65 years of the television: the knowledge of the tele journalism and the pedagogical function
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22638 |
Resumo: | In this article, we carry on about the pedagogical function of Journalism and educational processes present in the news. We understand these processes as strategies for producing an easy to understand and reference knowledge to community life. So we developed an enunciative analysis of economic reports and political, displayed in the Jornal Nacional, Rede Globo, between 23 December 2014 and 13 January 2015. We perceived that among the features of this (re)production is the permanent dialogue between textual elements, imagery, graphics and sound, sustained for the accuracy of the investigation method. The analysis identifies in practice of the TV Journalism important theoretical procedures to contribute to the strengthening of journalism studies. |
id |
PUC_RS-12_5ab0e96397a4e70c4827934c5fe67750 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22638 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
65 years of the television: the knowledge of the tele journalism and the pedagogical function65 años de televisión: el conocimiento del tele-periodismo y la función pedagógica65 anos de televisão: o conhecimento do telejornalismo e a função pedagógicaCommunicationTV JournalismPedagogical functionTV JournalismTele-periodismoConocimientoFunción pedagógicaPeriodismoTelejornalismoConhecimentoFunção PedagógicaJornalismoIn this article, we carry on about the pedagogical function of Journalism and educational processes present in the news. We understand these processes as strategies for producing an easy to understand and reference knowledge to community life. So we developed an enunciative analysis of economic reports and political, displayed in the Jornal Nacional, Rede Globo, between 23 December 2014 and 13 January 2015. We perceived that among the features of this (re)production is the permanent dialogue between textual elements, imagery, graphics and sound, sustained for the accuracy of the investigation method. The analysis identifies in practice of the TV Journalism important theoretical procedures to contribute to the strengthening of journalism studies.En este artículo analizamos la función pedagógica del periodismo y los procesos didácticos presentes en los tele-periódicos. Entendemos esos procesos como estrategias para la producción de un conocimiento de fácil comprensión y referencia para la vida en comunidad. Para ello, hicimos un análisis enunciativo de reportajes de economía y política, exhibidos en el Jornal Nacional, de la Red Globo, entre los días 23 de diciembre de 2014 y 13 de enero de 2015. Percibimos que entre los recursos de esa (re)producción está el diálogo permanente entre elementos textuales, iconológicos, gráficos y sonoros, sustentados por el rigor del método selectivo. El análisis identifica en la práctica tele-periodística procedimientos teóricos importantes para contribuir con el fortalecimiento de los estudios sobre periodismo. Neste artigo, discorremos sobre a função pedagógica do Jornalismo e os processos didáticos presentes nos telejornais. Entendemos esses processos como estratégias para produção de um conhecimento de fácil compreensão e referência para a vida em comunidade. Para isso, fizemos uma análise enunciativa de reportagens de economia e política, exibidas no Jornal Nacional, da Rede Globo, entre os dias 23 de dezembro de 2014 e 13 de janeiro de 2015. Percebemos que entre os recursos dessa (re)produção está o diálogo permanente entre elementos textuais, imagéticos, gráficos e sonoros, sustentados pelo rigor do método de apuração. A análise identifica na prática telejornalística procedimentos teóricos importantes para contribuirmos com o fortalecimento dos estudos sobre o jornalismo. Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/2263810.15448/1980-3729.2016.3.22638Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 3 (2016); ID22638Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 3 (2016); ID22638Revista FAMECOS; v. 23 n. 3 (2016); ID226381980-37291415-054910.15448/1980-3729.2016.3reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22638/14600Copyright (c) 2016 Revista FAMECOSinfo:eu-repo/semantics/openAccessVizeu, Alfredo PereiraCerqueira da Silva, Laerte José2017-06-01T20:32:30Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/22638Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2017-06-01T20:32:30Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
65 years of the television: the knowledge of the tele journalism and the pedagogical function 65 años de televisión: el conocimiento del tele-periodismo y la función pedagógica 65 anos de televisão: o conhecimento do telejornalismo e a função pedagógica |
title |
65 years of the television: the knowledge of the tele journalism and the pedagogical function |
spellingShingle |
65 years of the television: the knowledge of the tele journalism and the pedagogical function Vizeu, Alfredo Pereira Communication TV Journalism Pedagogical function TV Journalism Tele-periodismo Conocimiento Función pedagógica Periodismo Telejornalismo Conhecimento Função Pedagógica Jornalismo |
title_short |
65 years of the television: the knowledge of the tele journalism and the pedagogical function |
title_full |
65 years of the television: the knowledge of the tele journalism and the pedagogical function |
title_fullStr |
65 years of the television: the knowledge of the tele journalism and the pedagogical function |
title_full_unstemmed |
65 years of the television: the knowledge of the tele journalism and the pedagogical function |
title_sort |
65 years of the television: the knowledge of the tele journalism and the pedagogical function |
author |
Vizeu, Alfredo Pereira |
author_facet |
Vizeu, Alfredo Pereira Cerqueira da Silva, Laerte José |
author_role |
author |
author2 |
Cerqueira da Silva, Laerte José |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vizeu, Alfredo Pereira Cerqueira da Silva, Laerte José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Communication TV Journalism Pedagogical function TV Journalism Tele-periodismo Conocimiento Función pedagógica Periodismo Telejornalismo Conhecimento Função Pedagógica Jornalismo |
topic |
Communication TV Journalism Pedagogical function TV Journalism Tele-periodismo Conocimiento Función pedagógica Periodismo Telejornalismo Conhecimento Função Pedagógica Jornalismo |
description |
In this article, we carry on about the pedagogical function of Journalism and educational processes present in the news. We understand these processes as strategies for producing an easy to understand and reference knowledge to community life. So we developed an enunciative analysis of economic reports and political, displayed in the Jornal Nacional, Rede Globo, between 23 December 2014 and 13 January 2015. We perceived that among the features of this (re)production is the permanent dialogue between textual elements, imagery, graphics and sound, sustained for the accuracy of the investigation method. The analysis identifies in practice of the TV Journalism important theoretical procedures to contribute to the strengthening of journalism studies. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22638 10.15448/1980-3729.2016.3.22638 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22638 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2016.3.22638 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/22638/14600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista FAMECOS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 23 No. 3 (2016); ID22638 Revista FAMECOS; Vol. 23 Núm. 3 (2016); ID22638 Revista FAMECOS; v. 23 n. 3 (2016); ID22638 1980-3729 1415-0549 10.15448/1980-3729.2016.3 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128663069818880 |