DIDACTIC SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: THE STUDY OF PHYSICAL CONCEPTS FOR LEARNING THE LAW OF MOVEMENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Daniel de Jesus Melo dos
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/903
Resumo: This work refers to a didactic sequence, based on David Ausubel's Theory of Meaningful Learning. The sequence was applied in high school classes, at night, in a public school in the municipality of Amargosa, in Bahia, divided into three moments (introduction of previous organizers, main activity and discussion). The objective of this work was to raise discussions, by means of a teaching sequence, to favor a meaningful learning about Newton's first law with the use of manipulable materials. The central question to be investigated in this didactic sequence focused on the following aspect: is it possible to learn about the first law of movement through the contextualization of physical concepts and through an approach using manipulable material? The methodology followed the parameters of the qualitative approach according to Bogdan and Biklen (1994). The results presented showed evidence of subsumers for the understanding of the law of movement.
id IFMT_c5429ef334f98a7a66f62f6b994772df
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/903
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling DIDACTIC SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: THE STUDY OF PHYSICAL CONCEPTS FOR LEARNING THE LAW OF MOVEMENTSEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA ALUNOS DO ENSINO MÉDIO: O ESTUDO DE CONCEITOS FÍSICOS PARA APRENDIZAGEM DA LEI DO MOVIMENTOPhysics TeachingSubsumersHigh SchoolMeaningful LearningInertiaEnsino de FísicaSubsunçorEnsino MédioAprendizagem SignificativaInérciaThis work refers to a didactic sequence, based on David Ausubel's Theory of Meaningful Learning. The sequence was applied in high school classes, at night, in a public school in the municipality of Amargosa, in Bahia, divided into three moments (introduction of previous organizers, main activity and discussion). The objective of this work was to raise discussions, by means of a teaching sequence, to favor a meaningful learning about Newton's first law with the use of manipulable materials. The central question to be investigated in this didactic sequence focused on the following aspect: is it possible to learn about the first law of movement through the contextualization of physical concepts and through an approach using manipulable material? The methodology followed the parameters of the qualitative approach according to Bogdan and Biklen (1994). The results presented showed evidence of subsumers for the understanding of the law of movement.Este trabalho refere-se a uma sequência didática, baseada na Teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel. A sequência foi aplicada em turmas do ensino médio, no período noturno, em uma escola pública do município de Amargosa, na Bahia, dividida em três momentos (introdução de organizadores prévios, atividade principal e discussão). O objetivo deste trabalho foi de leventar discussões, por meio de uma sequência de ensino, para favorecer uma aprendizagem significativa acerca da primeira lei de Newton com a utilização de materiais manipuláveis. A questão central investigada nessa sequência didática concentrou-se no seguinte aspecto: é possível aprender sobre a primeira lei do movimento por meio da contextualização de conceitos físicos e através de uma abordagem com a utilização de material manipulável? A metodologia seguiu os parâmetros da abordagem qualitativa segundo Bogdan e Biklen (1994). Os resultados apresentados mostraram evidências de subsunçores para a compreensão da lei do movimento.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/90310.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1683-1700.id903Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1683-1700Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1683-1700Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1683-17002526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/903/403Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Daniel de Jesus Melo dos 2022-06-03T13:01:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/903Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv DIDACTIC SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: THE STUDY OF PHYSICAL CONCEPTS FOR LEARNING THE LAW OF MOVEMENT
SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA ALUNOS DO ENSINO MÉDIO: O ESTUDO DE CONCEITOS FÍSICOS PARA APRENDIZAGEM DA LEI DO MOVIMENTO
title DIDACTIC SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: THE STUDY OF PHYSICAL CONCEPTS FOR LEARNING THE LAW OF MOVEMENT
spellingShingle DIDACTIC SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: THE STUDY OF PHYSICAL CONCEPTS FOR LEARNING THE LAW OF MOVEMENT
Santos, Daniel de Jesus Melo dos
Physics Teaching
Subsumers
High School
Meaningful Learning
Inertia
Ensino de Física
Subsunçor
Ensino Médio
Aprendizagem Significativa
Inércia
title_short DIDACTIC SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: THE STUDY OF PHYSICAL CONCEPTS FOR LEARNING THE LAW OF MOVEMENT
title_full DIDACTIC SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: THE STUDY OF PHYSICAL CONCEPTS FOR LEARNING THE LAW OF MOVEMENT
title_fullStr DIDACTIC SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: THE STUDY OF PHYSICAL CONCEPTS FOR LEARNING THE LAW OF MOVEMENT
title_full_unstemmed DIDACTIC SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: THE STUDY OF PHYSICAL CONCEPTS FOR LEARNING THE LAW OF MOVEMENT
title_sort DIDACTIC SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL STUDENTS: THE STUDY OF PHYSICAL CONCEPTS FOR LEARNING THE LAW OF MOVEMENT
author Santos, Daniel de Jesus Melo dos
author_facet Santos, Daniel de Jesus Melo dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Daniel de Jesus Melo dos
dc.subject.por.fl_str_mv Physics Teaching
Subsumers
High School
Meaningful Learning
Inertia
Ensino de Física
Subsunçor
Ensino Médio
Aprendizagem Significativa
Inércia
topic Physics Teaching
Subsumers
High School
Meaningful Learning
Inertia
Ensino de Física
Subsunçor
Ensino Médio
Aprendizagem Significativa
Inércia
description This work refers to a didactic sequence, based on David Ausubel's Theory of Meaningful Learning. The sequence was applied in high school classes, at night, in a public school in the municipality of Amargosa, in Bahia, divided into three moments (introduction of previous organizers, main activity and discussion). The objective of this work was to raise discussions, by means of a teaching sequence, to favor a meaningful learning about Newton's first law with the use of manipulable materials. The central question to be investigated in this didactic sequence focused on the following aspect: is it possible to learn about the first law of movement through the contextualization of physical concepts and through an approach using manipulable material? The methodology followed the parameters of the qualitative approach according to Bogdan and Biklen (1994). The results presented showed evidence of subsumers for the understanding of the law of movement.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/903
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1683-1700.id903
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/903
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1683-1700.id903
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/903/403
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1683-1700
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1683-1700
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1683-1700
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205724905897984