Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/905 |
Resumo: | : This work is part of the research “Imaginaries, formation and policies of democratization of education”, which from the mapping carried out of courses, in the South of Brazil, as Pedagogy, degrees in Chemistry, Mathematics, Physics and Biological Sciences - of Institutes and Universities Federal - we aim to present the curriculum-forming perspectives that embraced the guidelines of BRASIL Guidelines 2/2015 (BRASIL, 2015) and opened up space for diversity in the initial training of degrees. The methodology used is quantitative and qualitative, focusing on Document and Content Analysis on the 2015 DCNs; questionnaires and interviews, carried out with the coordinators, teachers and students of the aforementioned courses. The results indicate that in the documents and statements of the teachers there is recognition of the importance of diversity for the initial training of teachers, however, there is still a fear of deepening discussions in disciplines that are dedicated to the study that guides this theme. |
id |
IFSP-2_7a50e2b8f68bb23f6299100e5fb8a376 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/905 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching?Formación inicial de profesores: hay un espacio para la diversidad en la docenciaFormação inicial de professores: há lugar para a diversidade na docênciaImaginários, Formação Inicial de Professores, Diversidadeformação de professoresImaginarios, Formación Inicial Docente, Diversidad.Formación de profesoresImaginaries, Initial Teacher Training, Diversity.Teacher training: This work is part of the research “Imaginaries, formation and policies of democratization of education”, which from the mapping carried out of courses, in the South of Brazil, as Pedagogy, degrees in Chemistry, Mathematics, Physics and Biological Sciences - of Institutes and Universities Federal - we aim to present the curriculum-forming perspectives that embraced the guidelines of BRASIL Guidelines 2/2015 (BRASIL, 2015) and opened up space for diversity in the initial training of degrees. The methodology used is quantitative and qualitative, focusing on Document and Content Analysis on the 2015 DCNs; questionnaires and interviews, carried out with the coordinators, teachers and students of the aforementioned courses. The results indicate that in the documents and statements of the teachers there is recognition of the importance of diversity for the initial training of teachers, however, there is still a fear of deepening discussions in disciplines that are dedicated to the study that guides this theme.Este trabajo se enmarca en la investigación “Imaginarios, formación y políticas de democratización de la educación”. A partir del mapeo, realizado en el Sur de Brasil, de cursos como Pedagogía, Licenciaturas en Química, Matemáticas, Física y Ciencias Biológicas - de Institutos y Universidades Federales - pretendemos presentar las perspectivas que forman currículos que han aceptado las pautas de Directrices 2/ 2015 (BRASIL, 2015) y permitieron la inclusión de la diversidad en la formación inicial de los grados. La metodología utilizada es cuantitativa y cualitativa, enfocándose en el Análisis de Documento y Contenido sobre las DCN 2015; sin embargo, se realizaron cuestionarios y entrevistas a los coordinadores, docentes y estudiantes de los cursos antes mencionados. Los resultados indican que en los documentos y en el discurso de los docentes existe un reconocimiento sobre la importancia de la diversidad para la formación inicial de los docentes, sin embargo, aún existe el temor de profundizar las discusiones en las disciplinas que se dedican al estudio que orienta esta temaEste trabalho é parte da pesquisa “Imaginários, formação e políticas de democratização da educação”, que a partir do mapeamento realizado de cursos, no Sul do Brasil, como Pedagogia, licenciaturas em Química, Matemática, Física e Ciências Biológicas - de Institutos e Universidades Federais - temos por objetivo apresentar as perspectivas formadoras de currículos que acolheram as orientações das Diretrizes 2/2015 (BRASIL, 2015) e abriam espaço para a diversidade na formação inicial das licenciaturas. A metodologia utilizada é quanti-qualitativa, detendo-se na Análise Documental e de Conteúdo, sobre as DCNs de 2015; questionários e entrevistas, realizadas com os coordenadores, docentes e discentes dos cursos supramencionados. Os resultados indicam que nos documentos e falas dos professores há o reconhecimento acerca da importância da diversidade para a formação inicial de professores, entretanto, ainda há o receio em aprofundar as discussões em disciplinas que se dediquem ao estudo que paute este tema.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/905Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230122359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/905/428Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDornelles, Joceane SantosOliveira, Valeska Maria Fortes deReginaldo, Cristiane BittencourtMiorando, Tania Micheline2023-11-16T19:47:58Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/905Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:58Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching? Formación inicial de profesores: hay un espacio para la diversidad en la docencia Formação inicial de professores: há lugar para a diversidade na docência |
title |
Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching? |
spellingShingle |
Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching? Dornelles, Joceane Santos Imaginários, Formação Inicial de Professores, Diversidade formação de professores Imaginarios, Formación Inicial Docente, Diversidad. Formación de profesores Imaginaries, Initial Teacher Training, Diversity. Teacher training |
title_short |
Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching? |
title_full |
Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching? |
title_fullStr |
Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching? |
title_full_unstemmed |
Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching? |
title_sort |
Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching? |
author |
Dornelles, Joceane Santos |
author_facet |
Dornelles, Joceane Santos Oliveira, Valeska Maria Fortes de Reginaldo, Cristiane Bittencourt Miorando, Tania Micheline |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Valeska Maria Fortes de Reginaldo, Cristiane Bittencourt Miorando, Tania Micheline |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dornelles, Joceane Santos Oliveira, Valeska Maria Fortes de Reginaldo, Cristiane Bittencourt Miorando, Tania Micheline |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Imaginários, Formação Inicial de Professores, Diversidade formação de professores Imaginarios, Formación Inicial Docente, Diversidad. Formación de profesores Imaginaries, Initial Teacher Training, Diversity. Teacher training |
topic |
Imaginários, Formação Inicial de Professores, Diversidade formação de professores Imaginarios, Formación Inicial Docente, Diversidad. Formación de profesores Imaginaries, Initial Teacher Training, Diversity. Teacher training |
description |
: This work is part of the research “Imaginaries, formation and policies of democratization of education”, which from the mapping carried out of courses, in the South of Brazil, as Pedagogy, degrees in Chemistry, Mathematics, Physics and Biological Sciences - of Institutes and Universities Federal - we aim to present the curriculum-forming perspectives that embraced the guidelines of BRASIL Guidelines 2/2015 (BRASIL, 2015) and opened up space for diversity in the initial training of degrees. The methodology used is quantitative and qualitative, focusing on Document and Content Analysis on the 2015 DCNs; questionnaires and interviews, carried out with the coordinators, teachers and students of the aforementioned courses. The results indicate that in the documents and statements of the teachers there is recognition of the importance of diversity for the initial training of teachers, however, there is still a fear of deepening discussions in disciplines that are dedicated to the study that guides this theme. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/905 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/905 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/905/428 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e023012 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951679033344000 |