READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima da Costa, Walber Christiano
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Abreu da Silveira, Marisa Rosâni
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/651
Resumo: This article aims to investigate how reading occurs, translation and comprehension of mathematical texts for deaf students. These processes are of great importance for these students achieve success in school, especially in math learning. A proper reading depends on the interpretation of mathematical texts that need to be translated into natural language of the deaf, the Brazilian Sign Language (Libras). The effective inclusion of these students in school depends, among other factors, on communication strategies established by teachers that include the use of different languages, such as Mathematical language, Portuguese language and Libras. In this sense, we analyze this problem through a literature search from the philosophy of Wittgenstein and some educators who are dedicated to teaching and learning of mathematics and education of deaf students..
id IFMT_849604383e373d31c6e2d7c64fb52150
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/651
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTSLEITURA, TRADUÇÃO E INTERPRETAÇÃO DE TEXTOS MATEMÁTICOS PARA ALUNOS SURDOSLeituraLinguagemMatemáticaInterpretaçãoSurdosReadingLanguageMathematicsInterpretationDeafThis article aims to investigate how reading occurs, translation and comprehension of mathematical texts for deaf students. These processes are of great importance for these students achieve success in school, especially in math learning. A proper reading depends on the interpretation of mathematical texts that need to be translated into natural language of the deaf, the Brazilian Sign Language (Libras). The effective inclusion of these students in school depends, among other factors, on communication strategies established by teachers that include the use of different languages, such as Mathematical language, Portuguese language and Libras. In this sense, we analyze this problem through a literature search from the philosophy of Wittgenstein and some educators who are dedicated to teaching and learning of mathematics and education of deaf students..O presente artigo objetiva apresentar alguns apontamentos a respeito da leitura, tradução e interpretação de textos matemáticos para os alunos surdos. Esses processos são de grande importância para esses alunos obterem êxito na escola, principalmente na aprendizagem da matemática. Uma leitura adequada depende da interpretação de textos matemáticos que precisam ser traduzidos para a linguagem natural dos surdos, a Língua Brasileira de Sinais (Libras). A inclusão efetiva desses alunos na escola depende, entre outros fatores, de estratégias de comunicação estabelecidas pelos professores que incluam o uso de diferentes linguagens, tais como: linguagem matemática, língua portuguesa e Libras. Neste sentido, buscamos analisar esta problemática por meio de uma pesquisa bibliográfica a partir da filosofia de Wittgenstein e de alguns educadores que se dedicam ao processo de ensino e aprendizagem da matemática, bem como à educação de alunos surdos.Revista Prática Docente2016-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/65110.23926/rpd.v1i1.11Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 1 No. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 4-16Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 4-16Revista Prática Docente; v. 1 n. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 4-162526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/651/640Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima da Costa, Walber ChristianoAbreu da Silveira, Marisa Rosâni2023-06-01T19:51:24Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/651Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T19:51:24Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS
LEITURA, TRADUÇÃO E INTERPRETAÇÃO DE TEXTOS MATEMÁTICOS PARA ALUNOS SURDOS
title READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS
spellingShingle READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS
Lima da Costa, Walber Christiano
Leitura
Linguagem
Matemática
Interpretação
Surdos
Reading
Language
Mathematics
Interpretation
Deaf
title_short READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS
title_full READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS
title_fullStr READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS
title_full_unstemmed READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS
title_sort READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS
author Lima da Costa, Walber Christiano
author_facet Lima da Costa, Walber Christiano
Abreu da Silveira, Marisa Rosâni
author_role author
author2 Abreu da Silveira, Marisa Rosâni
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima da Costa, Walber Christiano
Abreu da Silveira, Marisa Rosâni
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Linguagem
Matemática
Interpretação
Surdos
Reading
Language
Mathematics
Interpretation
Deaf
topic Leitura
Linguagem
Matemática
Interpretação
Surdos
Reading
Language
Mathematics
Interpretation
Deaf
description This article aims to investigate how reading occurs, translation and comprehension of mathematical texts for deaf students. These processes are of great importance for these students achieve success in school, especially in math learning. A proper reading depends on the interpretation of mathematical texts that need to be translated into natural language of the deaf, the Brazilian Sign Language (Libras). The effective inclusion of these students in school depends, among other factors, on communication strategies established by teachers that include the use of different languages, such as Mathematical language, Portuguese language and Libras. In this sense, we analyze this problem through a literature search from the philosophy of Wittgenstein and some educators who are dedicated to teaching and learning of mathematics and education of deaf students..
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/651
10.23926/rpd.v1i1.11
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/651
identifier_str_mv 10.23926/rpd.v1i1.11
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/651/640
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 1 No. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 4-16
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 4-16
Revista Prática Docente; v. 1 n. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 4-16
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944904814592