Radio and Convergence: an approach by political economy of communication

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraretto, Luiz Artur
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Kischinhevsky, Marcelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8185
Resumo: This article brings questions about the new logics of production, distribution, and consumption of radio contents in a media convergence environment. Radio expansion towards digital platforms reconfigures communicational practices, accelerating capital concentration, but also creating opportunities for new actors –telecommunications companies, in particular. Furthermore, the new place of radio is analyzed, as a cultural industry that hesitates between old electromagnetic radiowaves broadcasting, and a new digital world of content offer multiplicity, and diffusion channels. The paper focuses on commercial radio, discussed in four dimensions: 1) technology; 2) business; 3) professional; and 4) contents.
id PUC_RS-12_4be198095669fed1447f5fa86340d79a
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8185
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling Radio and Convergence: an approach by political economy of communicationRadio y convergencia: un enfoque por la economía política de la comunicaciónRádio e convergência: uma abordagem pela economia política da comunicaçãoRadioconvergencepolitical economy of communicationRadio and convergenceConvergenciaeconomia política de la comunicaciónradioRadio y convergenciaConvergênciaeconomia política da comunicaçãorádioRádio e convergênciaThis article brings questions about the new logics of production, distribution, and consumption of radio contents in a media convergence environment. Radio expansion towards digital platforms reconfigures communicational practices, accelerating capital concentration, but also creating opportunities for new actors –telecommunications companies, in particular. Furthermore, the new place of radio is analyzed, as a cultural industry that hesitates between old electromagnetic radiowaves broadcasting, and a new digital world of content offer multiplicity, and diffusion channels. The paper focuses on commercial radio, discussed in four dimensions: 1) technology; 2) business; 3) professional; and 4) contents.El artículo trae cuestiones relacionadas con las nuevas lógicas de producción, distribución y consumo de contenidos radiofónicos en un ambiente de convergencia mediática. La expansión de la radio hasta las plataformas digitales reconfigura las prácticas comunicacionales, acelerando la concentración empresarial, pero también permitiendo el surgimiento de nuevos actores - notadamente, del sector de telecomunicaciones. Se analiza, por lo tanto, el nuevo lugar de la radio, industria cultural que vacila entre las ondas electromagnéticas y la multiplicidad de oferta de contenidos y de canales de difusión del nuevo mundo digital. Se estudia, aquí, el llamado radio comercial, discutido en cuatro ámbitos: 1) tecnológico; 2) empresarial; 3) profesional y 4) de contenidos.O artigo traz questões relacionadas às novas lógicas de produção, distribuição e consumo de conteúdos radiofônicos em um ambiente de convergência midiática. A expansão do rádio rumo às plataformas digitais reconfigura as práticas comunicacionais, acelerando a concentração empresarial, mas também permitindo o surgimento de novos atores – notadamente, do setor de telecomunicações. Analisa-se, portanto, o novo lugar do rádio, indústria cultural que hesita entre as ondas eletromagnéticas e a multiplicidade de oferta de conteúdos e de canais de difusão do novo mundo digital. Estuda-se, aqui, o chamado rádio comercial, discutido em quatro âmbitos: 1) tecnológico; 2) empresarial; 3) profissional e 4) de conteúdos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2011-01-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/818510.15448/1980-3729.2010.3.8185Revista FAMECOS; Vol. 17 No. 3 (2010); 173-180Revista FAMECOS; Vol. 17 Núm. 3 (2010); 173-180Revista FAMECOS; v. 17 n. 3 (2010); 173-1801980-37291415-054910.15448/1980-3729.2010.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8185/5873Ferraretto, Luiz ArturKischinhevsky, Marceloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-04T17:33:44Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/8185Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2018-01-04T17:33:44Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Radio and Convergence: an approach by political economy of communication
Radio y convergencia: un enfoque por la economía política de la comunicación
Rádio e convergência: uma abordagem pela economia política da comunicação
title Radio and Convergence: an approach by political economy of communication
spellingShingle Radio and Convergence: an approach by political economy of communication
Ferraretto, Luiz Artur
Radio
convergence
political economy of communication
Radio and convergence
Convergencia
economia política de la comunicación
radio
Radio y convergencia
Convergência
economia política da comunicação
rádio
Rádio e convergência
title_short Radio and Convergence: an approach by political economy of communication
title_full Radio and Convergence: an approach by political economy of communication
title_fullStr Radio and Convergence: an approach by political economy of communication
title_full_unstemmed Radio and Convergence: an approach by political economy of communication
title_sort Radio and Convergence: an approach by political economy of communication
author Ferraretto, Luiz Artur
author_facet Ferraretto, Luiz Artur
Kischinhevsky, Marcelo
author_role author
author2 Kischinhevsky, Marcelo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraretto, Luiz Artur
Kischinhevsky, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Radio
convergence
political economy of communication
Radio and convergence
Convergencia
economia política de la comunicación
radio
Radio y convergencia
Convergência
economia política da comunicação
rádio
Rádio e convergência
topic Radio
convergence
political economy of communication
Radio and convergence
Convergencia
economia política de la comunicación
radio
Radio y convergencia
Convergência
economia política da comunicação
rádio
Rádio e convergência
description This article brings questions about the new logics of production, distribution, and consumption of radio contents in a media convergence environment. Radio expansion towards digital platforms reconfigures communicational practices, accelerating capital concentration, but also creating opportunities for new actors –telecommunications companies, in particular. Furthermore, the new place of radio is analyzed, as a cultural industry that hesitates between old electromagnetic radiowaves broadcasting, and a new digital world of content offer multiplicity, and diffusion channels. The paper focuses on commercial radio, discussed in four dimensions: 1) technology; 2) business; 3) professional; and 4) contents.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8185
10.15448/1980-3729.2010.3.8185
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8185
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2010.3.8185
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8185/5873
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 17 No. 3 (2010); 173-180
Revista FAMECOS; Vol. 17 Núm. 3 (2010); 173-180
Revista FAMECOS; v. 17 n. 3 (2010); 173-180
1980-3729
1415-0549
10.15448/1980-3729.2010.3
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1752127664480583680