Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório do Instituto Federal do Amapá |
Texto Completo: | http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/330 |
Resumo: | This research sought to briefly show some possible applications of Differential and Integral Calculus in Basic Education. Having as generator theme the demonstration of alternatives to introduce the study of Calculus in Basic Education, without compromising the student's learning and increasing the teaching load. The literature review involved both Induction to Calculus and the approach to Calculus in textbooks. The methodology was based on a theoretical survey of some books and scientific articles, related to the proposal's theme, using existing resources in the library of the Federal Institute of Amapá - Campus Macapá, as well as in periodicals, books from its collection and through access to sources available on the internet. Thus, the applications of Calculus in the disciplines of Mathematics, Physics, Biology, Chemistry, among others, were presented in a didactic way, with the purpose of demonstrating and presenting these mathematical tools in an understandable and accessible way to students and teachers, emphasizing that it is not a simple task for the math teacher, but it is possible to arouse interest in calculus when working on issues that are related to the students' experience. In addition, the work sought not only to contribute but also to enrich the research indicators in the area of Calculation for Basic Education, showing different suggestions on the theme. |
id |
IFAP-2_aa65ccb23faf9810091ef53b4ada89fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/330 |
network_acronym_str |
IFAP-2 |
network_name_str |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
repository_id_str |
|
spelling |
Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básicaMatemática aplicadaCálculo diferencial integralCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADAThis research sought to briefly show some possible applications of Differential and Integral Calculus in Basic Education. Having as generator theme the demonstration of alternatives to introduce the study of Calculus in Basic Education, without compromising the student's learning and increasing the teaching load. The literature review involved both Induction to Calculus and the approach to Calculus in textbooks. The methodology was based on a theoretical survey of some books and scientific articles, related to the proposal's theme, using existing resources in the library of the Federal Institute of Amapá - Campus Macapá, as well as in periodicals, books from its collection and through access to sources available on the internet. Thus, the applications of Calculus in the disciplines of Mathematics, Physics, Biology, Chemistry, among others, were presented in a didactic way, with the purpose of demonstrating and presenting these mathematical tools in an understandable and accessible way to students and teachers, emphasizing that it is not a simple task for the math teacher, but it is possible to arouse interest in calculus when working on issues that are related to the students' experience. In addition, the work sought not only to contribute but also to enrich the research indicators in the area of Calculation for Basic Education, showing different suggestions on the theme.Esta pesquisa buscou evidenciar de forma sucinta algumas possíveis aplicações do Cálculo Diferencial e Integral na Educação Básica. Tendo como tema gerador a demonstração de alternativas de introduzir o estudo de Cálculo na Educação Básica, sem que haja comprometimento no aprendizado do aluno e aumento da carga horária docente. A revisão de literatura envolveu tanto a Indução ao Cálculo, como a abordagem do Cálculo nos livros didáticos. A metodologia baseou-se em um levantamento teórico de alguns livros e artigos científicos, referente ao tema da proposta, utilizando para isso recursos existentes na biblioteca do Instituto Federal do Amapá - Campus Macapá, bem como nos periódicos, livros de seu acervo e através de acesso a fontes disponibilizadas na internet. Desse modo, foi apresentado de forma didática as aplicações do Cálculo nas disciplinas de Matemática, Física, Biologia, Química, entre outros, com a finalidade de demonstrar e apresentar essas ferramentas matemáticas de forma compreensível e acessível aos alunos e professores, enfatizando que não é uma tarefa simples para o professor de matemática, porém é possível despertar o interesse pelo cálculo ao se trabalhar questões que estejam relacionada à vivência dos alunos. No mais, o trabalho buscou não só contribuir como também enriquecer os indicadores de pesquisas na área do Cálculo para Educação Básica, mostrando diferentes sugestões sobre o tema.Instituto Federal do AmapáBrasilLicenciatura em MatemáticaIFAPFERREIRA, André Luiz dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/1774822941963870OLIVEIRA, Carlos Alexandre SantanaSILVA, Edivaldo Bastos daRAMOS, José Wlademir Barros2021-06-16T20:50:10Z2021-06-162021-06-16T20:50:10Z2020-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSILVA, Edivaldo Bastos da; RAMOS, José Wlademir Barros. Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básica. 2020. 46f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020.http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/330porAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório do Instituto Federal do Amapáinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)instacron:IFAP2021-06-16T20:50:10Zoai:repositorio.ifap.edu.br:prefix/330Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ifap.edu.br/oai/requestsuzana.cardoso@ifap.edu.bropendoar:2021-06-16T20:50:10Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básica |
title |
Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básica |
spellingShingle |
Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básica SILVA, Edivaldo Bastos da Matemática aplicada Cálculo diferencial integral CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
title_short |
Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básica |
title_full |
Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básica |
title_fullStr |
Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básica |
title_full_unstemmed |
Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básica |
title_sort |
Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básica |
author |
SILVA, Edivaldo Bastos da |
author_facet |
SILVA, Edivaldo Bastos da RAMOS, José Wlademir Barros |
author_role |
author |
author2 |
RAMOS, José Wlademir Barros |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
FERREIRA, André Luiz dos Santos http://lattes.cnpq.br/1774822941963870 OLIVEIRA, Carlos Alexandre Santana |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SILVA, Edivaldo Bastos da RAMOS, José Wlademir Barros |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática aplicada Cálculo diferencial integral CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
topic |
Matemática aplicada Cálculo diferencial integral CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADA |
description |
This research sought to briefly show some possible applications of Differential and Integral Calculus in Basic Education. Having as generator theme the demonstration of alternatives to introduce the study of Calculus in Basic Education, without compromising the student's learning and increasing the teaching load. The literature review involved both Induction to Calculus and the approach to Calculus in textbooks. The methodology was based on a theoretical survey of some books and scientific articles, related to the proposal's theme, using existing resources in the library of the Federal Institute of Amapá - Campus Macapá, as well as in periodicals, books from its collection and through access to sources available on the internet. Thus, the applications of Calculus in the disciplines of Mathematics, Physics, Biology, Chemistry, among others, were presented in a didactic way, with the purpose of demonstrating and presenting these mathematical tools in an understandable and accessible way to students and teachers, emphasizing that it is not a simple task for the math teacher, but it is possible to arouse interest in calculus when working on issues that are related to the students' experience. In addition, the work sought not only to contribute but also to enrich the research indicators in the area of Calculation for Basic Education, showing different suggestions on the theme. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-09 2021-06-16T20:50:10Z 2021-06-16 2021-06-16T20:50:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Edivaldo Bastos da; RAMOS, José Wlademir Barros. Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básica. 2020. 46f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020. http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/330 |
identifier_str_mv |
SILVA, Edivaldo Bastos da; RAMOS, José Wlademir Barros. Cálculo diferencial integral: aplicações na educação básica. 2020. 46f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) – Instituto Federal do Amapá, Macapá, AP, 2020. |
url |
http://repositorio.ifap.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/330 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Amapá Brasil Licenciatura em Matemática IFAP |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal do Amapá Brasil Licenciatura em Matemática IFAP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório do Instituto Federal do Amapá instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) instacron:IFAP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) |
instacron_str |
IFAP |
institution |
IFAP |
reponame_str |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
collection |
Repositório do Instituto Federal do Amapá |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório do Instituto Federal do Amapá - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (IFAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
suzana.cardoso@ifap.edu.br |
_version_ |
1798311981197819904 |