AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Roberta
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Freire de Oliveira, Fabio, Prates Lorenzo, Vitor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
Texto Completo: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1069
Resumo: Learning assessment is a topic that still causes doubts, especially when it is necessary to assess a deaf student. Thinking about this aspect, our research had as main objective: to investigate the evaluative practices of Portuguese language teachers who work with deaf students at the Federal Institute of Piauí. The research was of a qualitative nature and had the semi-structured interview as a data collection instrument. The results indicate that teachers understand the need for an assessment of learning appropriate to the linguistic needs of deaf students, but they do not know how to build this instrument; deaf students experience difficulties when assessing learning and educational interpreters do not understand their real role. Based on these results, we have constructed an orientation manual on assessment of learning in the Portuguese language discipline, which aims to assist teachers in that curriculum component.
id IFES-1_fa3adacc2269cbb80c33bbec1195023d
oai_identifier_str oai::article/1069
network_acronym_str IFES-1
network_name_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository_id_str
spelling AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACTManual de OrientaçãoIntérprete de LibrasPráticas AvaliativasLearning assessment is a topic that still causes doubts, especially when it is necessary to assess a deaf student. Thinking about this aspect, our research had as main objective: to investigate the evaluative practices of Portuguese language teachers who work with deaf students at the Federal Institute of Piauí. The research was of a qualitative nature and had the semi-structured interview as a data collection instrument. The results indicate that teachers understand the need for an assessment of learning appropriate to the linguistic needs of deaf students, but they do not know how to build this instrument; deaf students experience difficulties when assessing learning and educational interpreters do not understand their real role. Based on these results, we have constructed an orientation manual on assessment of learning in the Portuguese language discipline, which aims to assist teachers in that curriculum component.A avaliação da aprendizagem é um tema que ainda provoca dúvidas, principalmente quando se precisa avaliar um estudante surdo. Pensando neste aspecto, nossa pesquisa buscou investigar as práticas avaliativas dos professores de Língua Portuguesa que atuam com alunos surdos no Instituto Federal do Piauí. A pesquisa foi de cunho qualitativo e teve como instrumento de coleta de dados a entrevista semiestruturada. Os resultados indicaram que os docentes compreendem a necessidade de uma avaliação da aprendizagem adequada às necessidades linguísticas dos alunos surdos, mas não sabem como construir este instrumento; os discentes surdos sentem dificuldades no momento da realização da avaliação da aprendizagem e os Intérpretes Educacionais não compreendem o seu real papel.EDIFES2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1069Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. 3 (2021): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 142-1622594-482710.36524/profept.v5i3reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)instacron:IFESporhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1069/864Copyright (c) 2021 roberta gomes, Fabio Freire de Oliveira, Vitor Prates Lorenzohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, RobertaFreire de Oliveira, FabioPrates Lorenzo, Vitor2021-12-28T14:59:05Zoai::article/1069Revistahttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/indexPUBhttps://ojs.ifes.edu.br/index.php/index/oairevistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com2236-21502179-6955opendoar:2024-03-06T12:57:20.258474Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)false
dc.title.none.fl_str_mv AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT
title AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT
spellingShingle AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT
Gomes, Roberta
Manual de Orientação
Intérprete de Libras
Práticas Avaliativas
title_short AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT
title_full AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT
title_fullStr AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT
title_full_unstemmed AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT
title_sort AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM DE DISCENTES SURDOS NA DISCIPLINA DE LÍNGUA PORTUGUESA NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: EVALUATION OF LEARNING OF DEAF DENTISTS IN THE PORTUGUESE LANGUAGE SUBJECT IN INTEGRATED HIGH SCHOOL ABSTRACT
author Gomes, Roberta
author_facet Gomes, Roberta
Freire de Oliveira, Fabio
Prates Lorenzo, Vitor
author_role author
author2 Freire de Oliveira, Fabio
Prates Lorenzo, Vitor
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Roberta
Freire de Oliveira, Fabio
Prates Lorenzo, Vitor
dc.subject.por.fl_str_mv Manual de Orientação
Intérprete de Libras
Práticas Avaliativas
topic Manual de Orientação
Intérprete de Libras
Práticas Avaliativas
description Learning assessment is a topic that still causes doubts, especially when it is necessary to assess a deaf student. Thinking about this aspect, our research had as main objective: to investigate the evaluative practices of Portuguese language teachers who work with deaf students at the Federal Institute of Piauí. The research was of a qualitative nature and had the semi-structured interview as a data collection instrument. The results indicate that teachers understand the need for an assessment of learning appropriate to the linguistic needs of deaf students, but they do not know how to build this instrument; deaf students experience difficulties when assessing learning and educational interpreters do not understand their real role. Based on these results, we have constructed an orientation manual on assessment of learning in the Portuguese language discipline, which aims to assist teachers in that curriculum component.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1069
url https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1069
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ept/article/view/1069/864
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 roberta gomes, Fabio Freire de Oliveira, Vitor Prates Lorenzo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 roberta gomes, Fabio Freire de Oliveira, Vitor Prates Lorenzo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDIFES
publisher.none.fl_str_mv EDIFES
dc.source.none.fl_str_mv Educação Profissional e Tecnológica em Revista; v. 5 n. 3 (2021): Educação Profissional e Tecnológica em Revista; 142-162
2594-4827
10.36524/profept.v5i3
reponame:Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron:IFES
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
instacron_str IFES
institution IFES
reponame_str Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
collection Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)
repository.mail.fl_str_mv revistadect@gmail.com||sidneiquezada@gmail.com
_version_ 1798948029758177280