Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
Texto Completo: | https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5750 |
Resumo: | The study analyzes the incidence and the manner in which personal reading is covered by the literature sections of textbooks from Brazil and Portugal. The corpus consisted of 73 reading comprehension exercises belonging to two Portuguese language manuals, one from each country, of the 4th year of basic education. Grounded on content analysis, the study comprised mapping and categorization of the samples, while the results were organized and discussed quantitatively and qualitatively. The results indicate that exercises requiring subjectivity are lacking. In both cases, personal reading activities focused on taste, agreement/disagreement and expression of opinion are preponderant. On the other hand, questions regarding the identification/non-identification with the text are rarely proposed. The largest point of contention between the Brazilian and Portuguese textbooks concerns the role filled by personal questions in the didactic sequence, which raised reflections over the implications of promoting subjectivity before and/or after reading. |
id |
INEP-2_34e5df6e923596816fb5af146f790168 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.inep:article/5750 |
network_acronym_str |
INEP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Personal reading exercises on textbooks from Brazil and PortugalEjercicios de lectura personal en libros de texto de Brasil y PortugalExercícios de leitura pessoal em livros escolares do Brasil e de Portugalreading instruction; textbooks; subjective reading; literatureenseñanza de la lectura; libros de texto; lectura personal; literaturaensino de leitura; livros didáticos; leitura subjetiva; literaturaFormação de leitoresEnsino de LiteraturaLivros DidáticosThe study analyzes the incidence and the manner in which personal reading is covered by the literature sections of textbooks from Brazil and Portugal. The corpus consisted of 73 reading comprehension exercises belonging to two Portuguese language manuals, one from each country, of the 4th year of basic education. Grounded on content analysis, the study comprised mapping and categorization of the samples, while the results were organized and discussed quantitatively and qualitatively. The results indicate that exercises requiring subjectivity are lacking. In both cases, personal reading activities focused on taste, agreement/disagreement and expression of opinion are preponderant. On the other hand, questions regarding the identification/non-identification with the text are rarely proposed. The largest point of contention between the Brazilian and Portuguese textbooks concerns the role filled by personal questions in the didactic sequence, which raised reflections over the implications of promoting subjectivity before and/or after reading.O artigo analisa a frequência e o modo como a leitura pessoal é trabalhada no eixo literário de livros escolares do Brasil e de Portugal. O corpus foi constituído por 73 exercícios de compreensão textual pertencentes a dois manuais de Português do 4º ano da escolaridade básica, sendo um exemplar de cada país. A análise, fundamentada na técnica de análise de conteúdo, foi composta pelas etapas de mapeamento e de categorização das amostras, e seus resultados foram discutidos quantitativa e qualitativamente. Os resultados apontam que são pouco frequentes exercícios que solicitam a expressão da subjetividade. Em ambos os casos, são preponderantes atividades de viés pessoal centradas no gosto, na concordância/discordância e na emissão de opinião, sendo raramente propostas questões sobre a identificação/não identificação com o texto. O maior ponto de divergência entre o manual brasileiro e o português diz respeito ao lugar ocupado pelas perguntas pessoais na sequência didática, o que suscitou reflexões sobre as implicações de se promover a expressão da subjetividade antes e/ou após a leitura.El artículo analiza la frecuencia y la forma en que se trabaja la lectura personal en las secciones de literatura de libros de texto de Brasil y Portugal. El corpus se compuso de 73 ejercicios de comprensión textual pertenecientes a dos libros de texto de Lengua Portuguesa del 4º grado de enseñanza básica, uno de cada país. El análisis, basado en la técnica de análisis de contenido, consistió en las etapas de mapeo y categorización de las muestras, y sus resultados se discutieron cuantitativa y cualitativamente. Los resultados indican que los ejercicios que solicitan la expresión de la subjetividad son poco frecuentes. En ambos casos, son preponderantes las actividades de lectura personal centradas en el gusto, el acuerdo/desacuerdo y la emisión de opinión, y rara vez se proponen preguntas sobre la identificación/no identificación con el texto. El mayor punto de divergencia entre los manuales brasileño y portugués se refiere al lugar ocupado por las preguntas personales en la secuencia didáctica, lo que suscitó reflexiones sobre las implicaciones de promover la expresión de la subjetividad antes y/o después de la lectura.INEP2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/575010.24109/2176-6681.rbep.105.5750Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 105 (2024); e5750Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 105 (2024); e5750Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 105 (2024); e57502176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.105reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5750/4380Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Sá, Ana Paula dos SantosLeite, Carlinda2024-04-05T12:59:44Zoai:ojs3.inep:article/5750Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2024-04-05T12:59:44Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal Ejercicios de lectura personal en libros de texto de Brasil y Portugal Exercícios de leitura pessoal em livros escolares do Brasil e de Portugal |
title |
Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal |
spellingShingle |
Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal de Sá, Ana Paula dos Santos reading instruction; textbooks; subjective reading; literature enseñanza de la lectura; libros de texto; lectura personal; literatura ensino de leitura; livros didáticos; leitura subjetiva; literatura Formação de leitores Ensino de Literatura Livros Didáticos |
title_short |
Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal |
title_full |
Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal |
title_fullStr |
Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal |
title_full_unstemmed |
Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal |
title_sort |
Personal reading exercises on textbooks from Brazil and Portugal |
author |
de Sá, Ana Paula dos Santos |
author_facet |
de Sá, Ana Paula dos Santos Leite, Carlinda |
author_role |
author |
author2 |
Leite, Carlinda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Sá, Ana Paula dos Santos Leite, Carlinda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
reading instruction; textbooks; subjective reading; literature enseñanza de la lectura; libros de texto; lectura personal; literatura ensino de leitura; livros didáticos; leitura subjetiva; literatura Formação de leitores Ensino de Literatura Livros Didáticos |
topic |
reading instruction; textbooks; subjective reading; literature enseñanza de la lectura; libros de texto; lectura personal; literatura ensino de leitura; livros didáticos; leitura subjetiva; literatura Formação de leitores Ensino de Literatura Livros Didáticos |
description |
The study analyzes the incidence and the manner in which personal reading is covered by the literature sections of textbooks from Brazil and Portugal. The corpus consisted of 73 reading comprehension exercises belonging to two Portuguese language manuals, one from each country, of the 4th year of basic education. Grounded on content analysis, the study comprised mapping and categorization of the samples, while the results were organized and discussed quantitatively and qualitatively. The results indicate that exercises requiring subjectivity are lacking. In both cases, personal reading activities focused on taste, agreement/disagreement and expression of opinion are preponderant. On the other hand, questions regarding the identification/non-identification with the text are rarely proposed. The largest point of contention between the Brazilian and Portuguese textbooks concerns the role filled by personal questions in the didactic sequence, which raised reflections over the implications of promoting subjectivity before and/or after reading. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5750 10.24109/2176-6681.rbep.105.5750 |
url |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5750 |
identifier_str_mv |
10.24109/2176-6681.rbep.105.5750 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5750/4380 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 105 (2024); e5750 Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 105 (2024); e5750 Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 105 (2024); e5750 2176-6681 0034-7183 10.24109/2176-6681.rbep.105 reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) instacron:INEP |
instname_str |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
instacron_str |
INEP |
institution |
INEP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tania.castro@inep.gov.br |
_version_ |
1798951704780079104 |