Early childhood education: offering diversity to the new local governance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tripodi, Zara Figueiredo
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21890
Resumo: The aim is to examine the main trends in this text expansion of early childhood education by municipalities, with reference to the new National Education Plan. At first, it makes a brief review of regulatory frameworks in early childhood education. It is argued, then federalism, reform of the state apparatus (1995) and its interface with the education of young children. The institution of the NAP, the goals of the Brazilian capital for the first stage of basic education and the new local governance are the focus of attention following text. Finally, it is concluded that the publication of Law nº 13.019 / 2014 contributes to reaffirm the trend of offering early childhood education by nonstate public sector, in view of the PNE goals.
id PUC_RS-18_d472e3ab3a663c62d23cf4501295f1c0
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21890
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Early childhood education: offering diversity to the new local governanceEducación infantil: ofreciendo diversidad a los nuevos locales del gobiernoEducação infantil: da diversidade de oferta aos novos locais de governançaEarly childhood education. Educational policy. National Education Plan. Governance.Educación infantil. Política educacional. Plan Nacional de Educación. Gobierno.Educação infantil. Política educacional. Plano Nacional de Educação. Governança.The aim is to examine the main trends in this text expansion of early childhood education by municipalities, with reference to the new National Education Plan. At first, it makes a brief review of regulatory frameworks in early childhood education. It is argued, then federalism, reform of the state apparatus (1995) and its interface with the education of young children. The institution of the NAP, the goals of the Brazilian capital for the first stage of basic education and the new local governance are the focus of attention following text. Finally, it is concluded that the publication of Law nº 13.019 / 2014 contributes to reaffirm the trend of offering early childhood education by nonstate public sector, in view of the PNE goals.Este texto presenta resultados preliminares de investigación, que se han llevado a cabo en el ámbito postdoctoral, en el Centro de Estudios Metropolitana – USP/Cebrap. Buscando examinar, las principales tendencias de expansión en la educación infantil por los municipios, teniendo como referencia el nuevo Plan Nacional de Educación. Inicialmente se realizó un breve análisis retrospectivo de los marcos regulatorios en la Educación Infantil. Seguidamente se discute, el federalismo, la reforma de estado (1995) y la interface con la educación de los niños. La institución PNE, las metas de las capitales brasileras para la primera etapa de educación básica y los nuevos locales del gobierno son foco de atención en el presente texto. Por último, se concluye que la publicación de Ley nº 13.09/2014 contribuya a reafirmar la tendencia de ofrecer educación infantil por el sector público no estatal, en vista de los objetivos planteados por la PNE.Este texto apresenta resultados preliminares de pesquisa que tem sido realizada no âmbito de pós-doutorado, no Centro de Estudos da Metrópole – USP/Cebrap. Busca-se examinar, aqui, as principais tendências de expansão da educação infantil pelos municípios, tendo como referência o novo Plano Nacional de Educação. Inicialmente, fazse uma breve retrospectiva dos marcos regulatórios da educação infantil. Discute-se, em seguida, o federalismo, a reforma do aparelho do Estado (1995) e sua interface com a educação das crianças pequenas. A instituição do PNE, as metas das capitais brasileiras para a primeira etapa da educação básica e os novos locais de governança são o foco de atenção seguinte do texto. Por fim, conclui-se que a publicação da Lei nº 13.019/2014 concorre para reafirmar a tendência de oferta da educação infantil pelo setor público não estatal, tendo em vista as metas do PNE.Editora da PUCRS - ediPUCRS2016-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEducação: Políticas Públicas Educacionaisapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2189010.15448/1981-2582.2016.3.21890Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 383-392Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 383-392Educação; v. 39 n. 3 (2016); 383-3921981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2016.3reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21890/15153Copyright (c) 2016 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTripodi, Zara Figueiredo2016-12-22T21:24:12Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/21890Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2016-12-22T21:24:12Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Early childhood education: offering diversity to the new local governance
Educación infantil: ofreciendo diversidad a los nuevos locales del gobierno
Educação infantil: da diversidade de oferta aos novos locais de governança
title Early childhood education: offering diversity to the new local governance
spellingShingle Early childhood education: offering diversity to the new local governance
Tripodi, Zara Figueiredo
Early childhood education. Educational policy. National Education Plan. Governance.
Educación infantil. Política educacional. Plan Nacional de Educación. Gobierno.
Educação infantil. Política educacional. Plano Nacional de Educação. Governança.
title_short Early childhood education: offering diversity to the new local governance
title_full Early childhood education: offering diversity to the new local governance
title_fullStr Early childhood education: offering diversity to the new local governance
title_full_unstemmed Early childhood education: offering diversity to the new local governance
title_sort Early childhood education: offering diversity to the new local governance
author Tripodi, Zara Figueiredo
author_facet Tripodi, Zara Figueiredo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tripodi, Zara Figueiredo
dc.subject.por.fl_str_mv Early childhood education. Educational policy. National Education Plan. Governance.
Educación infantil. Política educacional. Plan Nacional de Educación. Gobierno.
Educação infantil. Política educacional. Plano Nacional de Educação. Governança.
topic Early childhood education. Educational policy. National Education Plan. Governance.
Educación infantil. Política educacional. Plan Nacional de Educación. Gobierno.
Educação infantil. Política educacional. Plano Nacional de Educação. Governança.
description The aim is to examine the main trends in this text expansion of early childhood education by municipalities, with reference to the new National Education Plan. At first, it makes a brief review of regulatory frameworks in early childhood education. It is argued, then federalism, reform of the state apparatus (1995) and its interface with the education of young children. The institution of the NAP, the goals of the Brazilian capital for the first stage of basic education and the new local governance are the focus of attention following text. Finally, it is concluded that the publication of Law nº 13.019 / 2014 contributes to reaffirm the trend of offering early childhood education by nonstate public sector, in view of the PNE goals.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Educação: Políticas Públicas Educacionais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21890
10.15448/1981-2582.2016.3.21890
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21890
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2016.3.21890
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/21890/15153
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 39 No. 3 (2016); 383-392
Educação; Vol. 39 Núm. 3 (2016); 383-392
Educação; v. 39 n. 3 (2016); 383-392
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2016.3
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128744724529152