READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/651 |
Resumo: | This article aims to investigate how reading occurs, translation and comprehension of mathematical texts for deaf students. These processes are of great importance for these students achieve success in school, especially in math learning. A proper reading depends on the interpretation of mathematical texts that need to be translated into natural language of the deaf, the Brazilian Sign Language (Libras). The effective inclusion of these students in school depends, among other factors, on communication strategies established by teachers that include the use of different languages, such as Mathematical language, Portuguese language and Libras. In this sense, we analyze this problem through a literature search from the philosophy of Wittgenstein and some educators who are dedicated to teaching and learning of mathematics and education of deaf students.. |
id |
IFMT_849604383e373d31c6e2d7c64fb52150 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/651 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTSLEITURA, TRADUÇÃO E INTERPRETAÇÃO DE TEXTOS MATEMÁTICOS PARA ALUNOS SURDOSLeituraLinguagemMatemáticaInterpretaçãoSurdosReadingLanguageMathematicsInterpretationDeafThis article aims to investigate how reading occurs, translation and comprehension of mathematical texts for deaf students. These processes are of great importance for these students achieve success in school, especially in math learning. A proper reading depends on the interpretation of mathematical texts that need to be translated into natural language of the deaf, the Brazilian Sign Language (Libras). The effective inclusion of these students in school depends, among other factors, on communication strategies established by teachers that include the use of different languages, such as Mathematical language, Portuguese language and Libras. In this sense, we analyze this problem through a literature search from the philosophy of Wittgenstein and some educators who are dedicated to teaching and learning of mathematics and education of deaf students..O presente artigo objetiva apresentar alguns apontamentos a respeito da leitura, tradução e interpretação de textos matemáticos para os alunos surdos. Esses processos são de grande importância para esses alunos obterem êxito na escola, principalmente na aprendizagem da matemática. Uma leitura adequada depende da interpretação de textos matemáticos que precisam ser traduzidos para a linguagem natural dos surdos, a Língua Brasileira de Sinais (Libras). A inclusão efetiva desses alunos na escola depende, entre outros fatores, de estratégias de comunicação estabelecidas pelos professores que incluam o uso de diferentes linguagens, tais como: linguagem matemática, língua portuguesa e Libras. Neste sentido, buscamos analisar esta problemática por meio de uma pesquisa bibliográfica a partir da filosofia de Wittgenstein e de alguns educadores que se dedicam ao processo de ensino e aprendizagem da matemática, bem como à educação de alunos surdos.Revista Prática Docente2016-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/65110.23926/rpd.v1i1.11Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 1 No. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 4-16Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 4-16Revista Prática Docente; v. 1 n. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 4-162526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/651/640Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima da Costa, Walber ChristianoAbreu da Silveira, Marisa Rosâni2023-06-01T19:51:24Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/651Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T19:51:24Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS LEITURA, TRADUÇÃO E INTERPRETAÇÃO DE TEXTOS MATEMÁTICOS PARA ALUNOS SURDOS |
title |
READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS |
spellingShingle |
READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS Lima da Costa, Walber Christiano Leitura Linguagem Matemática Interpretação Surdos Reading Language Mathematics Interpretation Deaf |
title_short |
READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS |
title_full |
READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS |
title_fullStr |
READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS |
title_full_unstemmed |
READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS |
title_sort |
READING, TRANSLATION AND INTERPRETING MATHEMATICAL TEXTS FOR DEAF STUDENTS |
author |
Lima da Costa, Walber Christiano |
author_facet |
Lima da Costa, Walber Christiano Abreu da Silveira, Marisa Rosâni |
author_role |
author |
author2 |
Abreu da Silveira, Marisa Rosâni |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima da Costa, Walber Christiano Abreu da Silveira, Marisa Rosâni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Linguagem Matemática Interpretação Surdos Reading Language Mathematics Interpretation Deaf |
topic |
Leitura Linguagem Matemática Interpretação Surdos Reading Language Mathematics Interpretation Deaf |
description |
This article aims to investigate how reading occurs, translation and comprehension of mathematical texts for deaf students. These processes are of great importance for these students achieve success in school, especially in math learning. A proper reading depends on the interpretation of mathematical texts that need to be translated into natural language of the deaf, the Brazilian Sign Language (Libras). The effective inclusion of these students in school depends, among other factors, on communication strategies established by teachers that include the use of different languages, such as Mathematical language, Portuguese language and Libras. In this sense, we analyze this problem through a literature search from the philosophy of Wittgenstein and some educators who are dedicated to teaching and learning of mathematics and education of deaf students.. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/651 10.23926/rpd.v1i1.11 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/651 |
identifier_str_mv |
10.23926/rpd.v1i1.11 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/651/640 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 1 No. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 4-16 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 4-16 Revista Prática Docente; v. 1 n. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 4-16 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944904814592 |