UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia Passos, Felipe
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa Almeida, Josiane, da Silva Sales, Reinaldo Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/913
Resumo: The work analyzes the conception of the social function of professional training in the Agricultural Technical Course Integrated to High School at the Castanhal Campus of the Federal Institute of Pará. The study started from a bibliographic review on polytechnic and work as an educational principle, from the comparison of pedagogical projects of the 2017 and 2019 course and their experiences on this campus. The technical courses offered by the federal institutes (FIs) should ensure a holistic training that allows the dialogue between work and education, that integrates science, technology and culture and that has an educational principle at work. However, the results reveal a duality of conceptions of the social function of training for work. On the one hand there is a technical understanding and on the other the integration of knowledge. This duality implies tensioning in the daily relations between teachers, hierarchization of knowledge, split of knowledge and partial training of students, aspects that contradict the social function of the FIs
id IFES-1_011c20eff26138e66457390c9333ca32
oai_identifier_str oai::article/913
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPACurso técnico integrado ao ensino médioFunção social da formação profissionalEnsino integradoThe work analyzes the conception of the social function of professional training in the Agricultural Technical Course Integrated to High School at the Castanhal Campus of the Federal Institute of Pará. The study started from a bibliographic review on polytechnic and work as an educational principle, from the comparison of pedagogical projects of the 2017 and 2019 course and their experiences on this campus. The technical courses offered by the federal institutes (FIs) should ensure a holistic training that allows the dialogue between work and education, that integrates science, technology and culture and that has an educational principle at work. However, the results reveal a duality of conceptions of the social function of training for work. On the one hand there is a technical understanding and on the other the integration of knowledge. This duality implies tensioning in the daily relations between teachers, hierarchization of knowledge, split of knowledge and partial training of students, aspects that contradict the social function of the FIsO trabalho analisa a concepção sobre a função social da formação profissional no curso Técnico de Agropecuária Integrado ao Ensino Médio no Campus Castanhal do Instituto Federal do Pará. O estudo partiu de uma revisão bibliográfica sobre politecnia e trabalho como princípio educativo, do comparativo dos projetos pedagógicos do curso de 2017 e 2019 e de suas experiências neste campus. Os cursos técnicos oferecidos pelos institutos federais (IFs) deveriam assegurar uma formação holística que possibilitasse o diálogo entre trabalho e educação, que integrasse ciência, tecnologia e cultura e que tivesse no trabalho um princípio educativo. Mas, os resultados revelam uma dualidade de concepções da função social da formação para o trabalho. Por um lado há um entendimento tecnicista e por outro a integração de conhecimentos. Esta dualidade implica em tensionamentos nas relações cotidianas entre professores, hierarquização dos conhecimentos, cisão do saber e formação parcial dos estudantes, aspectos que contrariam a função social dos IFs.EDIFES2022-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/91310.36524/profept.v6i1.913Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 6 n. 1 (2022): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 25-392594-482710.36524/profept.v6i1reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/913/909Copyright (c) 2022 Felipe Garcia Passos, Josiane Costa Almeida, Reinaldo Eduardo da Silva Saleshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcia Passos, Felipe Costa Almeida, Josianeda Silva Sales, Reinaldo Eduardo2022-05-28T04:53:51Zoai::article/913Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:19.096588Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA
title UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA
spellingShingle UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA
Garcia Passos, Felipe
Curso técnico integrado ao ensino médio
Função social da formação profissional
Ensino integrado
title_short UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA
title_full UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA
title_fullStr UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA
title_full_unstemmed UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA
title_sort UMA ANÁLISE DA CONCEPÇÃO DA FUNÇÃO SOCIAL DA FORMAÇÂO PARA O TRABALHO NO CURSO TÉCNICO DE AGROPECUÁRIA INTEGRADO AO ENSINO MÉDIO DO CAMPUS CASTANHAL – IFPA
author Garcia Passos, Felipe
author_facet Garcia Passos, Felipe
Costa Almeida, Josiane
da Silva Sales, Reinaldo Eduardo
author_role author
author2 Costa Almeida, Josiane
da Silva Sales, Reinaldo Eduardo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia Passos, Felipe
Costa Almeida, Josiane
da Silva Sales, Reinaldo Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Curso técnico integrado ao ensino médio
Função social da formação profissional
Ensino integrado
topic Curso técnico integrado ao ensino médio
Função social da formação profissional
Ensino integrado
description The work analyzes the conception of the social function of professional training in the Agricultural Technical Course Integrated to High School at the Castanhal Campus of the Federal Institute of Pará. The study started from a bibliographic review on polytechnic and work as an educational principle, from the comparison of pedagogical projects of the 2017 and 2019 course and their experiences on this campus. The technical courses offered by the federal institutes (FIs) should ensure a holistic training that allows the dialogue between work and education, that integrates science, technology and culture and that has an educational principle at work. However, the results reveal a duality of conceptions of the social function of training for work. On the one hand there is a technical understanding and on the other the integration of knowledge. This duality implies tensioning in the daily relations between teachers, hierarchization of knowledge, split of knowledge and partial training of students, aspects that contradict the social function of the FIs
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/913
10.36524/profept.v6i1.913
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/913
identifier_str_mv 10.36524/profept.v6i1.913
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/913/909
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Felipe Garcia Passos, Josiane Costa Almeida, Reinaldo Eduardo da Silva Sales
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Felipe Garcia Passos, Josiane Costa Almeida, Reinaldo Eduardo da Silva Sales
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 6 n. 1 (2022): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 25-39
2594-4827
10.36524/profept.v6i1
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948029718331392