Normative Assessment of PPSUS Program: a Case Study at CNPq

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rachel de Oliveira, Suzana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bittencourt Gomes, Carolina, Calabró, Luciana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4873
Resumo: Abstract: PPSUS, one of CNPq’s decentralized funding policies, aims to reduce inequities on science, technology and innovation in the health sector through funding priority researches on health care themes defined by each Federation Unity. This study aims to realize a normative assessment and verify the implantation degree of PPSUS at CNPq based on criteria / indicators and parameters guided by the construction of the logical model and validated by the Consensus Conference technique. It was performed a case study. Data were collected using document analysis and participant observation techniques. Results showed that the implantation degree in structure component was 66,66% and 84,21% in process component. It indicates a satisfactory implantation of PPSUS, but it needs improvement in funding management.      Keywords: Normative assessment. Decentralized funding. PPSUS
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spelling Normative Assessment of PPSUS Program: a Case Study at CNPqAvaliação normativa do programa PPSUS: um estudo de caso no âmbito do CNPqAbstract: PPSUS, one of CNPq’s decentralized funding policies, aims to reduce inequities on science, technology and innovation in the health sector through funding priority researches on health care themes defined by each Federation Unity. This study aims to realize a normative assessment and verify the implantation degree of PPSUS at CNPq based on criteria / indicators and parameters guided by the construction of the logical model and validated by the Consensus Conference technique. It was performed a case study. Data were collected using document analysis and participant observation techniques. Results showed that the implantation degree in structure component was 66,66% and 84,21% in process component. It indicates a satisfactory implantation of PPSUS, but it needs improvement in funding management.      Keywords: Normative assessment. Decentralized funding. PPSUSResumo: O Programa Pesquisa para o SUS: gestão compartilhada em saúde (PPSUS), uma das políticas de fomento descentralizado do CNPq, busca a redução das desigualdades em ciência, tecnologia e inovação em saúde, por meio do financiamento de pesquisas em linhas prioritárias definidas por cada Unidade da Federação. O objetivo do estudo é realizar uma avaliação normativa do PPSUS, no âmbito do CNPq, e estimar o seu grau de implantação, baseada em critérios/indicadores e parâmetros orientados pela construção do modelo lógico e validados pela técnica Conferência de Consenso. Foi realizado um estudo de caso. Os dados foram coletados por meio das técnicas de análise documental e de observação participante. Os resultados mostraram que o grau de implantação dos componentes estrutura e processo foram, respectivamente, 66,66% e 84,21%.  Os resultados indicam que o programa  apresenta implantação satisfatória, porém com necessidades de melhorias na gestão do fomento. Palavras-chave: Avaliação normativa. Fomento descentralizado. PPSUS.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2021-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/487310.35819/tear.v10.n1.a4873#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 10 No. 1 (2021): MULTIDIMENSIONAL LITERACY IN THE KNOWLEDGE SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 10 Núm. 1 (2021): ALFABETIZACIÓN MULTIDIMENSIONAL EN LA SOCIEDAD DEL CONOCIMIENTO#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 10 n. 1 (2021): LETRAMENTO MULTIDIMENSIONAL NA SOCIEDADE DO CONHECIMENTO2238-807910.35819/tear.v10.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4873/2961Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessRachel de Oliveira, SuzanaBittencourt Gomes, CarolinaCalabró, Luciana2021-07-05T22:44:12Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4873Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2021-07-05T22:44:12Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
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