Metáfora, dicionário e ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Emilia Maria Peixoto
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras de Hoje (Online)
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/5769
Resumo: This paper aims to present the metaphoric language as a reflection of ways of thinking and reasoning. As so, the expressions manifested in different languages may reveal common ways of reasoning. Taking into consideration the teaching perspective, we understand that trying to identify the interculture similarities is a relevant factor. In this particular aspect, dictionaries serve as an important means to teach language. The theoretical principles on which we base this work are those described in the Conceptual Metaphor Theory (LAKOFF; JOHNSON, 1980; 1999) and Kövecses (2001; 2005). The lexicographic works which were chosen are: Deignan 1997),Collins Cobuild (1999) and Borba (2004). These dictionaries have their entries extracted from data based upon written and spoken language corpora.
id PUC_RS-19_7ecbaa0d8c35b3af87836368eb26c30d
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/5769
network_acronym_str PUC_RS-19
network_name_str Letras de Hoje (Online)
repository_id_str
spelling Metáfora, dicionário e ensinometáforadicionárioensino.This paper aims to present the metaphoric language as a reflection of ways of thinking and reasoning. As so, the expressions manifested in different languages may reveal common ways of reasoning. Taking into consideration the teaching perspective, we understand that trying to identify the interculture similarities is a relevant factor. In this particular aspect, dictionaries serve as an important means to teach language. The theoretical principles on which we base this work are those described in the Conceptual Metaphor Theory (LAKOFF; JOHNSON, 1980; 1999) and Kövecses (2001; 2005). The lexicographic works which were chosen are: Deignan 1997),Collins Cobuild (1999) and Borba (2004). These dictionaries have their entries extracted from data based upon written and spoken language corpora.O objetivo do presente trabalho é apresentar as expressões metafóricas como reflexos de processos de conceptualização e, como tal, as manifestações em diferentes línguas podem revelar compartilhamento nas formas de compreensão. Sendo assim, na perspectiva do ensino/aprendizagem de línguas, acreditamos que buscar as semelhanças interculturais seja um fator relevante. Nessa perspectiva, os dicionários tornam-se uma ferramenta indispensável na identificação dessas semelhanças, pois são repositórios das culturas e dos saberes dos povos. Para atingirmos nosso objetivo, tomaremos como base os princípios teóricos que embasam a Teoria da Metáfora Conceitual (LAKOFF; JOHNSON, 1980; 1999) e Kövecses (2001; 2005). As obras lexicográficas escolhidas são: Deignan (1997), Collins Cobuild (1999) e Borba (2004). Todas têm em comum uma nomenclatura organizada com base em corpora de língua nas modalidades escrita e oral.Editora da PUCRS - ediPUCRS2009-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/5769Letras de Hoje; Vol. 44 No. 3 (2009)Letras de Hoje; Vol. 44 Núm. 3 (2009)Letras de Hoje; v. 44 n. 3 (2009)1984-77260101-3335reponame:Letras de Hoje (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/5769/4346Farias, Emilia Maria Peixotoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-06-15T13:48:33Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/5769Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/falePRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/oaieditora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br1984-77260101-3335opendoar:2011-06-15T13:48:33Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Metáfora, dicionário e ensino
title Metáfora, dicionário e ensino
spellingShingle Metáfora, dicionário e ensino
Farias, Emilia Maria Peixoto
metáfora
dicionário
ensino.
title_short Metáfora, dicionário e ensino
title_full Metáfora, dicionário e ensino
title_fullStr Metáfora, dicionário e ensino
title_full_unstemmed Metáfora, dicionário e ensino
title_sort Metáfora, dicionário e ensino
author Farias, Emilia Maria Peixoto
author_facet Farias, Emilia Maria Peixoto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Emilia Maria Peixoto
dc.subject.por.fl_str_mv metáfora
dicionário
ensino.
topic metáfora
dicionário
ensino.
description This paper aims to present the metaphoric language as a reflection of ways of thinking and reasoning. As so, the expressions manifested in different languages may reveal common ways of reasoning. Taking into consideration the teaching perspective, we understand that trying to identify the interculture similarities is a relevant factor. In this particular aspect, dictionaries serve as an important means to teach language. The theoretical principles on which we base this work are those described in the Conceptual Metaphor Theory (LAKOFF; JOHNSON, 1980; 1999) and Kövecses (2001; 2005). The lexicographic works which were chosen are: Deignan 1997),Collins Cobuild (1999) and Borba (2004). These dictionaries have their entries extracted from data based upon written and spoken language corpora.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/5769
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/5769
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/5769/4346
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Letras de Hoje; Vol. 44 No. 3 (2009)
Letras de Hoje; Vol. 44 Núm. 3 (2009)
Letras de Hoje; v. 44 n. 3 (2009)
1984-7726
0101-3335
reponame:Letras de Hoje (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Letras de Hoje (Online)
collection Letras de Hoje (Online)
repository.name.fl_str_mv Letras de Hoje (Online) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br || letrasdehoje@pucrs.br
_version_ 1799128772730945536