The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grohmann, Rafael
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29387
Resumo: The paper problematizes the meanings of the notion of "engagement" and its impacts and pitfalls for communication research. From a political sense to a meaning that involves relations with media products and trademarks, the notion is rebuild. After exploring theoretical and epistemologically some works that deal with engagement in communication studies (mainly English research in communication and fan studies), we question its use and propose a "disengagement" of the notion of engagement. 
id PUC_RS-12_3d37a738b1b02a3e3b1e64b6ae31a360
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29387
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication researchLa Noción de Engagement: sentidos y trampas para la investigación en comunicaciónA Noção de Engajamento: sentidos e armadilhas para a pesquisa em comunicaçãoEngagement. Communication. Epistemology.Engagement. Comunicación. EpistemologíaEpistemologiaEngajamentoComunicaçãoEpistemologiaEpistemologiaThe paper problematizes the meanings of the notion of "engagement" and its impacts and pitfalls for communication research. From a political sense to a meaning that involves relations with media products and trademarks, the notion is rebuild. After exploring theoretical and epistemologically some works that deal with engagement in communication studies (mainly English research in communication and fan studies), we question its use and propose a "disengagement" of the notion of engagement. El artículo busca problematizar los sentidos de la noción de engagement y sus impactos y trampas para la investigación en comunicación. De un sentido político a un significado que incluye relaciones con obras mediáticas y marcas, la noción se vuelve a hacer. Después de explorar teórica y epistemológicamente algunas obras que tratan de engagement en estudios de comunicación (principalmente la investigación inglesa en comunicación y en los estudios de fans), cuestionamos su uso y proponemos un "disengagement" de la noción de engagement.  Na busca por compreender as atividades dos sujeitos em processos comunicacionais, surgem algumas expressões como participação, empoderamento e engajamento. O artigo busca problematizar os sentidos da noção de “engajamento” e seus impactos e armadilhas para a pesquisa em comunicação. De um sentido político a um envolvimento com obras midiáticas e marcas, a noção se refaz. Após explorar algumas obras que tratam de engajamento em estudos de comunicação (principalmente a pesquisa inglesa em comunicação e os estudos de fãs), questionamos seu uso e sugerimos uma alternativa no sentido de reconectar as atividades comunicacionais e midiáticas dos sujeitos às práticas sociais mais gerais.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2938710.15448/1980-3729.2018.3.29387Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 3 (2018); ID29387Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 3 (2018); ID29387Revista FAMECOS; v. 25 n. 3 (2018); ID293871980-37291415-054910.15448/1980-3729.2018.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29387/17207Copyright (c) 2018 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessGrohmann, Rafael2021-08-04T19:58:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29387Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2021-08-04T19:58:49Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research
La Noción de Engagement: sentidos y trampas para la investigación en comunicación
A Noção de Engajamento: sentidos e armadilhas para a pesquisa em comunicação
title The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research
spellingShingle The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research
Grohmann, Rafael
Engagement. Communication. Epistemology.
Engagement. Comunicación. Epistemología
Epistemologia
Engajamento
Comunicação
Epistemologia
Epistemologia
title_short The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research
title_full The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research
title_fullStr The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research
title_full_unstemmed The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research
title_sort The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research
author Grohmann, Rafael
author_facet Grohmann, Rafael
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grohmann, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv Engagement. Communication. Epistemology.
Engagement. Comunicación. Epistemología
Epistemologia
Engajamento
Comunicação
Epistemologia
Epistemologia
topic Engagement. Communication. Epistemology.
Engagement. Comunicación. Epistemología
Epistemologia
Engajamento
Comunicação
Epistemologia
Epistemologia
description The paper problematizes the meanings of the notion of "engagement" and its impacts and pitfalls for communication research. From a political sense to a meaning that involves relations with media products and trademarks, the notion is rebuild. After exploring theoretical and epistemologically some works that deal with engagement in communication studies (mainly English research in communication and fan studies), we question its use and propose a "disengagement" of the notion of engagement. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29387
10.15448/1980-3729.2018.3.29387
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29387
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2018.3.29387
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29387/17207
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 3 (2018); ID29387
Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 3 (2018); ID29387
Revista FAMECOS; v. 25 n. 3 (2018); ID29387
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2018.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128663703158784