Comics: forming readers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira dos SANTOS, Mariana
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: GANZAROLLI, Maria Emilia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Transinformação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177
Resumo: The focus of this study is comics and the possibilities of encouraging the reading of them in schools and libraries. The research is bibliographical, qualitative and exploratory in character, the result of a survey of projects and studies that used comics to form readers. Besides the historical trajectory of comics in Brazil and their lingusitic features, we sought to identify, in selected projects and works, the participation of librarians and teachers as mediators between the comics and the children. The research confirms the hypothesis that comics are very efficient resources as incentives to reading, as well as an important aid in teaching, helping to form more competent readers. 
id PUC_CAMP-4_521ab4979766e5d2a3b27684c2e88743
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6177
network_acronym_str PUC_CAMP-4
network_name_str Transinformação (Online)
repository_id_str
spelling Comics: forming readersHistórias em quadrinhos: formando leitoresFormation of the userComicsComic librariesIncentives to readingFormação do usuárioGibitecasHistórias em quadrinhosIncentivo à leituraThe focus of this study is comics and the possibilities of encouraging the reading of them in schools and libraries. The research is bibliographical, qualitative and exploratory in character, the result of a survey of projects and studies that used comics to form readers. Besides the historical trajectory of comics in Brazil and their lingusitic features, we sought to identify, in selected projects and works, the participation of librarians and teachers as mediators between the comics and the children. The research confirms the hypothesis that comics are very efficient resources as incentives to reading, as well as an important aid in teaching, helping to form more competent readers. O foco do presente estudo são as histórias em quadrinhos e as possibilidades de incentivo de sua leitura na escola e na biblioteca.A pesquisa tem caráter bibliográfico, qualitativo e exploratório, resultante de um levantamento de projetos e trabalhos que utilizaram os quadrinhos na formação de leitores. Além da trajetória histórica dos quadrinhos no Brasil e de suas característicasde linguagem, buscou-se identificar, nos projetos e trabalhos selecionados, a participação do bibliotecário e do professor como mediadores entre os quadrinhos e as crianças. A pesquisa confirma a hipótese de que a história em quadrinho o é um recurso muito eficiente como incentivo à leitura, além de um importante auxiliar no ensino, contribuindo para a formação de leitores mais competentesNúcleo de Editoração - PUC-Campinas2011-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177Transinformação; Vol. 23 No. 1 (2011)Transinformação; Vol. 23 Núm. 1 (2011)Transinformação; v. 23 n. 1 (2011)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177/3881Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira dos SANTOS, Mariana GANZAROLLI, Maria Emilia 2024-04-01T13:16:33Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6177Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-01T13:16:33Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Comics: forming readers
Histórias em quadrinhos: formando leitores
title Comics: forming readers
spellingShingle Comics: forming readers
Oliveira dos SANTOS, Mariana
Formation of the user
Comics
Comic libraries
Incentives to reading
Formação do usuário
Gibitecas
Histórias em quadrinhos
Incentivo à leitura
title_short Comics: forming readers
title_full Comics: forming readers
title_fullStr Comics: forming readers
title_full_unstemmed Comics: forming readers
title_sort Comics: forming readers
author Oliveira dos SANTOS, Mariana
author_facet Oliveira dos SANTOS, Mariana
GANZAROLLI, Maria Emilia
author_role author
author2 GANZAROLLI, Maria Emilia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira dos SANTOS, Mariana
GANZAROLLI, Maria Emilia
dc.subject.por.fl_str_mv Formation of the user
Comics
Comic libraries
Incentives to reading
Formação do usuário
Gibitecas
Histórias em quadrinhos
Incentivo à leitura
topic Formation of the user
Comics
Comic libraries
Incentives to reading
Formação do usuário
Gibitecas
Histórias em quadrinhos
Incentivo à leitura
description The focus of this study is comics and the possibilities of encouraging the reading of them in schools and libraries. The research is bibliographical, qualitative and exploratory in character, the result of a survey of projects and studies that used comics to form readers. Besides the historical trajectory of comics in Brazil and their lingusitic features, we sought to identify, in selected projects and works, the participation of librarians and teachers as mediators between the comics and the children. The research confirms the hypothesis that comics are very efficient resources as incentives to reading, as well as an important aid in teaching, helping to form more competent readers. 
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177/3881
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Transinformação; Vol. 23 No. 1 (2011)
Transinformação; Vol. 23 Núm. 1 (2011)
Transinformação; v. 23 n. 1 (2011)
2318-0889
0103-3786
reponame:Transinformação (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Transinformação (Online)
collection Transinformação (Online)
repository.name.fl_str_mv Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799125985497448448