The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29387 |
Resumo: | The paper problematizes the meanings of the notion of "engagement" and its impacts and pitfalls for communication research. From a political sense to a meaning that involves relations with media products and trademarks, the notion is rebuild. After exploring theoretical and epistemologically some works that deal with engagement in communication studies (mainly English research in communication and fan studies), we question its use and propose a "disengagement" of the notion of engagement. |
id |
PUC_RS-12_3d37a738b1b02a3e3b1e64b6ae31a360 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29387 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication researchLa Noción de Engagement: sentidos y trampas para la investigación en comunicaciónA Noção de Engajamento: sentidos e armadilhas para a pesquisa em comunicaçãoEngagement. Communication. Epistemology.Engagement. Comunicación. EpistemologíaEpistemologiaEngajamentoComunicaçãoEpistemologiaEpistemologiaThe paper problematizes the meanings of the notion of "engagement" and its impacts and pitfalls for communication research. From a political sense to a meaning that involves relations with media products and trademarks, the notion is rebuild. After exploring theoretical and epistemologically some works that deal with engagement in communication studies (mainly English research in communication and fan studies), we question its use and propose a "disengagement" of the notion of engagement. El artículo busca problematizar los sentidos de la noción de engagement y sus impactos y trampas para la investigación en comunicación. De un sentido político a un significado que incluye relaciones con obras mediáticas y marcas, la noción se vuelve a hacer. Después de explorar teórica y epistemológicamente algunas obras que tratan de engagement en estudios de comunicación (principalmente la investigación inglesa en comunicación y en los estudios de fans), cuestionamos su uso y proponemos un "disengagement" de la noción de engagement. Na busca por compreender as atividades dos sujeitos em processos comunicacionais, surgem algumas expressões como participação, empoderamento e engajamento. O artigo busca problematizar os sentidos da noção de “engajamento” e seus impactos e armadilhas para a pesquisa em comunicação. De um sentido político a um envolvimento com obras midiáticas e marcas, a noção se refaz. Após explorar algumas obras que tratam de engajamento em estudos de comunicação (principalmente a pesquisa inglesa em comunicação e os estudos de fãs), questionamos seu uso e sugerimos uma alternativa no sentido de reconectar as atividades comunicacionais e midiáticas dos sujeitos às práticas sociais mais gerais.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2938710.15448/1980-3729.2018.3.29387Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 3 (2018); ID29387Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 3 (2018); ID29387Revista FAMECOS; v. 25 n. 3 (2018); ID293871980-37291415-054910.15448/1980-3729.2018.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29387/17207Copyright (c) 2018 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessGrohmann, Rafael2021-08-04T19:58:49Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29387Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2021-08-04T19:58:49Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research La Noción de Engagement: sentidos y trampas para la investigación en comunicación A Noção de Engajamento: sentidos e armadilhas para a pesquisa em comunicação |
title |
The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research |
spellingShingle |
The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research Grohmann, Rafael Engagement. Communication. Epistemology. Engagement. Comunicación. Epistemología Epistemologia Engajamento Comunicação Epistemologia Epistemologia |
title_short |
The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research |
title_full |
The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research |
title_fullStr |
The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research |
title_full_unstemmed |
The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research |
title_sort |
The Notion of Engagement: meanings and pitfalls for communication research |
author |
Grohmann, Rafael |
author_facet |
Grohmann, Rafael |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grohmann, Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Engagement. Communication. Epistemology. Engagement. Comunicación. Epistemología Epistemologia Engajamento Comunicação Epistemologia Epistemologia |
topic |
Engagement. Communication. Epistemology. Engagement. Comunicación. Epistemología Epistemologia Engajamento Comunicação Epistemologia Epistemologia |
description |
The paper problematizes the meanings of the notion of "engagement" and its impacts and pitfalls for communication research. From a political sense to a meaning that involves relations with media products and trademarks, the notion is rebuild. After exploring theoretical and epistemologically some works that deal with engagement in communication studies (mainly English research in communication and fan studies), we question its use and propose a "disengagement" of the notion of engagement. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29387 10.15448/1980-3729.2018.3.29387 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29387 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2018.3.29387 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/29387/17207 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 25 No. 3 (2018); ID29387 Revista FAMECOS; Vol. 25 Núm. 3 (2018); ID29387 Revista FAMECOS; v. 25 n. 3 (2018); ID29387 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2018.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663703158784 |