The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | letrônica |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/19955 |
Resumo: | This paper aims to delineate a mythical and historical path of the poetry as curse, seeking to relate the parable of Abel and Cain with the ethos of modern literature. Therefore, at first, the idea is to verify how the poets are descendants of Cain, the outcast fratricide. In a second moment, we seek to identify a relation between creative genius and melancholy/disease. Finally, analyzing the cases of Balzac and Rimbaud, it’s possible to note some motifs of the accursed poetry: pride, rebellion, Satanism and melancholy. We emphasize that, to the literary and theoretical discourse, it will be given the same value, i.e., poetry takes the status of theory, and vice versa. |
id |
PUC_RS-14_959fb309065b6a557ba1e4cb93bac22d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19955 |
network_acronym_str |
PUC_RS-14 |
network_name_str |
letrônica |
repository_id_str |
|
spelling |
The literature under Cain’s sign: the cursed geniusesA literatura sob o signo de Caim: os gênios malditosCursed poetsMelancholyGeniusRomanticismModernity.Poetas malditosMelancoliaGênioRomantismoModernidade.This paper aims to delineate a mythical and historical path of the poetry as curse, seeking to relate the parable of Abel and Cain with the ethos of modern literature. Therefore, at first, the idea is to verify how the poets are descendants of Cain, the outcast fratricide. In a second moment, we seek to identify a relation between creative genius and melancholy/disease. Finally, analyzing the cases of Balzac and Rimbaud, it’s possible to note some motifs of the accursed poetry: pride, rebellion, Satanism and melancholy. We emphasize that, to the literary and theoretical discourse, it will be given the same value, i.e., poetry takes the status of theory, and vice versa.O presente ensaio tem por objetivo delinear um percurso mítico e histórico da poesia enquanto maldição, buscando relacionar a parábola de Abel e Caim ao ethos da literatura moderna. Para tanto, em um primeiro momento, a ideia é verificar de que modo os poetas são descendentes de Caim, o fratricida proscrito. Em um segundo momento, buscamos identificar uma relação entre o gênio criador e a melancolia/doença. Por fim, analisando os casos de Balzac e Rimbaud, é possível notar alguns motivos da poesia maldita: orgulho, revolta, satanismo e melancolia. Ressalta-se que ao discurso literário e ao teórico será dado o mesmo valor, ou seja, a poesia assume o estatuto de teoria, e vice-versa.Editora da PUCRS - ediPUCRS2015-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/1995510.15448/1984-4301.2015.2.19955Letrônica; Vol. 8 No. 2 (2015): Sintaxe e suas interfaces & Em pauta: História da Literatura e Historiografia Literária; 494-506Letrônica; v. 8 n. 2 (2015): Sintaxe e suas interfaces & Em pauta: História da Literatura e Historiografia Literária; 494-5061984-430110.15448/1984-4301.2015.2reponame:letrônicainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/19955/13861Copyright (c) 2015 Letrônicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Gustavo Ramos de2017-02-15T18:02:47Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/19955Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronicaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/oailetronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com1984-43011984-4301opendoar:2017-02-15T18:02:47letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses A literatura sob o signo de Caim: os gênios malditos |
title |
The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses |
spellingShingle |
The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses Souza, Gustavo Ramos de Cursed poets Melancholy Genius Romanticism Modernity. Poetas malditos Melancolia Gênio Romantismo Modernidade. |
title_short |
The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses |
title_full |
The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses |
title_fullStr |
The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses |
title_full_unstemmed |
The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses |
title_sort |
The literature under Cain’s sign: the cursed geniuses |
author |
Souza, Gustavo Ramos de |
author_facet |
Souza, Gustavo Ramos de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Gustavo Ramos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cursed poets Melancholy Genius Romanticism Modernity. Poetas malditos Melancolia Gênio Romantismo Modernidade. |
topic |
Cursed poets Melancholy Genius Romanticism Modernity. Poetas malditos Melancolia Gênio Romantismo Modernidade. |
description |
This paper aims to delineate a mythical and historical path of the poetry as curse, seeking to relate the parable of Abel and Cain with the ethos of modern literature. Therefore, at first, the idea is to verify how the poets are descendants of Cain, the outcast fratricide. In a second moment, we seek to identify a relation between creative genius and melancholy/disease. Finally, analyzing the cases of Balzac and Rimbaud, it’s possible to note some motifs of the accursed poetry: pride, rebellion, Satanism and melancholy. We emphasize that, to the literary and theoretical discourse, it will be given the same value, i.e., poetry takes the status of theory, and vice versa. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-11-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/19955 10.15448/1984-4301.2015.2.19955 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/19955 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-4301.2015.2.19955 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/19955/13861 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Letrônica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Letrônica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letrônica; Vol. 8 No. 2 (2015): Sintaxe e suas interfaces & Em pauta: História da Literatura e Historiografia Literária; 494-506 Letrônica; v. 8 n. 2 (2015): Sintaxe e suas interfaces & Em pauta: História da Literatura e Historiografia Literária; 494-506 1984-4301 10.15448/1984-4301.2015.2 reponame:letrônica instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
letrônica |
collection |
letrônica |
repository.name.fl_str_mv |
letrônica - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
letronica@pucrs.br||ivanetemileski@gmail.com |
_version_ |
1752127642301104128 |