Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, Juliana Sales
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
Texto Completo: http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/488
Resumo: This research aimed to propose the application of the Project-Based Learning (PBL) method in an interdisciplinary way, aiming to promote meaningful learning, in which students develop skills in a perspective of integral education. It is an applied research, of qualitative nature, having the bibliographic research and the case study as technical procedures. The research had a training stage for the involved teachers, and an application stage with two groups of professional technical course’s students from the Federal Institute of Amazonas. Questionnaires with open and closed questions were used to obtain data, before and after the application of the methodology, which were analyzed in a qualitative and quantitative way. The results showed that both participating classes had an increase in the average in the disciplines that were part of the research and a decrease in the number of absences, if compared to the previous two months. Teachers, as well as students, pointed out as an improvement for the application of the method the need for a longer time of execution and planning, as well as the application of this methodology more often and its insertion in the institutional teaching plan.
id IFAM-1_27132d5a2ce8aeaf7c2dd155ae1a833d
oai_identifier_str oai:localhost:4321/488
network_acronym_str IFAM-1
network_name_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository_id_str
spelling Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológicaAprendizagem Baseada em ProjetosMetodologias AtivasInterdisciplinaridadeEducação Profissional e TecnológicaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOThis research aimed to propose the application of the Project-Based Learning (PBL) method in an interdisciplinary way, aiming to promote meaningful learning, in which students develop skills in a perspective of integral education. It is an applied research, of qualitative nature, having the bibliographic research and the case study as technical procedures. The research had a training stage for the involved teachers, and an application stage with two groups of professional technical course’s students from the Federal Institute of Amazonas. Questionnaires with open and closed questions were used to obtain data, before and after the application of the methodology, which were analyzed in a qualitative and quantitative way. The results showed that both participating classes had an increase in the average in the disciplines that were part of the research and a decrease in the number of absences, if compared to the previous two months. Teachers, as well as students, pointed out as an improvement for the application of the method the need for a longer time of execution and planning, as well as the application of this methodology more often and its insertion in the institutional teaching plan.Esta pesquisa teve por objetivo desenvolver uma prática educativa por meio da metodologia ativa “Aprendizagem Baseada em Projetos” de maneira interdisciplinar na Educação Profissional e Tecnológica de Nível Médio – EPTNM. Trata-se de uma pesquisa aplicada, de cunho qualitativo, tendo como procedimentos técnicos a pesquisa bibliográfica e o estudo de caso. A pesquisa teve uma etapa de formação dos professores envolvidos e uma etapa de aplicação do método com duas turmas de alunos de curso técnico profissionalizante do Instituto Federal do Amazonas. Foram utilizados questionários com questões abertas e fechadas para obtenção de dados, antes e depois da aplicação da metodologia, sendo estes analisados de maneira qualitativa e quantitativa. Os resultados apontaram que ambas as turmas participantes obtiveram um aumento na média nas disciplinas que fizeram parte da pesquisa e uma diminuição no número de faltas, comparados ao bimestre anterior. Os professores, assim como os alunos, apontaram como melhoria para a aplicação do método a necessidade de um tempo maior para aplicação e planejamento, bem como a aplicação desta metodologia mais vezes e sua inserção no plano de ensino institucional.BrasilCampus Manaus CentroPrograma de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT)Instituto Federal do AmazonasIFAMInstituto Federal do AmazonasIFAMQueiroz Neto, José Pinheiro dehttp://lattes.cnpq.br/8055796489225138Queiroz Neto, José Pinheiro dehttp://lattes.cnpq.br/8055796489225138Aride, Paulo Henrique Rochahttp://lattes.cnpq.br/9087696929404160Carvalho, Leandro S. Galvão deVasconcelos, Juliana Sales2020-11-16T14:29:42Z2020-11-162020-11-16T14:29:42Z2020-08-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisVASCONCELOS, Juliana Sales. Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica. 2020. Dissertação. (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2020.http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/488porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)instacron:IFAM2020-11-16T14:29:42Zoai:localhost:4321/488Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifam.edu.br/oai/requestcgeb@ifam.edu.bropendoar:2020-11-16T14:29:42Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica
title Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica
spellingShingle Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica
Vasconcelos, Juliana Sales
Aprendizagem Baseada em Projetos
Metodologias Ativas
Interdisciplinaridade
Educação Profissional e Tecnológica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
title_short Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica
title_full Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica
title_fullStr Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica
title_full_unstemmed Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica
title_sort Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica
author Vasconcelos, Juliana Sales
author_facet Vasconcelos, Juliana Sales
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Queiroz Neto, José Pinheiro de
http://lattes.cnpq.br/8055796489225138
Queiroz Neto, José Pinheiro de
http://lattes.cnpq.br/8055796489225138
Aride, Paulo Henrique Rocha
http://lattes.cnpq.br/9087696929404160
Carvalho, Leandro S. Galvão de
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcelos, Juliana Sales
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Baseada em Projetos
Metodologias Ativas
Interdisciplinaridade
Educação Profissional e Tecnológica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
topic Aprendizagem Baseada em Projetos
Metodologias Ativas
Interdisciplinaridade
Educação Profissional e Tecnológica
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
description This research aimed to propose the application of the Project-Based Learning (PBL) method in an interdisciplinary way, aiming to promote meaningful learning, in which students develop skills in a perspective of integral education. It is an applied research, of qualitative nature, having the bibliographic research and the case study as technical procedures. The research had a training stage for the involved teachers, and an application stage with two groups of professional technical course’s students from the Federal Institute of Amazonas. Questionnaires with open and closed questions were used to obtain data, before and after the application of the methodology, which were analyzed in a qualitative and quantitative way. The results showed that both participating classes had an increase in the average in the disciplines that were part of the research and a decrease in the number of absences, if compared to the previous two months. Teachers, as well as students, pointed out as an improvement for the application of the method the need for a longer time of execution and planning, as well as the application of this methodology more often and its insertion in the institutional teaching plan.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-16T14:29:42Z
2020-11-16
2020-11-16T14:29:42Z
2020-08-21
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VASCONCELOS, Juliana Sales. Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica. 2020. Dissertação. (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2020.
http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/488
identifier_str_mv VASCONCELOS, Juliana Sales. Aprendizagem baseada em projetos: uma proposta interdisciplinar para a educação profissional e tecnológica. 2020. Dissertação. (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, Campus Manaus Centro, Manaus, 2020.
url http://repositorio.ifam.edu.br/jspui/handle/4321/488
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Manaus Centro
Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT)
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
publisher.none.fl_str_mv Brasil
Campus Manaus Centro
Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT)
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
Instituto Federal do Amazonas
IFAM
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
instname:Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron:IFAM
instname_str Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
instacron_str IFAM
institution IFAM
reponame_str Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
collection Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do IFAM (Repositório Institucional do Instituto Federal do Amazonas) - Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
repository.mail.fl_str_mv cgeb@ifam.edu.br
_version_ 1810022877104177152