A fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administração

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diniz, Cládice Nóbile
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do IBICT - RIDI
Texto Completo: http://ridi.ibict.br/handle/123456789/688
Resumo: The concept of Fluency with information technology (FIT) is focused in this study which also tries to measure aspects of this type of capacity among Business School students. A discussion of the literature that deals with this concept reveals that it has several meanings and involves multiple and complex qualifications. The characteristics of FIT as applied to Management, both in work and school environments, are also considered. The empirical study was applied to students enrolled in the third year of two large Rio de Janeiro universities that offer Business Courses in different localities of the metropolitan area; a total of 320 pupils were surveyed. Data analyses undertaken show that students have relatively high performance in certain basic skills and aspects of IT, but lack fluency in other dimensions, including some that seem relevant to business professionals. Analyses that try to identify differences in FIT that might be due to the student social and economic background do not indicate strong relationships. Among the aspects that suggest a more consistent relation with FIT are early access to computer, fluency in English, and the student s gender. The identification of these factors seem to show that family values and strategies in education might be fundamental to FIT acquisition. These findings seem to give support to approaches that stress the complexity and the multiple dimensions involved in FIT
id IBICT_f9b44452414a8fed8b7cf6a891c92dbd
oai_identifier_str oai:ridi.ibict.br:123456789/688
network_acronym_str IBICT
network_name_str Repositório Institucional do IBICT - RIDI
repository_id_str 2404
spelling 2015-10-19T11:49:48Z2008-01-292015-10-19T11:49:48Z2005-03-30DINIZ, Cládice Nóbile. A fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administração. 2005. 144 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2005.http://ridi.ibict.br/handle/123456789/688The concept of Fluency with information technology (FIT) is focused in this study which also tries to measure aspects of this type of capacity among Business School students. A discussion of the literature that deals with this concept reveals that it has several meanings and involves multiple and complex qualifications. The characteristics of FIT as applied to Management, both in work and school environments, are also considered. The empirical study was applied to students enrolled in the third year of two large Rio de Janeiro universities that offer Business Courses in different localities of the metropolitan area; a total of 320 pupils were surveyed. Data analyses undertaken show that students have relatively high performance in certain basic skills and aspects of IT, but lack fluency in other dimensions, including some that seem relevant to business professionals. Analyses that try to identify differences in FIT that might be due to the student social and economic background do not indicate strong relationships. Among the aspects that suggest a more consistent relation with FIT are early access to computer, fluency in English, and the student s gender. The identification of these factors seem to show that family values and strategies in education might be fundamental to FIT acquisition. These findings seem to give support to approaches that stress the complexity and the multiple dimensions involved in FITEste estudo focaliza o conceito de Fluência em Tecnologia de Informação e, tomando como objeto de estudo o estudante de graduação em Administração, procura conhecer aspectos dessa fluência, assim como identificar fatores que contribuem para que este aluno desenvolva essa capacidade de uso de tecnologia da informação (TI). As diversas acepções e aplicações do conceito são consideradas, sugerindo que a Fluência em TI envolve múltiplas qualificações. As características e implicações da identificação da Fluência em TI no ambiente organizacional e no ensino de graduação são também abordadas. O estudo empírico realizado envolveu o levantamento de características e opiniões da população de estudantes do sexto período de graduação em Administração de duas escolas privadas do Rio de Janeiro, através da aplicação de um questionário a 320 alunos. As análises dos dados mostram fluência alta entre os alunos em algumas dimensões básicas da TI e carências em outras, especialmente, em aspectos que dizem respeito especificamente à formação do administrador. As análises que visam à busca de diferenças de fluência por fatores escolares e extra-escolares mostram, de um modo geral, que não há grandes divergências entre turmas e turnos, assim como entre alunos de origens sociais diversas. Alguns dos aspectos que indicam relação mais consistente com a Fluência em TI são a idade de início do uso de computador, a fluência em inglês e o gênero dos alunos, aspectos que sugerem que valores e estratégias familiares, que são incutidos cedo no processo educativo, podem ser fundamentais para o aquisição da Fluência em TI. A identificação dessas relações vai ao encontro das idéias aqui abordadas, relativas à complexidade e às múltiplas dimensões envolvidas no conceito focalizadoMade available in DSpace on 2015-10-19T11:49:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 cladicediniz.pdf: 981054 bytes, checksum: e8062dd5f08647e9e655fae1fe76996f (MD5) Previous issue date: 2005-03-30application/pdfporUniversidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e TecnologiaPrograma de Pós-Graduação em Ciência da InformaçãoUFRJ/ECO - IBICTBRCiência da InformaçãoTecnologia da informaçãoAlfabetização digitalCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAOA fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administraçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisOliveira, Gilda Olinto dehttp://lattes.cnpq.br/9123225715599547Barreto, Aldo de AlbuquerqueCPF:14714745698http://lattes.cnpq.br/3535540171060950Prado, Geraldo Moreirahttp://lattes.cnpq.br/4611487449721174Souza, Alberto de Mello eBreglia, Vera Lúcia Alveshttp://lattes.cnpq.br/5264867259795382Diniz, Cládice Nóbileinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IBICT - RIDIinstname:Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)instacron:IBICTORIGINALcladicediniz.pdfapplication/pdf981054http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/688/1/cladicediniz.pdfe8062dd5f08647e9e655fae1fe76996fMD51TEXTcladicediniz.pdf.txtcladicediniz.pdf.txtExtracted texttext/plain295561http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/688/2/cladicediniz.pdf.txt7f95338c143d0245b7be40cd98bc60d3MD52123456789/6882016-06-22 16:13:38.547oai:ridi.ibict.br:123456789/688Repositório InstitucionalPUBhttps://ridi.ibict.br/oai/requestrd@ibict.bropendoar:24042016-06-22T19:13:38Repositório Institucional do IBICT - RIDI - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)false
dc.title.por.fl_str_mv A fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administração
title A fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administração
spellingShingle A fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administração
Diniz, Cládice Nóbile
Tecnologia da informação
Alfabetização digital
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
title_short A fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administração
title_full A fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administração
title_fullStr A fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administração
title_full_unstemmed A fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administração
title_sort A fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administração
author Diniz, Cládice Nóbile
author_facet Diniz, Cládice Nóbile
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Oliveira, Gilda Olinto de
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9123225715599547
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Barreto, Aldo de Albuquerque
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:14714745698
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3535540171060950
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Prado, Geraldo Moreira
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4611487449721174
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Souza, Alberto de Mello e
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Breglia, Vera Lúcia Alves
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5264867259795382
dc.contributor.author.fl_str_mv Diniz, Cládice Nóbile
contributor_str_mv Oliveira, Gilda Olinto de
Barreto, Aldo de Albuquerque
Prado, Geraldo Moreira
Souza, Alberto de Mello e
Breglia, Vera Lúcia Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia da informação
Alfabetização digital
topic Tecnologia da informação
Alfabetização digital
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::CIENCIA DA INFORMACAO
description The concept of Fluency with information technology (FIT) is focused in this study which also tries to measure aspects of this type of capacity among Business School students. A discussion of the literature that deals with this concept reveals that it has several meanings and involves multiple and complex qualifications. The characteristics of FIT as applied to Management, both in work and school environments, are also considered. The empirical study was applied to students enrolled in the third year of two large Rio de Janeiro universities that offer Business Courses in different localities of the metropolitan area; a total of 320 pupils were surveyed. Data analyses undertaken show that students have relatively high performance in certain basic skills and aspects of IT, but lack fluency in other dimensions, including some that seem relevant to business professionals. Analyses that try to identify differences in FIT that might be due to the student social and economic background do not indicate strong relationships. Among the aspects that suggest a more consistent relation with FIT are early access to computer, fluency in English, and the student s gender. The identification of these factors seem to show that family values and strategies in education might be fundamental to FIT acquisition. These findings seem to give support to approaches that stress the complexity and the multiple dimensions involved in FIT
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-03-30
dc.date.available.fl_str_mv 2008-01-29
2015-10-19T11:49:48Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-10-19T11:49:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv DINIZ, Cládice Nóbile. A fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administração. 2005. 144 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ridi.ibict.br/handle/123456789/688
identifier_str_mv DINIZ, Cládice Nóbile. A fluência em tecnologia da informação entre estudantes de administração. 2005. 144 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Rio de Janeiro, 2005.
url http://ridi.ibict.br/handle/123456789/688
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRJ/ECO - IBICT
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro / Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do IBICT - RIDI
instname:Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron:IBICT
instname_str Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)
instacron_str IBICT
institution IBICT
reponame_str Repositório Institucional do IBICT - RIDI
collection Repositório Institucional do IBICT - RIDI
bitstream.url.fl_str_mv http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/688/1/cladicediniz.pdf
http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/688/2/cladicediniz.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv e8062dd5f08647e9e655fae1fe76996f
7f95338c143d0245b7be40cd98bc60d3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do IBICT - RIDI - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT)
repository.mail.fl_str_mv rd@ibict.br
_version_ 1797055770954563584