Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/26022 |
Resumo: | An Italian production, filmed in Congo, Africa, in 1970, Der leone have sept cabeças is, according to its director, “a political-cultural act of collaboration with the notion of tricontinental struggle,” theorized by Argentine guerrilla leader Che Guevara. Considered here as an application of the Tricontinental manifesto, the film has become an important historical document whose analysis can reveal not only the cultural symbols and political allegories articulated in the anthropological cinema of Glauber Rocha, but also the ideological visions of the social actors Involved in issues of colonialist and neo-colonialist dependence and resistance in the Third World. From the point of view of a Latin American artist-intellectual, whose political poetics have however escaped the cultural and economic domain of the market productive forces, whether socialist or imperialist. Taking into account that the filmmaker have made of his mestizo philosophy a problematization of possession, power and violence. Although he does not respond to these problems by constructing a system but by seeking useful fictions, in the double sense as Eisenstein and Brecht did: as didactic and politically active, performed in Der leone under the format of the “African popular theater,” according to Glauber Rocha. |
id |
PUC_RS-17_01511c278e4acefcffdbae1bbef0740d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26022 |
network_acronym_str |
PUC_RS-17 |
network_name_str |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeçasPolítica, colonização e revolução em O Leão de sete cabeçasPolítica, colonização e revolução em O Leão de sete cabeçasColonization. Revolution. Political cinema. Glauber Rocha.Colonização. Revolução. Cinema. Glauber RochaColonização. Revolução. Cinema. Glauber RochaAn Italian production, filmed in Congo, Africa, in 1970, Der leone have sept cabeças is, according to its director, “a political-cultural act of collaboration with the notion of tricontinental struggle,” theorized by Argentine guerrilla leader Che Guevara. Considered here as an application of the Tricontinental manifesto, the film has become an important historical document whose analysis can reveal not only the cultural symbols and political allegories articulated in the anthropological cinema of Glauber Rocha, but also the ideological visions of the social actors Involved in issues of colonialist and neo-colonialist dependence and resistance in the Third World. From the point of view of a Latin American artist-intellectual, whose political poetics have however escaped the cultural and economic domain of the market productive forces, whether socialist or imperialist. Taking into account that the filmmaker have made of his mestizo philosophy a problematization of possession, power and violence. Although he does not respond to these problems by constructing a system but by seeking useful fictions, in the double sense as Eisenstein and Brecht did: as didactic and politically active, performed in Der leone under the format of the “African popular theater,” according to Glauber Rocha.Produção italiana, realizada no Congo, África, em 1970, O Leão de sete cabeças é, segundo seu diretor, “um ato político-cultural de colaboração com a noção de luta tricontinental”, teorizada pelo guerrilheiro argentino Che Guevara. Considerado aqui como aplicação do manifesto Tricontinental, o filme tornou-se um importante documento histórico, cuja análise pode revelar não só os símbolos culturais e alegorias políticas que se articulam no cinema antropológico de Glauber Rocha, como também, as visões ideológicas dos atores sociais envolvidos em questões de dependência e resistência colonialista e neocolonialista no Terceiro Mundo. A partir do ponto de vista de um artista-intelectual latino-americano, que buscava uma poética política, que, todavia, escapasse ao domínio cultural e econômico das forças produtivas mercadológicas, fossem elas socialistas ou imperialistas. Levando em conta que o cineasta faz de sua filosofia mestiça uma problematização da possessão, do poder, da violência. Mas não responde a estes problemas construindo um sistema e sim buscando ficções úteis, no duplo sentido em que as pensaram Eisenstein e Brecht: como didáticas e politicamente ativas, encenadas, no Leão, sob a forma do “teatro popular africano”, segundo o próprio Glauber Rocha.Produção italiana, realizada no Congo, África, em 1970, O Leão de sete cabeças é, segundo seu diretor, “um ato político-cultural de colaboração com a noção de luta tricontinental”, teorizada pelo guerrilheiro argentino Che Guevara. Considerado aqui como aplicação do manifesto Tricontinental, o filme tornou-se um importante documento histórico, cuja análise pode revelar não só os símbolos culturais e alegorias políticas que se articulam no cinema antropológico de Glauber Rocha, como também, as visões ideológicas dos atores sociais envolvidos em questões de dependência e resistência colonialista e neocolonialista no Terceiro Mundo. A partir do ponto de vista de um artista-intelectual latino-americano, que buscava uma poética política, que, todavia, escapasse ao domínio cultural e econômico das forças produtivas mercadológicas, fossem elas socialistas ou imperialistas. Levando em conta que o cineasta faz de sua filosofia mestiça uma problematização da possessão, do poder, da violência. Mas não responde a estes problemas construindo um sistema e sim buscando ficções úteis, no duplo sentido em que as pensaram Eisenstein e Brecht: como didáticas e politicamente ativas, encenadas, no Leão, sob a forma do “teatro popular africano”, segundo o próprio Glauber Rocha.Editora da Pucrs - ediPUCRS2017-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/2602210.15448/1984-7289.2017.2.26022Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 17 No. 2 (2017): Diversidad cultural en América Latina; 324-344Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 17 Núm. 2 (2017): Diversidad cultural en América Latina; 324-344Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 17 n. 2 (2017): Diversidad cultural en América Latina; 324-3441984-72891519-608910.15448/1984-7289.2017.2reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/26022/15866Copyright (c) 2017 Civitas - Revista de Ciências Sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana, Irma2019-03-19T21:24:58Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26022Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2019-03-19T21:24:58Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças Política, colonização e revolução em O Leão de sete cabeças Política, colonização e revolução em O Leão de sete cabeças |
title |
Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças |
spellingShingle |
Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças Viana, Irma Colonization. Revolution. Political cinema. Glauber Rocha. Colonização. Revolução. Cinema. Glauber Rocha Colonização. Revolução. Cinema. Glauber Rocha |
title_short |
Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças |
title_full |
Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças |
title_fullStr |
Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças |
title_full_unstemmed |
Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças |
title_sort |
Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças |
author |
Viana, Irma |
author_facet |
Viana, Irma |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Irma |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Colonization. Revolution. Political cinema. Glauber Rocha. Colonização. Revolução. Cinema. Glauber Rocha Colonização. Revolução. Cinema. Glauber Rocha |
topic |
Colonization. Revolution. Political cinema. Glauber Rocha. Colonização. Revolução. Cinema. Glauber Rocha Colonização. Revolução. Cinema. Glauber Rocha |
description |
An Italian production, filmed in Congo, Africa, in 1970, Der leone have sept cabeças is, according to its director, “a political-cultural act of collaboration with the notion of tricontinental struggle,” theorized by Argentine guerrilla leader Che Guevara. Considered here as an application of the Tricontinental manifesto, the film has become an important historical document whose analysis can reveal not only the cultural symbols and political allegories articulated in the anthropological cinema of Glauber Rocha, but also the ideological visions of the social actors Involved in issues of colonialist and neo-colonialist dependence and resistance in the Third World. From the point of view of a Latin American artist-intellectual, whose political poetics have however escaped the cultural and economic domain of the market productive forces, whether socialist or imperialist. Taking into account that the filmmaker have made of his mestizo philosophy a problematization of possession, power and violence. Although he does not respond to these problems by constructing a system but by seeking useful fictions, in the double sense as Eisenstein and Brecht did: as didactic and politically active, performed in Der leone under the format of the “African popular theater,” according to Glauber Rocha. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/26022 10.15448/1984-7289.2017.2.26022 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/26022 |
identifier_str_mv |
10.15448/1984-7289.2017.2.26022 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/26022/15866 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Civitas - Revista de Ciências Sociais https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Civitas - Revista de Ciências Sociais https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pucrs - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pucrs - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 17 No. 2 (2017): Diversidad cultural en América Latina; 324-344 Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 17 Núm. 2 (2017): Diversidad cultural en América Latina; 324-344 Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 17 n. 2 (2017): Diversidad cultural en América Latina; 324-344 1984-7289 1519-6089 10.15448/1984-7289.2017.2 reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
collection |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
civitas@pucrs.br |
_version_ |
1799128806669156352 |