CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira DUMONT, Lígia Maria
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Transinformação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6444
Resumo: The studies about the eJJectiveness of the act of reading weave their roots mainly in three dimensions: context, motivation and meaning. These concepts camefrom history, psychology andsemiology, respectively,demonstratingan imbricationofknowledgeareasthatneedto be analyzed to achieve the understanding ofthe true reading eJJectiveness.Despite thefact that these these concepts act almost indistinctly in the practice ofreading, the articlefocuses the context in a didactic way. It is considered a reading catalysis element, because ifthe context described by the al/thor doesn 't coincide with the reader 's contexto his existence, the reading wil/ not be accomplished. Reading philosophers' arguments and discussions are presented, emphasizing their concepts and theses.
id PUC_CAMP-4_e32a0a171393b4aa2ad7ecd6ae64acb6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6444
network_acronym_str PUC_CAMP-4
network_name_str Transinformação (Online)
repository_id_str
spelling CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITYCONTEXTO, LEITURA E SUBJETIVIDADEleitura e contexto - leitura e subjetividadereading and context -reading and subjectivityThe studies about the eJJectiveness of the act of reading weave their roots mainly in three dimensions: context, motivation and meaning. These concepts camefrom history, psychology andsemiology, respectively,demonstratingan imbricationofknowledgeareasthatneedto be analyzed to achieve the understanding ofthe true reading eJJectiveness.Despite thefact that these these concepts act almost indistinctly in the practice ofreading, the articlefocuses the context in a didactic way. It is considered a reading catalysis element, because ifthe context described by the al/thor doesn 't coincide with the reader 's contexto his existence, the reading wil/ not be accomplished. Reading philosophers' arguments and discussions are presented, emphasizing their concepts and theses.Os estl/dos da efetivação do ato da leitl/ra tecem sI/as raizes principalmente em três dimensões: o contexto, a motivação e o sentido. Os conceitos, advindos em primeira instância da história, da psicologia e da semiologia, respectivamente. demonstram o imbricado de assl/ntos e áreas do conhecimento que necessitam ser analisados para obter-se a compreensão da verdadeiraefetivação da leitura. Apesar dafl/são desses três conceitos atuarem quase indistintamente na prática da leitura, o artigo detém-se, deforma didática, na dimensão contexto. É considerado como o elemento catalisador da leitura, pois se o contexto descrito pelo autor nãoforao encontro com o do leitor, não bater com a sua vivência, a ação leitura não se efetivará. São apresentados argumentos de pensadores da área de leitura, destacando conceitos, teses epostulados por eles elaborados.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2001-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6444Transinformação; Vol. 13 No. 1 (2001); 1-5Transinformação; Vol. 13 Núm. 1 (2001); 1-5Transinformação; v. 13 n. 1 (2001); 1-52318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6444/4125Copyright (c) 2022 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira DUMONT, Lígia Maria 2024-03-27T14:39:49Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/6444Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-03-27T14:39:49Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY
CONTEXTO, LEITURA E SUBJETIVIDADE
title CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY
spellingShingle CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY
Moreira DUMONT, Lígia Maria
leitura e contexto - leitura e subjetividade
reading and context -reading and subjectivity
title_short CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY
title_full CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY
title_fullStr CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY
title_full_unstemmed CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY
title_sort CONTEXT,READING AND SUBJECTIVITY
author Moreira DUMONT, Lígia Maria
author_facet Moreira DUMONT, Lígia Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira DUMONT, Lígia Maria
dc.subject.por.fl_str_mv leitura e contexto - leitura e subjetividade
reading and context -reading and subjectivity
topic leitura e contexto - leitura e subjetividade
reading and context -reading and subjectivity
description The studies about the eJJectiveness of the act of reading weave their roots mainly in three dimensions: context, motivation and meaning. These concepts camefrom history, psychology andsemiology, respectively,demonstratingan imbricationofknowledgeareasthatneedto be analyzed to achieve the understanding ofthe true reading eJJectiveness.Despite thefact that these these concepts act almost indistinctly in the practice ofreading, the articlefocuses the context in a didactic way. It is considered a reading catalysis element, because ifthe context described by the al/thor doesn 't coincide with the reader 's contexto his existence, the reading wil/ not be accomplished. Reading philosophers' arguments and discussions are presented, emphasizing their concepts and theses.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6444
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6444
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/6444/4125
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Transinformação; Vol. 13 No. 1 (2001); 1-5
Transinformação; Vol. 13 Núm. 1 (2001); 1-5
Transinformação; v. 13 n. 1 (2001); 1-5
2318-0889
0103-3786
reponame:Transinformação (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Transinformação (Online)
collection Transinformação (Online)
repository.name.fl_str_mv Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799125986712748032