ANALYSIS REGARDING ENVIRONMENTAL EDUCATION DISCUSSED IN SCIENTIFIC PAPERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Mariane Grando
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Besen, Bruna Luiza, da Silva Ubinski, Juliana Alves, Strieder, Dulce Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1228
Resumo: This paper aims at discussing the Environmental Education, based on the diversity of theoretical areas and concepts regarding how it is described in the several sites of dissemination. In this context, there are, for example, magazines of scientific dissemination, which are instruments of opinion conception and take part in the scope of formal education, since they are adopted in schools by teachers. Thus, this research ascertains how the Environmental Education is approached in scientific papers to be spread out. Therefore, texts from two scientific journals were analyzed in editions published up from 2010, so it is clear the greater emphasis on anthropocentric concepts. This may result in a greater distance among the students and socio-environmental problems, which is just the opposite what is expected for science teaching.
id IFSP-2_32c6e45144ba0c274f9dbc118eab26dc
oai_identifier_str oai:periodicos.itp.ifsp.edu.br:article/1228
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling ANALYSIS REGARDING ENVIRONMENTAL EDUCATION DISCUSSED IN SCIENTIFIC PAPERS ANÁLISIS SOBRE EDUCACIÓN AMBIENTAL ABORDADA EN ARTÍCULOS DE DIVULGACIÓN CIENTÍFICA Análise sobre educação ambiental abordada em artigos de divulgação científicaeducação: educação ambiental; Divulgação da Ciência; Meio Ambiente;Ensino de CiênciasThis paper aims at discussing the Environmental Education, based on the diversity of theoretical areas and concepts regarding how it is described in the several sites of dissemination. In this context, there are, for example, magazines of scientific dissemination, which are instruments of opinion conception and take part in the scope of formal education, since they are adopted in schools by teachers. Thus, this research ascertains how the Environmental Education is approached in scientific papers to be spread out. Therefore, texts from two scientific journals were analyzed in editions published up from 2010, so it is clear the greater emphasis on anthropocentric concepts. This may result in a greater distance among the students and socio-environmental problems, which is just the opposite what is expected for science teaching.El presente artículo objeta discutir sobre Educación Ambiental, teniendo como premisa la diversidad de corrientes teóricas y conceptualizaciones con que ella es presentada en los diferentes espacios de divulgación. En ese contexto, hay, por ejemplo, las revistas de divulgación científica, que son instrumentos de formación de opinión y se encuentran inseridas también en el ámbito de la educación formal, en vista de que sean adoptadas en las escuelas por profesores. Así, la presente pesquisa tuvo como reto verificar como la Educación Ambiental es abordada en artículos de Divulgación Científica. Para tanto, fueron analizados textos de dos revistas científicas en ediciones publicadas desde 2010, quedando evidente la mayor énfasis em conceptos antropocéntricos. Eso puede resultar, al contrario de lo esperado para la enseñanza de ciencias, un mayor distanciamiento entre los alumnos y las problemáticas socioambientales.O artigo visa discutir sobre Educação Ambiental, tendo como premissa a diversidade de correntes teóricas e conceituações com que ela é apresentada nos diferentes espaços de divulgação. Neste contexto, há, por exemplo, as revistas de divulgação científica, que são instrumentos de formação de opinião e encontram-se inseridas também no âmbito da educação formal, haja vista serem adotadas nas escolas por professores. Assim, a presente pesquisa teve como objetivo verificar como a Educação Ambiental é abordada em artigos de Divulgação Científica. Para tanto, foram analisados textos de duas revistas científicas em edições publicadas a partir de 2010, ficando evidente a maior ênfase em conceitos antropocêntricos. Isso pode resultar, ao contrário do que se espera para o ensino de ciências, em um maior distanciamento entre os alunos e as problemáticas socioambientais.Revista Brasileira de Iniciação CientíficaCNPq e Fundação AraucáriaFerreira, Mariane GrandoBesen, Bruna Luizada Silva Ubinski, Juliana AlvesStrieder, Dulce Maria2018-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1228Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 5 n. 4 (2018): v.5, n.4, jul./set. (2018); 3-172359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1228/938info:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-17T16:30:49Zoai:periodicos.itp.ifsp.edu.br:article/1228Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2018-07-17T16:30:49Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv ANALYSIS REGARDING ENVIRONMENTAL EDUCATION DISCUSSED IN SCIENTIFIC PAPERS
ANÁLISIS SOBRE EDUCACIÓN AMBIENTAL ABORDADA EN ARTÍCULOS DE DIVULGACIÓN CIENTÍFICA
Análise sobre educação ambiental abordada em artigos de divulgação científica
title ANALYSIS REGARDING ENVIRONMENTAL EDUCATION DISCUSSED IN SCIENTIFIC PAPERS
spellingShingle ANALYSIS REGARDING ENVIRONMENTAL EDUCATION DISCUSSED IN SCIENTIFIC PAPERS
Ferreira, Mariane Grando
educação: educação ambiental; Divulgação da Ciência; Meio Ambiente;Ensino de Ciências
title_short ANALYSIS REGARDING ENVIRONMENTAL EDUCATION DISCUSSED IN SCIENTIFIC PAPERS
title_full ANALYSIS REGARDING ENVIRONMENTAL EDUCATION DISCUSSED IN SCIENTIFIC PAPERS
title_fullStr ANALYSIS REGARDING ENVIRONMENTAL EDUCATION DISCUSSED IN SCIENTIFIC PAPERS
title_full_unstemmed ANALYSIS REGARDING ENVIRONMENTAL EDUCATION DISCUSSED IN SCIENTIFIC PAPERS
title_sort ANALYSIS REGARDING ENVIRONMENTAL EDUCATION DISCUSSED IN SCIENTIFIC PAPERS
author Ferreira, Mariane Grando
author_facet Ferreira, Mariane Grando
Besen, Bruna Luiza
da Silva Ubinski, Juliana Alves
Strieder, Dulce Maria
author_role author
author2 Besen, Bruna Luiza
da Silva Ubinski, Juliana Alves
Strieder, Dulce Maria
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv CNPq e Fundação Araucária
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Mariane Grando
Besen, Bruna Luiza
da Silva Ubinski, Juliana Alves
Strieder, Dulce Maria
dc.subject.por.fl_str_mv educação: educação ambiental; Divulgação da Ciência; Meio Ambiente;Ensino de Ciências
topic educação: educação ambiental; Divulgação da Ciência; Meio Ambiente;Ensino de Ciências
description This paper aims at discussing the Environmental Education, based on the diversity of theoretical areas and concepts regarding how it is described in the several sites of dissemination. In this context, there are, for example, magazines of scientific dissemination, which are instruments of opinion conception and take part in the scope of formal education, since they are adopted in schools by teachers. Thus, this research ascertains how the Environmental Education is approached in scientific papers to be spread out. Therefore, texts from two scientific journals were analyzed in editions published up from 2010, so it is clear the greater emphasis on anthropocentric concepts. This may result in a greater distance among the students and socio-environmental problems, which is just the opposite what is expected for science teaching.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1228
url https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1228
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1228/938
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 5 n. 4 (2018): v.5, n.4, jul./set. (2018); 3-17
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1752129781141340160