The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Navegações (Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/27279 |
Resumo: | The work of Nelson Rodrigues focuses on a few central themes, such as love and death, sex and betrayal, violence and transgression, which, worn in the European and Brazilian theater, often minimizes its character of originality. However, it is in the form – and not in the content – that the playwright reaches its greatest innovation, bringing to the stage a tragedy which, while rejecting its founder model, runs counter to a tragedy, between the years 1880-1950, with rare exceptions (like Brecht , Hauptmann and Pirandello), still attached to the classical principles of objectivity, reality and verisimilitude, maybe not in the contents, but at least in the formal structuring of contents. Thus, I intend to identify, in Vestido de noiva, how the Nelson Rodrigues’s work moves away from the traditional model of tragedy, introducing a new mîse en cène in the Brazilian theater, finally released from the formal prison that represented, for a long time, the desire of real. |
id |
PUC_RS-16_bab4dc6dd40dc29b71d41084b436d965 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27279 |
network_acronym_str |
PUC_RS-16 |
network_name_str |
Navegações (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatreA tragédia revisitada: uma nova mî(me)se en cène no teatro de Nelson RodriguesBrazilian theater. Tragedy. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva.Teatro brasileiro. Tragédia. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva.NavegaçõesRevista de Cultura e Literaturas de Língua PortuguesaThe work of Nelson Rodrigues focuses on a few central themes, such as love and death, sex and betrayal, violence and transgression, which, worn in the European and Brazilian theater, often minimizes its character of originality. However, it is in the form – and not in the content – that the playwright reaches its greatest innovation, bringing to the stage a tragedy which, while rejecting its founder model, runs counter to a tragedy, between the years 1880-1950, with rare exceptions (like Brecht , Hauptmann and Pirandello), still attached to the classical principles of objectivity, reality and verisimilitude, maybe not in the contents, but at least in the formal structuring of contents. Thus, I intend to identify, in Vestido de noiva, how the Nelson Rodrigues’s work moves away from the traditional model of tragedy, introducing a new mîse en cène in the Brazilian theater, finally released from the formal prison that represented, for a long time, the desire of real.A obra de Nelson Rodrigues gira em torno de alguns temas centrais, como amor e morte, sexo e traição, violência e transgressão que, desgastados no cenário teatral europeu e brasileiro, frequentemente apagam seu caráter de originalidade. Contudo, talvez não seja pelo conteúdo, mas pela forma, que o dramaturgo atinja a sua maior inovação. Isso, porque traz ao palco uma tragédia que, ao mesmo tempo em que rejeita seu modelo fundador, rejeita também a tragédia produzida entre os anos de 1880 a 1950, com raras exceções (a exemplo de Brecht, Hauptmann e Pirandello), ainda presa aos preceitos clássicos de objetividade, realidade e verossimilhança, senão nos temas, ao menos na estruturação formal dos conteúdos. Nesse sentido, pretendo identificar, em Vestido de noiva, elementos que afastam a peça rodrigueana do modelo de tragédia tradicional, e instauram uma nova mîse en cène no teatro brasileiro, liberta da prisão formal que representou durante tanto tempo o desejo do real.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/2727910.15448/1983-4276.2019.1.27279Navegações; Vol. 12 No. 1 (2019); e27279Navegações; v. 12 n. 1 (2019); e272791983-42761982-852710.15448/1983-4276.2019.1reponame:Navegações (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/27279/18432Copyright (c) 2019 Navegaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessBorges, João Felipe Barbosa2019-08-19T15:56:41Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27279Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoesPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/oai||revistanavegacoes@pucrs.br1983-42761982-8527opendoar:2019-08-19T15:56:41Navegações (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre A tragédia revisitada: uma nova mî(me)se en cène no teatro de Nelson Rodrigues |
title |
The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre |
spellingShingle |
The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre Borges, João Felipe Barbosa Brazilian theater. Tragedy. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva. Teatro brasileiro. Tragédia. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva. Navegações Revista de Cultura e Literaturas de Língua Portuguesa |
title_short |
The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre |
title_full |
The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre |
title_fullStr |
The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre |
title_full_unstemmed |
The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre |
title_sort |
The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre |
author |
Borges, João Felipe Barbosa |
author_facet |
Borges, João Felipe Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, João Felipe Barbosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brazilian theater. Tragedy. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva. Teatro brasileiro. Tragédia. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva. Navegações Revista de Cultura e Literaturas de Língua Portuguesa |
topic |
Brazilian theater. Tragedy. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva. Teatro brasileiro. Tragédia. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva. Navegações Revista de Cultura e Literaturas de Língua Portuguesa |
description |
The work of Nelson Rodrigues focuses on a few central themes, such as love and death, sex and betrayal, violence and transgression, which, worn in the European and Brazilian theater, often minimizes its character of originality. However, it is in the form – and not in the content – that the playwright reaches its greatest innovation, bringing to the stage a tragedy which, while rejecting its founder model, runs counter to a tragedy, between the years 1880-1950, with rare exceptions (like Brecht , Hauptmann and Pirandello), still attached to the classical principles of objectivity, reality and verisimilitude, maybe not in the contents, but at least in the formal structuring of contents. Thus, I intend to identify, in Vestido de noiva, how the Nelson Rodrigues’s work moves away from the traditional model of tragedy, introducing a new mîse en cène in the Brazilian theater, finally released from the formal prison that represented, for a long time, the desire of real. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/27279 10.15448/1983-4276.2019.1.27279 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/27279 |
identifier_str_mv |
10.15448/1983-4276.2019.1.27279 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/27279/18432 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Navegações info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Navegações |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Navegações; Vol. 12 No. 1 (2019); e27279 Navegações; v. 12 n. 1 (2019); e27279 1983-4276 1982-8527 10.15448/1983-4276.2019.1 reponame:Navegações (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Navegações (Online) |
collection |
Navegações (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Navegações (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistanavegacoes@pucrs.br |
_version_ |
1799128836606001152 |