The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, João Felipe Barbosa
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Navegações (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/27279
Resumo: The work of Nelson Rodrigues focuses on a few central themes, such as love and death, sex and betrayal, violence and transgression, which, worn in the European and Brazilian theater, often minimizes its character of originality. However, it is in the form – and not in the content – that the playwright reaches its greatest innovation, bringing to the stage a tragedy which, while rejecting its founder model, runs counter to a tragedy, between the years 1880-1950, with rare exceptions (like Brecht , Hauptmann and Pirandello), still attached to the classical principles of objectivity, reality and verisimilitude, maybe not in the contents, but at least in the formal structuring of contents. Thus, I intend to identify, in Vestido de noiva, how the Nelson Rodrigues’s work moves away from the traditional model of tragedy, introducing a new mîse en cène in the Brazilian theater, finally released from the formal prison that represented, for a long time, the desire of real.
id PUC_RS-16_bab4dc6dd40dc29b71d41084b436d965
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27279
network_acronym_str PUC_RS-16
network_name_str Navegações (Online)
repository_id_str
spelling The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatreA tragédia revisitada: uma nova mî(me)se en cène no teatro de Nelson RodriguesBrazilian theater. Tragedy. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva.Teatro brasileiro. Tragédia. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva.NavegaçõesRevista de Cultura e Literaturas de Língua PortuguesaThe work of Nelson Rodrigues focuses on a few central themes, such as love and death, sex and betrayal, violence and transgression, which, worn in the European and Brazilian theater, often minimizes its character of originality. However, it is in the form – and not in the content – that the playwright reaches its greatest innovation, bringing to the stage a tragedy which, while rejecting its founder model, runs counter to a tragedy, between the years 1880-1950, with rare exceptions (like Brecht , Hauptmann and Pirandello), still attached to the classical principles of objectivity, reality and verisimilitude, maybe not in the contents, but at least in the formal structuring of contents. Thus, I intend to identify, in Vestido de noiva, how the Nelson Rodrigues’s work moves away from the traditional model of tragedy, introducing a new mîse en cène in the Brazilian theater, finally released from the formal prison that represented, for a long time, the desire of real.A obra de Nelson Rodrigues gira em torno de alguns temas centrais, como amor e morte, sexo e traição, violência e transgressão que, desgastados no cenário teatral europeu e brasileiro, frequentemente apagam seu caráter de originalidade. Contudo, talvez não seja pelo conteúdo, mas pela forma, que o dramaturgo atinja a sua maior inovação. Isso, porque traz ao palco uma tragédia que, ao mesmo tempo em que rejeita seu modelo fundador, rejeita também a tragédia produzida entre os anos de 1880 a 1950, com raras exceções (a exemplo de Brecht, Hauptmann e Pirandello), ainda presa aos preceitos clássicos de objetividade, realidade e verossimilhança, senão nos temas, ao menos na estruturação formal dos conteúdos. Nesse sentido, pretendo identificar, em Vestido de noiva, elementos que afastam a peça rodrigueana do modelo de tragédia tradicional, e instauram uma nova mîse en cène no teatro brasileiro, liberta da prisão formal que representou durante tanto tempo o desejo do real.Editora da PUCRS - ediPUCRS2019-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/2727910.15448/1983-4276.2019.1.27279Navegações; Vol. 12 No. 1 (2019); e27279Navegações; v. 12 n. 1 (2019); e272791983-42761982-852710.15448/1983-4276.2019.1reponame:Navegações (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/27279/18432Copyright (c) 2019 Navegaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessBorges, João Felipe Barbosa2019-08-19T15:56:41Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/27279Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoesPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/oai||revistanavegacoes@pucrs.br1983-42761982-8527opendoar:2019-08-19T15:56:41Navegações (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre
A tragédia revisitada: uma nova mî(me)se en cène no teatro de Nelson Rodrigues
title The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre
spellingShingle The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre
Borges, João Felipe Barbosa
Brazilian theater. Tragedy. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva.
Teatro brasileiro. Tragédia. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva.
Navegações
Revista de Cultura e Literaturas de Língua Portuguesa
title_short The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre
title_full The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre
title_fullStr The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre
title_full_unstemmed The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre
title_sort The tragedy revisited: a new mî(me)se en cène in the Nelson Rodrigues’s theatre
author Borges, João Felipe Barbosa
author_facet Borges, João Felipe Barbosa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, João Felipe Barbosa
dc.subject.por.fl_str_mv Brazilian theater. Tragedy. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva.
Teatro brasileiro. Tragédia. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva.
Navegações
Revista de Cultura e Literaturas de Língua Portuguesa
topic Brazilian theater. Tragedy. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva.
Teatro brasileiro. Tragédia. Mîse en cène. Nelson Rodrigues. Vestido de noiva.
Navegações
Revista de Cultura e Literaturas de Língua Portuguesa
description The work of Nelson Rodrigues focuses on a few central themes, such as love and death, sex and betrayal, violence and transgression, which, worn in the European and Brazilian theater, often minimizes its character of originality. However, it is in the form – and not in the content – that the playwright reaches its greatest innovation, bringing to the stage a tragedy which, while rejecting its founder model, runs counter to a tragedy, between the years 1880-1950, with rare exceptions (like Brecht , Hauptmann and Pirandello), still attached to the classical principles of objectivity, reality and verisimilitude, maybe not in the contents, but at least in the formal structuring of contents. Thus, I intend to identify, in Vestido de noiva, how the Nelson Rodrigues’s work moves away from the traditional model of tragedy, introducing a new mîse en cène in the Brazilian theater, finally released from the formal prison that represented, for a long time, the desire of real.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/27279
10.15448/1983-4276.2019.1.27279
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/27279
identifier_str_mv 10.15448/1983-4276.2019.1.27279
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/navegacoes/article/view/27279/18432
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Navegações
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Navegações
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Navegações; Vol. 12 No. 1 (2019); e27279
Navegações; v. 12 n. 1 (2019); e27279
1983-4276
1982-8527
10.15448/1983-4276.2019.1
reponame:Navegações (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Navegações (Online)
collection Navegações (Online)
repository.name.fl_str_mv Navegações (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistanavegacoes@pucrs.br
_version_ 1799128836606001152