PSICOTERAPIA: COMUNICAÇÃO VERBAL E NÃO VERBAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1984 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7613 |
Resumo: | A therapeutic relationship implies an encounter between a person who suffers and another one, adequately trained, who can or must intervene to alliviate, better or eliminate the presenting pathological elements. The main instrument is an interpretation, which is a verbally expressed working through of a whole psychodynamic conceptualization. Some verbal interventions formulated within other theoretical referential frameworks are also useful when confirmed by experience. The same can be said in regard to "actings", "dramatizations", and diverse non-verbal communication modalities. Even an apparently verbal communication has also non-verbal elements which must be valued and utilized. Transferential and counter-transferential phenomenae can be verbally or extraverbally expressed indicating the factibility of a possible therapeutic relationship. The hysterical, fobic, obsessive, paranoid, melancholic, psychopathic, ambiguous and autistic relational modalities are generally expressed in a non-verbal way. The different psychotherapeutic techniques must be evaluated without preconceptions in regard to its value as a referencial theoretical thought or its efficiency as a clinical instrumento It is proposed that the concept of playing adolescent interpre[1]tation" can be used as a verbal, dramatic, gestural and interpretative therapeutic model. A conceptual integration is pursued, without theoretical dogmatisms, valuing non-verbal techniques and the understanding of communication as the basic element in psychotherapy, without denying the hierarchic value of wording. |
id |
PUC_CAMP-3_81dff0e13cf47c7b430feb5ed6f5c179 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7613 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-3 |
network_name_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
PSICOTERAPIA: COMUNICAÇÃO VERBAL E NÃO VERBALA therapeutic relationship implies an encounter between a person who suffers and another one, adequately trained, who can or must intervene to alliviate, better or eliminate the presenting pathological elements. The main instrument is an interpretation, which is a verbally expressed working through of a whole psychodynamic conceptualization. Some verbal interventions formulated within other theoretical referential frameworks are also useful when confirmed by experience. The same can be said in regard to "actings", "dramatizations", and diverse non-verbal communication modalities. Even an apparently verbal communication has also non-verbal elements which must be valued and utilized. Transferential and counter-transferential phenomenae can be verbally or extraverbally expressed indicating the factibility of a possible therapeutic relationship. The hysterical, fobic, obsessive, paranoid, melancholic, psychopathic, ambiguous and autistic relational modalities are generally expressed in a non-verbal way. The different psychotherapeutic techniques must be evaluated without preconceptions in regard to its value as a referencial theoretical thought or its efficiency as a clinical instrumento It is proposed that the concept of playing adolescent interpre[1]tation" can be used as a verbal, dramatic, gestural and interpretative therapeutic model. A conceptual integration is pursued, without theoretical dogmatisms, valuing non-verbal techniques and the understanding of communication as the basic element in psychotherapy, without denying the hierarchic value of wording.A relação terapêutica implica num encontro entre uma pessoa que padece e outra que, adequadamente capacitada, pode e deve intervir para aliviar, melhorar ou suprimir os elementos patológicos presentes. O instrumento fundamental é a interpretação, que é a elaboração verbalmente expressada de toda uma conceitualização psicodinâmica. Intervenções verbais, formuladas dentro de outros marcos referenciais teóricos confirmados pela experiência, resultam também úteis, tanto como "atuações", "dramatizações" e diversas modalidades comunicacionais' não-verbais. A comunicação verbal tem inclusive importantes elementos não-verbais que devem ser valorizados e utilizados. Os fenômenos transferenciais e contra transferenciais também podem se expressar verbal e extra verbalmente, assinalando ser factível uma possível relação terapêutica. As modalidades relacionais histéricas, fóbicas, obsessivas, paranoides, melancólicas, psicopáticas, ambíguas e autistas se expressam, geralmente, em forma não-verbal. As diversas técnicas psicoterapêuticas devem ser avaliadas sem preconceitos quanto à validade de seu referencial e de sua eficácia clínica. Como modalidade terapêutica verbal, dramática, gestural e interpretativa, pode-se utilizar o conceito de "interpretação lúdica adolescente. Procura-se uma integração conceitual, sem dogmatismo teóricos, valorizando técnicas não verbais e a compreensão da comunicação como elemento básico da psicoterapia, sem negar o valor hierárquico da palavra.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas1984-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7613Psychological Studies; Vol. 1 No. 2 (1984): Estudos de Psicologia (Campinas); 51-64Estudos de Psicologia; Vol. 1 Núm. 2 (1984): Estudos de Psicologia (Campinas); 51-64Estudos de Psicologia; v. 1 n. 2 (1984): Estudos de Psicologia (Campinas); 51-641982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7613/5152https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKNOBEL , MAURÍCIO 2024-04-15T14:18:13Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7613Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-04-15T14:18:13Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PSICOTERAPIA: COMUNICAÇÃO VERBAL E NÃO VERBAL |
title |
PSICOTERAPIA: COMUNICAÇÃO VERBAL E NÃO VERBAL |
spellingShingle |
PSICOTERAPIA: COMUNICAÇÃO VERBAL E NÃO VERBAL KNOBEL , MAURÍCIO |
title_short |
PSICOTERAPIA: COMUNICAÇÃO VERBAL E NÃO VERBAL |
title_full |
PSICOTERAPIA: COMUNICAÇÃO VERBAL E NÃO VERBAL |
title_fullStr |
PSICOTERAPIA: COMUNICAÇÃO VERBAL E NÃO VERBAL |
title_full_unstemmed |
PSICOTERAPIA: COMUNICAÇÃO VERBAL E NÃO VERBAL |
title_sort |
PSICOTERAPIA: COMUNICAÇÃO VERBAL E NÃO VERBAL |
author |
KNOBEL , MAURÍCIO |
author_facet |
KNOBEL , MAURÍCIO |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
KNOBEL , MAURÍCIO |
description |
A therapeutic relationship implies an encounter between a person who suffers and another one, adequately trained, who can or must intervene to alliviate, better or eliminate the presenting pathological elements. The main instrument is an interpretation, which is a verbally expressed working through of a whole psychodynamic conceptualization. Some verbal interventions formulated within other theoretical referential frameworks are also useful when confirmed by experience. The same can be said in regard to "actings", "dramatizations", and diverse non-verbal communication modalities. Even an apparently verbal communication has also non-verbal elements which must be valued and utilized. Transferential and counter-transferential phenomenae can be verbally or extraverbally expressed indicating the factibility of a possible therapeutic relationship. The hysterical, fobic, obsessive, paranoid, melancholic, psychopathic, ambiguous and autistic relational modalities are generally expressed in a non-verbal way. The different psychotherapeutic techniques must be evaluated without preconceptions in regard to its value as a referencial theoretical thought or its efficiency as a clinical instrumento It is proposed that the concept of playing adolescent interpre[1]tation" can be used as a verbal, dramatic, gestural and interpretative therapeutic model. A conceptual integration is pursued, without theoretical dogmatisms, valuing non-verbal techniques and the understanding of communication as the basic element in psychotherapy, without denying the hierarchic value of wording. |
publishDate |
1984 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1984-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7613 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7613 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7613/5152 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychological Studies; Vol. 1 No. 2 (1984): Estudos de Psicologia (Campinas); 51-64 Estudos de Psicologia; Vol. 1 Núm. 2 (1984): Estudos de Psicologia (Campinas); 51-64 Estudos de Psicologia; v. 1 n. 2 (1984): Estudos de Psicologia (Campinas); 51-64 1982-0275 reponame:Estudos de Psicologia (Campinas) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
collection |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126018959605760 |