DIGITAL TECHNOLOGIES ON HIGHER EDUCATION: A ZOOM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Suligo Araújo Lima , Vanessa
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Pereira Souto , Daise Lago, Rambo Kochhann , Maria Elizabete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/623
Resumo: Metaphorically, the research that gave rise to this article may be considered a "zoom" among others that will compose such "photography". Methodologically, it is situated within qualitative paradigm and is characterized as a case study. The purpose of this article is to present the results of a research that sought to investigate how digital technologies are used by teachers in the Initial Formation of a degree course in Mathematics in a public university. The data were produced through a questionnaire, reported by teachers during the pedagogical week in 2015 and by a participant observation in 2014, 2015 and 2016. The results indicated that the main technologies used by the teachers are: computers, slide projectors, calculators, internet, mobile phones, videos, software and virtual learning environments. It was also found that the way in which they are being used might help the initial formation of future teachers, "breaking" with historically constructed ideas that mathematics is unique, absolute and a symbol of certainty.
id IFMT_54efaaad2f0c6f18146c37e2df447f03
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/623
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling DIGITAL TECHNOLOGIES ON HIGHER EDUCATION: A ZOOMTECNOLOGIAS DIGITAIS NO ENSINO SUPERIOR: UM ZOOMEnsino de MatemáticaTecnologias DigitaisFormação Inicial de ProfessoresMathematics TeachingDigital TechnologiesInitial Teacher TrainingMetaphorically, the research that gave rise to this article may be considered a "zoom" among others that will compose such "photography". Methodologically, it is situated within qualitative paradigm and is characterized as a case study. The purpose of this article is to present the results of a research that sought to investigate how digital technologies are used by teachers in the Initial Formation of a degree course in Mathematics in a public university. The data were produced through a questionnaire, reported by teachers during the pedagogical week in 2015 and by a participant observation in 2014, 2015 and 2016. The results indicated that the main technologies used by the teachers are: computers, slide projectors, calculators, internet, mobile phones, videos, software and virtual learning environments. It was also found that the way in which they are being used might help the initial formation of future teachers, "breaking" with historically constructed ideas that mathematics is unique, absolute and a symbol of certainty.Metaforicamente, a pesquisa que deu origem a esse artigo pode ser considerada um "zoom" entre outros tantos que irão compor tal "fotografia". E, metodologicamente ela situa-se dentro do paradigma qualitativo caracterizando-se como um estudo de caso. Pois, objetivo deste artigo é apresentar os resultados de uma pesquisa que buscou investigar quais e como as tecnologias digitais são utilizadas por professores na Formação Inicial de um curso de licenciatura em Matemática em uma Universidade pública. Procuramos compreender que contribuições essas tecnologias trazem para o processo formativo dos futuros professores. Os dados foram produzidos por meio de questionário, de relatos dos professores durante na semana pedagógica realizada em 2015 e de nossa observação participante nos anos de 2014, 2015 e 2016. Os resultados indicaram que as principais tecnologias utilizadas pelos professores são: computador, data-show, calculadora, internet, celulares, vídeos, softwares e ambientes virtuais de aprendizagem. Verificou-se, ainda, que o modo como essas estão sendo usadas podem contribuir para formação inicial dos futuros professores, “rompendo” com ideias historicamente construídas de que a matemática é única, absoluta e símbolo de certeza.Revista Prática Docente2017-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/62310.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p138-157.id68Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 138-157Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 138-157Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 138-1572526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/623/611Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSuligo Araújo Lima , VanessaPereira Souto , Daise Lago Rambo Kochhann , Maria Elizabete2023-06-01T15:54:58Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/623Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T15:54:58Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv DIGITAL TECHNOLOGIES ON HIGHER EDUCATION: A ZOOM
TECNOLOGIAS DIGITAIS NO ENSINO SUPERIOR: UM ZOOM
title DIGITAL TECHNOLOGIES ON HIGHER EDUCATION: A ZOOM
spellingShingle DIGITAL TECHNOLOGIES ON HIGHER EDUCATION: A ZOOM
Suligo Araújo Lima , Vanessa
Ensino de Matemática
Tecnologias Digitais
Formação Inicial de Professores
Mathematics Teaching
Digital Technologies
Initial Teacher Training
title_short DIGITAL TECHNOLOGIES ON HIGHER EDUCATION: A ZOOM
title_full DIGITAL TECHNOLOGIES ON HIGHER EDUCATION: A ZOOM
title_fullStr DIGITAL TECHNOLOGIES ON HIGHER EDUCATION: A ZOOM
title_full_unstemmed DIGITAL TECHNOLOGIES ON HIGHER EDUCATION: A ZOOM
title_sort DIGITAL TECHNOLOGIES ON HIGHER EDUCATION: A ZOOM
author Suligo Araújo Lima , Vanessa
author_facet Suligo Araújo Lima , Vanessa
Pereira Souto , Daise Lago
Rambo Kochhann , Maria Elizabete
author_role author
author2 Pereira Souto , Daise Lago
Rambo Kochhann , Maria Elizabete
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Suligo Araújo Lima , Vanessa
Pereira Souto , Daise Lago
Rambo Kochhann , Maria Elizabete
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Matemática
Tecnologias Digitais
Formação Inicial de Professores
Mathematics Teaching
Digital Technologies
Initial Teacher Training
topic Ensino de Matemática
Tecnologias Digitais
Formação Inicial de Professores
Mathematics Teaching
Digital Technologies
Initial Teacher Training
description Metaphorically, the research that gave rise to this article may be considered a "zoom" among others that will compose such "photography". Methodologically, it is situated within qualitative paradigm and is characterized as a case study. The purpose of this article is to present the results of a research that sought to investigate how digital technologies are used by teachers in the Initial Formation of a degree course in Mathematics in a public university. The data were produced through a questionnaire, reported by teachers during the pedagogical week in 2015 and by a participant observation in 2014, 2015 and 2016. The results indicated that the main technologies used by the teachers are: computers, slide projectors, calculators, internet, mobile phones, videos, software and virtual learning environments. It was also found that the way in which they are being used might help the initial formation of future teachers, "breaking" with historically constructed ideas that mathematics is unique, absolute and a symbol of certainty.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/623
10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p138-157.id68
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/623
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p138-157.id68
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/623/611
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 138-157
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 138-157
Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 138-157
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944662593536