USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/687 |
Resumo: | The article presents sixteen analogies found in the content of atomic structure in six Chemistry books approved by the Programa Nacional do Livro Didático (2018) for high school. After identification, the analogies were categorized and deficiencies were observed in terms of format, level of enrichment, abstraction and limitations, being used only superficially. The possible conceptual errors that these strategies can lead when approached inappropriately were explored. The results indicate that the raisin, panettone and planetary pudding analogies contribute little to the understanding of the target concept and can lead to mistaken and superficial understandings. In addition, more pronounced discussions of both analogical relations and limitations between domains are absent. Appropriate notes on the use of this strategy are also discussed. |
id |
IFMT_1668430f5670de05fc2cb5d1a8bce7c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/687 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTUREUTILIZAÇÃO DE ANALOGIAS EM SEIS LIVROS DIDÁTICOS DE QUÍMICA APROVADOS NO PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: UMA ANÁLISE SOBRE ESTRUTURA ATÔMICAAnalogiasLivro didáticoEstrutura atômicaThe article presents sixteen analogies found in the content of atomic structure in six Chemistry books approved by the Programa Nacional do Livro Didático (2018) for high school. After identification, the analogies were categorized and deficiencies were observed in terms of format, level of enrichment, abstraction and limitations, being used only superficially. The possible conceptual errors that these strategies can lead when approached inappropriately were explored. The results indicate that the raisin, panettone and planetary pudding analogies contribute little to the understanding of the target concept and can lead to mistaken and superficial understandings. In addition, more pronounced discussions of both analogical relations and limitations between domains are absent. Appropriate notes on the use of this strategy are also discussed.Neste artigo são apresentadas dezesseis analogias encontradas no conteúdo de estrutura atômica em seis livros de Química aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático (2018) destinados ao ensino médio. Após a identificação, as analogias foram categorizadas e observaram-se deficiências quanto ao formato, nível de enriquecimento, abstração e limitações, sendo utilizadas apenas de maneira superficial. Foram explorados os possíveis erros conceituais que essas estratégias podem levar quando abordadas de maneira inadequada. Os resultados indicam que as analogias do pudim de passas, panetone e do sistema planetário pouco contribuem para o entendimento do conceito-alvo e podem levar a compreensões equivocadas e superficiais. Além disso, estão ausentes discussões mais acentuadas tanto das relações analógicas quanto das limitações entre os domínios. Também são discutidos apontamentos adequados sobre o uso dessa estratégia.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/68710.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1019-1039.id687Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 1019-1039Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 1019-1039Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1019-10392526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/687/387Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmaral, Leandro de OliveiraSoares, Sérgio MacêdoMelo, Mayara Soares2022-06-03T13:01:46Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/687Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:46Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE UTILIZAÇÃO DE ANALOGIAS EM SEIS LIVROS DIDÁTICOS DE QUÍMICA APROVADOS NO PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: UMA ANÁLISE SOBRE ESTRUTURA ATÔMICA |
title |
USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE |
spellingShingle |
USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE Amaral, Leandro de Oliveira Analogias Livro didático Estrutura atômica |
title_short |
USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE |
title_full |
USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE |
title_fullStr |
USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE |
title_full_unstemmed |
USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE |
title_sort |
USE OF ANALOGIES IN SIX CHEMISTRY TEXTBOOKS APPROVED IN THE PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO 2018: AN ANALYSIS OF THE ATOMIC STRUCTURE |
author |
Amaral, Leandro de Oliveira |
author_facet |
Amaral, Leandro de Oliveira Soares, Sérgio Macêdo Melo, Mayara Soares |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Sérgio Macêdo Melo, Mayara Soares |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amaral, Leandro de Oliveira Soares, Sérgio Macêdo Melo, Mayara Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Analogias Livro didático Estrutura atômica |
topic |
Analogias Livro didático Estrutura atômica |
description |
The article presents sixteen analogies found in the content of atomic structure in six Chemistry books approved by the Programa Nacional do Livro Didático (2018) for high school. After identification, the analogies were categorized and deficiencies were observed in terms of format, level of enrichment, abstraction and limitations, being used only superficially. The possible conceptual errors that these strategies can lead when approached inappropriately were explored. The results indicate that the raisin, panettone and planetary pudding analogies contribute little to the understanding of the target concept and can lead to mistaken and superficial understandings. In addition, more pronounced discussions of both analogical relations and limitations between domains are absent. Appropriate notes on the use of this strategy are also discussed. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/687 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1019-1039.id687 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/687 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1019-1039.id687 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/687/387 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 1019-1039 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 1019-1039 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1019-1039 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205724748611584 |