Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Irma
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/26022
Resumo: An Italian production, filmed in Congo, Africa, in 1970, Der leone have sept cabeças is, according to its director, “a political-cultural act of collaboration with the notion of tricontinental struggle,” theorized by Argentine guerrilla leader Che Guevara. Considered here as an application of the Tricontinental manifesto, the film has become an important historical document whose analysis can reveal not only the cultural symbols and political allegories articulated in the anthropological cinema of Glauber Rocha, but also the ideological visions of the social actors Involved in issues of colonialist and neo-colonialist dependence and resistance in the Third World. From the point of view of a Latin American artist-intellectual, whose political poetics have  however escaped the cultural and economic domain of the market productive forces, whether socialist or imperialist. Taking into account that the filmmaker have made of his mestizo philosophy a problematization of possession, power and violence. Although he does not respond to these problems by constructing a system but by seeking useful fictions, in the double sense as Eisenstein and Brecht did: as didactic and politically active, performed in Der leone under the format of the “African popular theater,” according to Glauber Rocha.
id PUC_RS-17_01511c278e4acefcffdbae1bbef0740d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26022
network_acronym_str PUC_RS-17
network_name_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeçasPolítica, colonização e revolução em O Leão de sete cabeçasPolítica, colonização e revolução em O Leão de sete cabeçasColonization. Revolution. Political cinema. Glauber Rocha.Colonização. Revolução. Cinema. Glauber RochaColonização. Revolução. Cinema. Glauber RochaAn Italian production, filmed in Congo, Africa, in 1970, Der leone have sept cabeças is, according to its director, “a political-cultural act of collaboration with the notion of tricontinental struggle,” theorized by Argentine guerrilla leader Che Guevara. Considered here as an application of the Tricontinental manifesto, the film has become an important historical document whose analysis can reveal not only the cultural symbols and political allegories articulated in the anthropological cinema of Glauber Rocha, but also the ideological visions of the social actors Involved in issues of colonialist and neo-colonialist dependence and resistance in the Third World. From the point of view of a Latin American artist-intellectual, whose political poetics have  however escaped the cultural and economic domain of the market productive forces, whether socialist or imperialist. Taking into account that the filmmaker have made of his mestizo philosophy a problematization of possession, power and violence. Although he does not respond to these problems by constructing a system but by seeking useful fictions, in the double sense as Eisenstein and Brecht did: as didactic and politically active, performed in Der leone under the format of the “African popular theater,” according to Glauber Rocha.Produção italiana, realizada no Congo, África, em 1970, O Leão de sete cabeças é, segundo seu diretor, “um ato político-cultural de colaboração com a noção de luta tricontinental”, teorizada pelo guerrilheiro argentino Che Guevara. Considerado aqui como aplicação do manifesto Tricontinental, o filme tornou-se um importante documento histórico, cuja análise pode revelar não só os símbolos culturais e alegorias políticas que se articulam no cinema antropológico de Glauber Rocha, como também, as visões ideológicas dos atores sociais envolvidos em questões de dependência e resistência colonialista e neocolonialista no Terceiro Mundo. A partir do ponto de vista de um artista-intelectual latino-americano, que buscava uma poética política, que, todavia, escapasse ao domínio cultural e econômico das forças produtivas mercadológicas, fossem elas socialistas ou imperialistas. Levando em conta que o cineasta faz de sua filosofia mestiça uma problematização da possessão, do poder, da violência. Mas não responde a estes problemas construindo um sistema e sim buscando ficções úteis, no duplo sentido em que as pensaram Eisenstein e Brecht: como didáticas e politicamente ativas, encenadas, no Leão, sob a forma do “teatro popular africano”, segundo o próprio Glauber Rocha.Produção italiana, realizada no Congo, África, em 1970, O Leão de sete cabeças é, segundo seu diretor, “um ato político-cultural de colaboração com a noção de luta tricontinental”, teorizada pelo guerrilheiro argentino Che Guevara. Considerado aqui como aplicação do manifesto Tricontinental, o filme tornou-se um importante documento histórico, cuja análise pode revelar não só os símbolos culturais e alegorias políticas que se articulam no cinema antropológico de Glauber Rocha, como também, as visões ideológicas dos atores sociais envolvidos em questões de dependência e resistência colonialista e neocolonialista no Terceiro Mundo. A partir do ponto de vista de um artista-intelectual latino-americano, que buscava uma poética política, que, todavia, escapasse ao domínio cultural e econômico das forças produtivas  mercadológicas, fossem elas socialistas ou imperialistas. Levando em conta que o cineasta faz de sua filosofia mestiça uma problematização da possessão, do poder, da violência. Mas não responde a estes problemas construindo um sistema e sim buscando ficções úteis, no duplo sentido em que as pensaram Eisenstein e Brecht: como didáticas e politicamente ativas, encenadas, no Leão, sob a forma do “teatro popular africano”, segundo o próprio Glauber Rocha.Editora da Pucrs - ediPUCRS2017-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/2602210.15448/1984-7289.2017.2.26022Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 17 No. 2 (2017): Diversidad cultural en América Latina; 324-344Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 17 Núm. 2 (2017): Diversidad cultural en América Latina; 324-344Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 17 n. 2 (2017): Diversidad cultural en América Latina; 324-3441984-72891519-608910.15448/1984-7289.2017.2reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/26022/15866Copyright (c) 2017 Civitas - Revista de Ciências Sociaishttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana, Irma2019-03-19T21:24:58Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/26022Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/oaiPRIhttp://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/civitas/oaicivitas@pucrs.br1984-72891519-6089opendoar:2019-03-19T21:24:58Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças
Política, colonização e revolução em O Leão de sete cabeças
Política, colonização e revolução em O Leão de sete cabeças
title Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças
spellingShingle Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças
Viana, Irma
Colonization. Revolution. Political cinema. Glauber Rocha.
Colonização. Revolução. Cinema. Glauber Rocha
Colonização. Revolução. Cinema. Glauber Rocha
title_short Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças
title_full Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças
title_fullStr Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças
title_full_unstemmed Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças
title_sort Politics, colonization and revolution in Der Leone have sept cabeças
author Viana, Irma
author_facet Viana, Irma
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Irma
dc.subject.por.fl_str_mv Colonization. Revolution. Political cinema. Glauber Rocha.
Colonização. Revolução. Cinema. Glauber Rocha
Colonização. Revolução. Cinema. Glauber Rocha
topic Colonization. Revolution. Political cinema. Glauber Rocha.
Colonização. Revolução. Cinema. Glauber Rocha
Colonização. Revolução. Cinema. Glauber Rocha
description An Italian production, filmed in Congo, Africa, in 1970, Der leone have sept cabeças is, according to its director, “a political-cultural act of collaboration with the notion of tricontinental struggle,” theorized by Argentine guerrilla leader Che Guevara. Considered here as an application of the Tricontinental manifesto, the film has become an important historical document whose analysis can reveal not only the cultural symbols and political allegories articulated in the anthropological cinema of Glauber Rocha, but also the ideological visions of the social actors Involved in issues of colonialist and neo-colonialist dependence and resistance in the Third World. From the point of view of a Latin American artist-intellectual, whose political poetics have  however escaped the cultural and economic domain of the market productive forces, whether socialist or imperialist. Taking into account that the filmmaker have made of his mestizo philosophy a problematization of possession, power and violence. Although he does not respond to these problems by constructing a system but by seeking useful fictions, in the double sense as Eisenstein and Brecht did: as didactic and politically active, performed in Der leone under the format of the “African popular theater,” according to Glauber Rocha.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/26022
10.15448/1984-7289.2017.2.26022
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/26022
identifier_str_mv 10.15448/1984-7289.2017.2.26022
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/26022/15866
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Civitas - Revista de Ciências Sociais
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Civitas - Revista de Ciências Sociais
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da Pucrs - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Civitas: journal of Social Sciences; Vol. 17 No. 2 (2017): Diversidad cultural en América Latina; 324-344
Civitas: revista de Ciências Sociais; Vol. 17 Núm. 2 (2017): Diversidad cultural en América Latina; 324-344
Civitas: revista de Ciências Sociais; v. 17 n. 2 (2017): Diversidad cultural en América Latina; 324-344
1984-7289
1519-6089
10.15448/1984-7289.2017.2
reponame:Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
collection Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv Civitas - Revista de Ciências Sociais (Porto Alegre. Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv civitas@pucrs.br
_version_ 1799128806669156352