The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Gustavo Ramos de
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: letrônica
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/19955
Resumo: This paper aims to delineate a mythical and historical path of the poetry as curse, seeking to relate the parable of Abel and Cain with the ethos of modern literature. Therefore, at first, the idea is to verify how the poets are descendants of Cain, the outcast fratricide. In a second moment, we seek to identify a relation between creative genius and melancholy/disease. Finally, analyzing the cases of Balzac and Rimbaud, it’s possible to note some motifs of the accursed poetry: pride, rebellion, Satanism and melancholy. We emphasize that, to the literary and theoretical discourse, it will be given the same value, i.e., poetry takes the status of theory, and vice versa.
id PUC_RS-14_959fb309065b6a557ba1e4cb93bac22d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19955
network_acronym_str PUC_RS-14
network_name_str letrônica
repository_id_str
spelling The literature under Cain’s sign: the cursed geniusesA literatura sob o signo de Caim: os gênios malditosCursed poetsMelancholyGeniusRomanticismModernity.Poetas malditosMelancoliaGênioRomantismoModernidade.This paper aims to delineate a mythical and historical path of the poetry as curse, seeking to relate the parable of Abel and Cain with the ethos of modern literature. Therefore, at first, the idea is to verify how the poets are descendants of Cain, the outcast fratricide. In a second moment, we seek to identify a relation between creative genius and melancholy/disease. Finally, analyzing the cases of Balzac and Rimbaud, it’s possible to note some motifs of the accursed poetry: pride, rebellion, Satanism and melancholy. We emphasize that, to the literary and theoretical discourse, it will be given the same value, i.e., poetry takes the status of theory, and vice versa.O presente ensaio tem por objetivo delinear um percurso mítico e histórico da poesia enquanto maldição, buscando relacionar a parábola de Abel e Caim ao ethos da literatura moderna. Para tanto, em um primeiro momento, a ideia é verificar de que modo os poetas são descendentes de Caim, o fratricida proscrito. Em um segundo momento, buscamos identificar uma relação entre o gênio criador e a melancolia/doença. Por fim, analisando os casos de Balzac e Rimbaud, é possível notar alguns motivos da poesia maldita: orgulho, revolta, satanismo e melancolia. Ressalta-se que ao discurso literário e ao teórico será dado o mesmo valor, ou seja, a poesia assume o estatuto de teoria, e vice-versa.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/1995510.15448/1984-4301.2015.2.19955Letrônica; Vol. 8 No. 2 (2015): Sintaxe e suas interfaces & Em pauta: História da Literatura e Historiografia Literária; 494-506Letrônica; v. 8 n. 2 (2015): Sintaxe e suas interfaces & Em pauta: História da Literatura e Historiografia Literária; 494-5061984-430110.15448/1984-4301.2015.2reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/19955/13861Copyright (c) 2015 Letrônicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Gustavo Ramos de2017-02-15T18:02:47Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19955Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2017-02-15T18:02:47letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses
A literatura sob o signo de Caim: os gênios malditos
title The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses
spellingShingle The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses
Souza, Gustavo Ramos de
Cursed poets
Melancholy
Genius
Romanticism
Modernity.
Poetas malditos
Melancolia
Gênio
Romantismo
Modernidade.
title_short The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses
title_full The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses
title_fullStr The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses
title_full_unstemmed The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses
title_sort The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses
author Souza, Gustavo Ramos de
author_facet Souza, Gustavo Ramos de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Gustavo Ramos de
dc.subject.por.fl_str_mv Cursed poets
Melancholy
Genius
Romanticism
Modernity.
Poetas malditos
Melancolia
Gênio
Romantismo
Modernidade.
topic Cursed poets
Melancholy
Genius
Romanticism
Modernity.
Poetas malditos
Melancolia
Gênio
Romantismo
Modernidade.
description This paper aims to delineate a mythical and historical path of the poetry as curse, seeking to relate the parable of Abel and Cain with the ethos of modern literature. Therefore, at first, the idea is to verify how the poets are descendants of Cain, the outcast fratricide. In a second moment, we seek to identify a relation between creative genius and melancholy/disease. Finally, analyzing the cases of Balzac and Rimbaud, it’s possible to note some motifs of the accursed poetry: pride, rebellion, Satanism and melancholy. We emphasize that, to the literary and theoretical discourse, it will be given the same value, i.e., poetry takes the status of theory, and vice versa.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/19955
10.15448/1984-4301.2015.2.19955
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/19955
identifier_str_mv 10.15448/1984-4301.2015.2.19955
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/19955/13861
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Letrônica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Letrônica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letrônica; Vol. 8 No. 2 (2015): Sintaxe e suas interfaces & Em pauta: História da Literatura e Historiografia Literária; 494-506
Letrônica; v. 8 n. 2 (2015): Sintaxe e suas interfaces & Em pauta: História da Literatura e Historiografia Literária; 494-506
1984-4301
10.15448/1984-4301.2015.2
reponame:letrônica
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str letrônica
collection letrônica
repository.name.fl_str_mv letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com
_version_ 1752127642301104128