Comics: forming readers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Transinformação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177 |
Resumo: | The focus of this study is comics and the possibilities of encouraging the reading of them in schools and libraries. The research is bibliographical, qualitative and exploratory in character, the result of a survey of projects and studies that used comics to form readers. Besides the historical trajectory of comics in Brazil and their lingusitic features, we sought to identify, in selected projects and works, the participation of librarians and teachers as mediators between the comics and the children. The research confirms the hypothesis that comics are very efficient resources as incentives to reading, as well as an important aid in teaching, helping to form more competent readers. |
id |
PUC_CAMP-4_521ab4979766e5d2a3b27684c2e88743 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6177 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-4 |
network_name_str |
Transinformação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Comics: forming readersHistórias em quadrinhos: formando leitoresFormation of the userComicsComic librariesIncentives to readingFormação do usuárioGibitecasHistórias em quadrinhosIncentivo à leituraThe focus of this study is comics and the possibilities of encouraging the reading of them in schools and libraries. The research is bibliographical, qualitative and exploratory in character, the result of a survey of projects and studies that used comics to form readers. Besides the historical trajectory of comics in Brazil and their lingusitic features, we sought to identify, in selected projects and works, the participation of librarians and teachers as mediators between the comics and the children. The research confirms the hypothesis that comics are very efficient resources as incentives to reading, as well as an important aid in teaching, helping to form more competent readers. O foco do presente estudo são as histórias em quadrinhos e as possibilidades de incentivo de sua leitura na escola e na biblioteca.A pesquisa tem caráter bibliográfico, qualitativo e exploratório, resultante de um levantamento de projetos e trabalhos que utilizaram os quadrinhos na formação de leitores. Além da trajetória histórica dos quadrinhos no Brasil e de suas característicasde linguagem, buscou-se identificar, nos projetos e trabalhos selecionados, a participação do bibliotecário e do professor como mediadores entre os quadrinhos e as crianças. A pesquisa confirma a hipótese de que a história em quadrinho o é um recurso muito eficiente como incentivo à leitura, além de um importante auxiliar no ensino, contribuindo para a formação de leitores mais competentesNúcleo de Editoração - PUC-Campinas2011-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177Transinformação; Vol. 23 No. 1 (2011)Transinformação; Vol. 23 Núm. 1 (2011)Transinformação; v. 23 n. 1 (2011)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177/3881Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira dos SANTOS, Mariana GANZAROLLI, Maria Emilia 2024-04-01T13:16:33Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6177Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-01T13:16:33Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comics: forming readers Histórias em quadrinhos: formando leitores |
title |
Comics: forming readers |
spellingShingle |
Comics: forming readers Oliveira dos SANTOS, Mariana Formation of the user Comics Comic libraries Incentives to reading Formação do usuário Gibitecas Histórias em quadrinhos Incentivo à leitura |
title_short |
Comics: forming readers |
title_full |
Comics: forming readers |
title_fullStr |
Comics: forming readers |
title_full_unstemmed |
Comics: forming readers |
title_sort |
Comics: forming readers |
author |
Oliveira dos SANTOS, Mariana |
author_facet |
Oliveira dos SANTOS, Mariana GANZAROLLI, Maria Emilia |
author_role |
author |
author2 |
GANZAROLLI, Maria Emilia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira dos SANTOS, Mariana GANZAROLLI, Maria Emilia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formation of the user Comics Comic libraries Incentives to reading Formação do usuário Gibitecas Histórias em quadrinhos Incentivo à leitura |
topic |
Formation of the user Comics Comic libraries Incentives to reading Formação do usuário Gibitecas Histórias em quadrinhos Incentivo à leitura |
description |
The focus of this study is comics and the possibilities of encouraging the reading of them in schools and libraries. The research is bibliographical, qualitative and exploratory in character, the result of a survey of projects and studies that used comics to form readers. Besides the historical trajectory of comics in Brazil and their lingusitic features, we sought to identify, in selected projects and works, the participation of librarians and teachers as mediators between the comics and the children. The research confirms the hypothesis that comics are very efficient resources as incentives to reading, as well as an important aid in teaching, helping to form more competent readers. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-03-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6177/3881 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Transinformação; Vol. 23 No. 1 (2011) Transinformação; Vol. 23 Núm. 1 (2011) Transinformação; v. 23 n. 1 (2011) 2318-0889 0103-3786 reponame:Transinformação (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Transinformação (Online) |
collection |
Transinformação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799125985497448448 |