Um espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Edilene
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do IBICT - RIDI
Texto Completo: http://ridi.ibict.br/handle/123456789/777
Resumo: Analysis of doctoral courses and theses of the graduate programs of higher education institutions in Brazil, public and private, in the area of Architecture and Urbanism using bibliometric method in order to generate quality quantitative indicators. Concentration areas were identified as well as lines of research and topics investigated in the theses. Currently, there are thirteen doctoral programs in Brazil, most recently, created from the years 2000 and concentrated in the Southeast. The survey data verified the lack of standardization of the information available on the websites of the graduate programs, making it difficult to recover quick and accurate, as well as the absence of keywords representing the content of the theses, which does not use a controlled vocabulary or thesaurus. The analysis of the concentration areas, lines of research and theses, points to the themes more frequently as Urban Planning, Urbanization and Urban Space, with strong influences of historical and theoretical aspects of the area, introducing topics related to technologies and concern about social issues and resolutions of their problems. The research results may contribute to the formulation of policies for graduate studies in this field of knowledge, evaluation of programs, concentration areas and lines of research, as well as guidance on the most studied themes, gaps and issues still under researched
id IBICT_11e19eab7824bf62cce7bdaadc87b904
oai_identifier_str oai:ridi.ibict.br:123456789/777
network_acronym_str IBICT
network_name_str Repositório Institucional do IBICT - RIDI
repository_id_str 2404
spelling 2015-10-19T11:50:25Z2012-09-172015-10-19T11:50:25Z2012-03-30COSTA, Edilene. Um espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasil. 2012. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2012.http://ridi.ibict.br/handle/123456789/777Analysis of doctoral courses and theses of the graduate programs of higher education institutions in Brazil, public and private, in the area of Architecture and Urbanism using bibliometric method in order to generate quality quantitative indicators. Concentration areas were identified as well as lines of research and topics investigated in the theses. Currently, there are thirteen doctoral programs in Brazil, most recently, created from the years 2000 and concentrated in the Southeast. The survey data verified the lack of standardization of the information available on the websites of the graduate programs, making it difficult to recover quick and accurate, as well as the absence of keywords representing the content of the theses, which does not use a controlled vocabulary or thesaurus. The analysis of the concentration areas, lines of research and theses, points to the themes more frequently as Urban Planning, Urbanization and Urban Space, with strong influences of historical and theoretical aspects of the area, introducing topics related to technologies and concern about social issues and resolutions of their problems. The research results may contribute to the formulation of policies for graduate studies in this field of knowledge, evaluation of programs, concentration areas and lines of research, as well as guidance on the most studied themes, gaps and issues still under researchedAnálise dos cursos de doutorado e respectivas teses dos programas de pósgraduação das Instituições de Ensino Superior do Brasil, públicas e privadas, na área de Arquitetura e Urbansimo, utilizando método bibliométrico com o objetivo de gerar indicadores qualiquantitativos. Foram identificadas as áreas de concentração, linhas de pesquisa e temas pesquisados nas teses. Existem, hoje, 13 cursos de doutorado no País, a maioria recente, criada a partir do ano de 2000 e concentrados na região sudeste. No levantamento de dados foi verificada a falta de padronização nas informações disponibilizadas nos portais dos programas, dificultando a recuperação ágil e precisa, assim como a ausência de palavras-chave representativas do conteúdo das teses, pela não utilização de vocabulário controlado ou tesauros. A análise, tanto das áreas de concentração, linhas de pesquisa quanto das teses, aponta como temáticas mais frequentes, Urbanização, Planejamento Urbano e Projeto de Arquitetura, com forte incidência dos aspectos históricos e teóricos da área, introdução de temas relacionados às tecnologias e preocupação com as questões sociais e resoluções dos seus problemas. Os resultados da pesquisa podem contribuir para a formulação de políticas de pós-graduação nesse campo do conhecimento, avaliação dos programas, áreas de concentração e linhas de pesquisa, bem como orientar sobre os temas mais estudados, lacunas existentes e questões ainda pouco pesquisadasMade available in DSpace on 2015-10-19T11:50:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 costa2012.pdf: 651355 bytes, checksum: 7ea62527ceaa688b6feeee8ef5b0fa02 (MD5) Previous issue date: 2012-03-30application/pdfporUniversidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e TecnologiaPrograma de Pós-Graduação em Ciência da InformaçãoUFRJ/ECO - IBICTBRCiência da InformaçãoGraduate programsArchitecture and urbanismBibliometricsDoctoral thesesQuality quantitative indicatorsProgramas de pós-graduação Arquitetura e urbanismo Produção científica BibliometriaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAOUm espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPinheiro, Lena Vânia Ribeirohttp://lattes.cnpq.br/9613980184982976Oliveira, Eloísa da C. Príncipe deBraga, Gilda Mariahttp://lattes.cnpq.br/2245026790419537Bochner, Rosanyhttp://lattes.cnpq.br/5413987825127127Costa, Edileneinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IBICT - RIDIinstname:Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)instacron:IBICTORIGINALcosta2012.pdfapplication/pdf651355http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/777/1/costa2012.pdf7ea62527ceaa688b6feeee8ef5b0fa02MD51TEXTcosta2012.pdf.txtcosta2012.pdf.txtExtracted texttext/plain184046http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/777/2/costa2012.pdf.txtddce70f1e1fe104ce4187ba2eba96781MD52123456789/7772016-06-22 16:13:42.452oai:ridi.ibict.br:123456789/777Repositório InstitucionalPUBhttps://ridi.ibict.br/oai/requestrd@ibict.bropendoar:24042016-06-22T19:13:42Repositório Institucional do IBICT - RIDI - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)false
dc.title.por.fl_str_mv Um espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasil
title Um espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasil
spellingShingle Um espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasil
Costa, Edilene
Graduate programs
Architecture and urbanism
Bibliometrics
Doctoral theses
Quality quantitative indicators
Programas de pós-graduação Arquitetura e urbanismo Produção científica Bibliometria
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
title_short Um espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasil
title_full Um espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasil
title_fullStr Um espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasil
title_full_unstemmed Um espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasil
title_sort Um espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasil
author Costa, Edilene
author_facet Costa, Edilene
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pinheiro, Lena Vânia Ribeiro
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9613980184982976
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Oliveira, Eloísa da C. Príncipe de
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Braga, Gilda Maria
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2245026790419537
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Bochner, Rosany
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5413987825127127
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Edilene
contributor_str_mv Pinheiro, Lena Vânia Ribeiro
Oliveira, Eloísa da C. Príncipe de
Braga, Gilda Maria
Bochner, Rosany
dc.subject.eng.fl_str_mv Graduate programs
Architecture and urbanism
Bibliometrics
Doctoral theses
Quality quantitative indicators
topic Graduate programs
Architecture and urbanism
Bibliometrics
Doctoral theses
Quality quantitative indicators
Programas de pós-graduação Arquitetura e urbanismo Produção científica Bibliometria
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Programas de pós-graduação Arquitetura e urbanismo Produção científica Bibliometria
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
description Analysis of doctoral courses and theses of the graduate programs of higher education institutions in Brazil, public and private, in the area of Architecture and Urbanism using bibliometric method in order to generate quality quantitative indicators. Concentration areas were identified as well as lines of research and topics investigated in the theses. Currently, there are thirteen doctoral programs in Brazil, most recently, created from the years 2000 and concentrated in the Southeast. The survey data verified the lack of standardization of the information available on the websites of the graduate programs, making it difficult to recover quick and accurate, as well as the absence of keywords representing the content of the theses, which does not use a controlled vocabulary or thesaurus. The analysis of the concentration areas, lines of research and theses, points to the themes more frequently as Urban Planning, Urbanization and Urban Space, with strong influences of historical and theoretical aspects of the area, introducing topics related to technologies and concern about social issues and resolutions of their problems. The research results may contribute to the formulation of policies for graduate studies in this field of knowledge, evaluation of programs, concentration areas and lines of research, as well as guidance on the most studied themes, gaps and issues still under researched
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-09-17
2015-10-19T11:50:25Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-03-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-10-19T11:50:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv COSTA, Edilene. Um espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasil. 2012. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ridi.ibict.br/handle/123456789/777
identifier_str_mv COSTA, Edilene. Um espaço na construção do conhecimento: indicadores quantitativos dos Programas de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo de instituições de ensino superior no Brasil. 2012. 103 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2012.
url http://ridi.ibict.br/handle/123456789/777
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRJ/ECO - IBICT
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do IBICT - RIDI
instname:Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron:IBICT
instname_str Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron_str IBICT
institution IBICT
reponame_str Repositório Institucional do IBICT - RIDI
collection Repositório Institucional do IBICT - RIDI
bitstream.url.fl_str_mv http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/777/1/costa2012.pdf
http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/777/2/costa2012.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 7ea62527ceaa688b6feeee8ef5b0fa02
ddce70f1e1fe104ce4187ba2eba96781
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do IBICT - RIDI - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)
repository.mail.fl_str_mv rd@ibict.br
_version_ 1797055771734704128