, possibilitando assim, a compreensão da necessidade de novas práticas ambientais. Para tal, a socialização da informação é vista como ponto relevante e nesse sentido, a instituição escolar torna-se parte importante deste estudo, uma vez que alguns autores compreendem-na como espaço de socialização da informação e do conhecimento voltada à formação de valores e atitudes. Como a instituição escolar não é a única fonte de informação a que os alunos têm acesso, questiona-se sua relação com essas outras fontes de informação, e ainda como a escola se agencia com os atores envolvidos. Para a execução deste trabalho, fez-se necessária uma pesquisa de campo com 126 alunos, em duas escolas e a dissertação comparou dados obtidos.Made available in DSpace on 2015-10-19T11:50:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Francisco2011.pdf: 751649 bytes, checksum: 37e2262fa537e8917af5eeb0a11314c6 (MD5) Previous issue date: 2011-03-18application/pdfporUniversidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e TecnologiaPrograma de Pós-Graduação em Ciência da InformaçãoUFRJ/ECO - IBICTBRCiência da InformaçãoEnvironmental informationSocialization informationSchoolInformaçãoEducação ambientalSocialização da InformaçãoEscolaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAOInformação ambiental e mudança cultural: a escola em redeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAlbagli, Saritahttp://lattes.cnpq.br/8946328562221916Leroux, LilianeMaciel, Maria LuciaMarteleto, Regina Mariahttp://lattes.cnpq.br/6352285207676599Francisco, Maria Beatriz Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IBICT - RIDIinstname:Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)instacron:IBICTORIGINALFrancisco2011.pdfapplication/pdf751649http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/744/1/Francisco2011.pdf37e2262fa537e8917af5eeb0a11314c6MD51TEXTFrancisco2011.pdf.txtFrancisco2011.pdf.txtExtracted texttext/plain205153http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/744/2/Francisco2011.pdf.txt5cd4fe44115f8538f1ffee6d2bb56ae4MD52123456789/7442016-06-22 16:13:39.61oai:ridi.ibict.br:123456789/744Repositório InstitucionalPUBhttps://ridi.ibict.br/oai/requestrd@ibict.bropendoar:24042016-06-22T19:13:39Repositório Institucional do IBICT - RIDI - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)false
dc.title.por.fl_str_mv Informação ambiental e mudança cultural: a escola em rede
title Informação ambiental e mudança cultural: a escola em rede
spellingShingle Informação ambiental e mudança cultural: a escola em rede
Francisco, Maria Beatriz Lopes
Environmental information
Socialization information
School
Informação
Educação ambiental
Socialização da Informação
Escola
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
title_short Informação ambiental e mudança cultural: a escola em rede
title_full Informação ambiental e mudança cultural: a escola em rede
title_fullStr Informação ambiental e mudança cultural: a escola em rede
title_full_unstemmed Informação ambiental e mudança cultural: a escola em rede
title_sort Informação ambiental e mudança cultural: a escola em rede
author Francisco, Maria Beatriz Lopes
author_facet Francisco, Maria Beatriz Lopes
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Albagli, Sarita
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8946328562221916
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Leroux, Liliane
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Maciel, Maria Lucia
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Marteleto, Regina Maria
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6352285207676599
dc.contributor.author.fl_str_mv Francisco, Maria Beatriz Lopes
contributor_str_mv Albagli, Sarita
Leroux, Liliane
Maciel, Maria Lucia
Marteleto, Regina Maria
dc.subject.eng.fl_str_mv Environmental information
Socialization information
School
topic Environmental information
Socialization information
School
Informação
Educação ambiental
Socialização da Informação
Escola
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Informação
Educação ambiental
Socialização da Informação
Escola
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
description The present study discusses, from the nature-culture relationship experienced by contemporary societies facing environmental problems, the role of information on the behavior of individuals and the importance of socialization of environmental information when attitudes need changing. Viveiros de Castro and Latour present ways of thinking about nature-culture relationship which are different from those in the western world. The first takes up the proposal of the Amerindian perspectivism and Latour proposes to consider the two simultaneously, giving no special place for humans. Information is then one of the elements which can promote awareness of environmental problems, thus enabling the understanding of the need for new environmental practices. To this end, the socialization of information is seen as a relevant point and in this sense, the educational institution becomes an important part of this study, since some authors understand it as a place to socialize information and knowledge, forming values and attitudes. As the academic institution is not the only source of information that students have access to, its relationship with these other sources of information is questioned, as well as its connection with the actors involved. To implement this work, a field survey with 126 students in two schools was necessary and the dissertation compared.the.data.obtained.
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-05-12
2015-10-19T11:50:18Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-03-18
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-10-19T11:50:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FRANCISCO, Maria Beatriz Lopes. Informação ambiental e mudança cultural: a escola em rede. 2011. 94 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ridi.ibict.br/handle/123456789/744
identifier_str_mv FRANCISCO, Maria Beatriz Lopes. Informação ambiental e mudança cultural: a escola em rede. 2011. 94 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2011.
url http://ridi.ibict.br/handle/123456789/744
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRJ/ECO - IBICT
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do IBICT - RIDI
instname:Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron:IBICT
instname_str Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron_str IBICT
institution IBICT
reponame_str Repositório Institucional do IBICT - RIDI
collection Repositório Institucional do IBICT - RIDI
bitstream.url.fl_str_mv http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/744/1/Francisco2011.pdf
http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/744/2/Francisco2011.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 37e2262fa537e8917af5eeb0a11314c6
5cd4fe44115f8538f1ffee6d2bb56ae4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do IBICT - RIDI - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)
repository.mail.fl_str_mv rd@ibict.br
_version_ 1793251961175277568