Gray Admiration in the Interarts: Oldness and Moral Exemplarity in "Lettuce Nights"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6732 |
Resumo: | Abstract: The article aims to mobilize the interarts as an educational tool through the moral admiration of aging characters. To do so, based on Linda Zagzebki’s moral exemplarism, the novel Lettuce Nights, by Vanessa Barbara, and its homonym adapted for the cinema, were analyzed. Through the protagonists Ada and Otto, a problematization of the relations between admiration and prudence is carried out, conferring on old age a status of moral referentiality that points to directions in the attainment of one's own paths in contemporaneity. Keywords: Admiration. Oldness. Interarts. Lettuce Nights. |
id |
IFRS-1_c4937d20e92526f496da68bb9be2abe5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/6732 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Gray Admiration in the Interarts: Oldness and Moral Exemplarity in "Lettuce Nights"Admiração grisalha nas interartes: velhez e exemplaridade moral em "Noites de alface"Abstract: The article aims to mobilize the interarts as an educational tool through the moral admiration of aging characters. To do so, based on Linda Zagzebki’s moral exemplarism, the novel Lettuce Nights, by Vanessa Barbara, and its homonym adapted for the cinema, were analyzed. Through the protagonists Ada and Otto, a problematization of the relations between admiration and prudence is carried out, conferring on old age a status of moral referentiality that points to directions in the attainment of one's own paths in contemporaneity. Keywords: Admiration. Oldness. Interarts. Lettuce Nights.Resumo: O artigo objetiva mobilizar as interartes como instrumento educativo por meio da admiração moral de personagens envelhecentes. Para tanto, com lastro no ‘exemplarismo moral’, de Linda Zagzebki, foi analisado o romance Noites de Alface (2013), de Vanessa Barbara, e seu homônimo adaptado para o cinema (2021). Por meio dos protagonistas Ada e Otto, é realizada uma problematização das relações entre admiração e prudencialidade, conferindo à velhez um estatuto de referibilidade moral que aponta direções na consecução dos próprios caminhos na contemporaneidade. Palavras-chave: Admiração. Velhez. Interartes. Noites de Alface.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/673210.35819/tear.v12.n2.a6732#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 12 No. 2 (2023): HIGHER EDUCATION: A SCENARIO FOR THREE DUTIES - TEACHING, RESEARCH AND EXTENSION#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 12 Núm. 2 (2023): DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: CENÁRIO PARA TRÊS OFÍCIOS - ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 12 n. 2 (2023): DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: CENÁRIO PARA TRÊS OFÍCIOS - ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO2238-807910.35819/tear.v12.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6732/3468Copyright (c) 2023 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessCamilo Ede Campos, IbrahimMatias Lima, Walter2023-12-10T09:25:06Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/6732Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2023-12-10T09:25:06Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gray Admiration in the Interarts: Oldness and Moral Exemplarity in "Lettuce Nights" Admiração grisalha nas interartes: velhez e exemplaridade moral em "Noites de alface" |
title |
Gray Admiration in the Interarts: Oldness and Moral Exemplarity in "Lettuce Nights" |
spellingShingle |
Gray Admiration in the Interarts: Oldness and Moral Exemplarity in "Lettuce Nights" Camilo Ede Campos, Ibrahim |
title_short |
Gray Admiration in the Interarts: Oldness and Moral Exemplarity in "Lettuce Nights" |
title_full |
Gray Admiration in the Interarts: Oldness and Moral Exemplarity in "Lettuce Nights" |
title_fullStr |
Gray Admiration in the Interarts: Oldness and Moral Exemplarity in "Lettuce Nights" |
title_full_unstemmed |
Gray Admiration in the Interarts: Oldness and Moral Exemplarity in "Lettuce Nights" |
title_sort |
Gray Admiration in the Interarts: Oldness and Moral Exemplarity in "Lettuce Nights" |
author |
Camilo Ede Campos, Ibrahim |
author_facet |
Camilo Ede Campos, Ibrahim Matias Lima, Walter |
author_role |
author |
author2 |
Matias Lima, Walter |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camilo Ede Campos, Ibrahim Matias Lima, Walter |
description |
Abstract: The article aims to mobilize the interarts as an educational tool through the moral admiration of aging characters. To do so, based on Linda Zagzebki’s moral exemplarism, the novel Lettuce Nights, by Vanessa Barbara, and its homonym adapted for the cinema, were analyzed. Through the protagonists Ada and Otto, a problematization of the relations between admiration and prudence is carried out, conferring on old age a status of moral referentiality that points to directions in the attainment of one's own paths in contemporaneity. Keywords: Admiration. Oldness. Interarts. Lettuce Nights. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6732 10.35819/tear.v12.n2.a6732 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6732 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v12.n2.a6732 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6732/3468 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 12 No. 2 (2023): HIGHER EDUCATION: A SCENARIO FOR THREE DUTIES - TEACHING, RESEARCH AND EXTENSION #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 12 Núm. 2 (2023): DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: CENÁRIO PARA TRÊS OFÍCIOS - ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 12 n. 2 (2023): DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: CENÁRIO PARA TRÊS OFÍCIOS - ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO 2238-8079 10.35819/tear.v12.n2 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1798951576466882560 |