Public History, History in Quarantine and Dictatorship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Antonio Mauricio Freitas
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: da Cruz Alves, Iracélli, Rosa da Rocha, Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Ibero-Americanos
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/39013
Resumo: This article explores the collection of the Project History in Quarantine, a public history initiative disseminated through the internet. Practiced during the Covid-19 pandemic as part of the Public History repertoire, the experience left a legacy of approximately 150 hours of recorded material made available on Facebook and Youtube. The content produced highlights the project's potential for teaching and historical research on socially alive issues. Based on this logic, we selected the video series “Myths of the Dictatorship” in Brazil. Our approach consisted of systematizing the main “myths” that appear in the debate and how historiography has contributed to its problematization. In addition, we reflect on the research agendas raised by the discussions. The Project History in Quarantine is a laboratory for reflection on the possibilities and dilemmas of scientific dissemination and its connection with public history.
id PUC_RS-20_1a593f7417c0988e242c0c3eff52deb2
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/39013
network_acronym_str PUC_RS-20
network_name_str Estudos Ibero-Americanos
repository_id_str
spelling Public History, History in Quarantine and Dictatorship Historia Pública, Historia en Cuarentena y DictaduraHistória Pública, História em Quarentena e DitaduraPublic historyDictatorshipHistoriographyHistory in QuarantineHistoria públicaDictaduraHistoriografíaHistoria en CuarentenaHistória públicaDitaduraHistoriografiaHistória em QuarentenaThis article explores the collection of the Project History in Quarantine, a public history initiative disseminated through the internet. Practiced during the Covid-19 pandemic as part of the Public History repertoire, the experience left a legacy of approximately 150 hours of recorded material made available on Facebook and Youtube. The content produced highlights the project's potential for teaching and historical research on socially alive issues. Based on this logic, we selected the video series “Myths of the Dictatorship” in Brazil. Our approach consisted of systematizing the main “myths” that appear in the debate and how historiography has contributed to its problematization. In addition, we reflect on the research agendas raised by the discussions. The Project History in Quarantine is a laboratory for reflection on the possibilities and dilemmas of scientific dissemination and its connection with public history.Este artículo explora la colección del Proyecto Historia en Cuarentena, una iniciativa de historia pública difundida a través de Internet. Practicada durante la pandemia de Covid-19 como parte del repertorio de Historia Pública, la experiencia dejó un legado de aproximadamente 150 horas de material grabado disponible en Facebook y Youtube. El contenido producido muestra el potencial del proyecto para la docencia y la investigación histórica sobre temas de la vida social. Con base en esta lógica, seleccionamos la serie de videos “Mitos de la dictadura” en Brasil. Nuestro enfoque consistió en sistematizar los principales “mitos” que aparecen en el debate y cómo la historiografía ha contribuido a su problematización. Además, reflexionamos sobre las agendas de investigación planteadas por las discusiones. El Proyecto Historia en Cuarentena es un laboratorio de reflexión sobre las posibilidades y dilemas de la divulgación científica y su conexión con la historia pública.Este artigo explora o acervo do Projeto História em Quarentena – iniciativa de história pública divulgada através da internet. Praticada durante a pandemia da Covid-19 como parte do repertório da História Pública, a experiência deixou um legado de aproximadamente 150 horas de material gravado disponibilizado no Facebook e Youtube. O conteúdo produzido evidencia o potencial do projeto para o ensino e a pesquisa histórica a respeito de questões socialmente vivas. Com base nesta lógica, selecionamos a série de vídeos “Mitos da Ditadura” no Brasil. Nossa abordagem consistiu na sistematização dos principais “mitos” que aparecem no debate e como a historiografia tem contribuído na sua problematização. Além disso, refletimos sobre as agendas de pesquisa suscitadas pelas discussões. O Projeto História em Quarentena é um laboratório para reflexão sobre possibilidades e dilemas da divulgação científica e sua conexão com a história pública.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/3901310.15448/1980-864X.2021.2.39013Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 No. 2 (2021); e39013Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 Núm. 2 (2021); e39013Estudos Ibero-Americanos; v. 47 n. 2 (2021); e390131980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2021.2reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/39013/26814Copyright (c) 2021 Antonio Mauricio Freitas Brito, Iracélli da Cruz Alves, Rafael Rosa da Rochahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Antonio Mauricio Freitasda Cruz Alves, IracélliRosa da Rocha, Rafael2021-09-02T14:59:51Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/39013Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2021-09-02T14:59:51Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Public History, History in Quarantine and Dictatorship
Historia Pública, Historia en Cuarentena y Dictadura
História Pública, História em Quarentena e Ditadura
title Public History, History in Quarantine and Dictatorship
spellingShingle Public History, History in Quarantine and Dictatorship
Brito, Antonio Mauricio Freitas
Public history
Dictatorship
Historiography
History in Quarantine
Historia pública
Dictadura
Historiografía
Historia en Cuarentena
História pública
Ditadura
Historiografia
História em Quarentena
title_short Public History, History in Quarantine and Dictatorship
title_full Public History, History in Quarantine and Dictatorship
title_fullStr Public History, History in Quarantine and Dictatorship
title_full_unstemmed Public History, History in Quarantine and Dictatorship
title_sort Public History, History in Quarantine and Dictatorship
author Brito, Antonio Mauricio Freitas
author_facet Brito, Antonio Mauricio Freitas
da Cruz Alves, Iracélli
Rosa da Rocha, Rafael
author_role author
author2 da Cruz Alves, Iracélli
Rosa da Rocha, Rafael
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Antonio Mauricio Freitas
da Cruz Alves, Iracélli
Rosa da Rocha, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv Public history
Dictatorship
Historiography
History in Quarantine
Historia pública
Dictadura
Historiografía
Historia en Cuarentena
História pública
Ditadura
Historiografia
História em Quarentena
topic Public history
Dictatorship
Historiography
History in Quarantine
Historia pública
Dictadura
Historiografía
Historia en Cuarentena
História pública
Ditadura
Historiografia
História em Quarentena
description This article explores the collection of the Project History in Quarantine, a public history initiative disseminated through the internet. Practiced during the Covid-19 pandemic as part of the Public History repertoire, the experience left a legacy of approximately 150 hours of recorded material made available on Facebook and Youtube. The content produced highlights the project's potential for teaching and historical research on socially alive issues. Based on this logic, we selected the video series “Myths of the Dictatorship” in Brazil. Our approach consisted of systematizing the main “myths” that appear in the debate and how historiography has contributed to its problematization. In addition, we reflect on the research agendas raised by the discussions. The Project History in Quarantine is a laboratory for reflection on the possibilities and dilemmas of scientific dissemination and its connection with public history.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/39013
10.15448/1980-864X.2021.2.39013
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/39013
identifier_str_mv 10.15448/1980-864X.2021.2.39013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/39013/26814
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Antonio Mauricio Freitas Brito, Iracélli da Cruz Alves, Rafael Rosa da Rocha
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Antonio Mauricio Freitas Brito, Iracélli da Cruz Alves, Rafael Rosa da Rocha
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 No. 2 (2021); e39013
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 Núm. 2 (2021); e39013
Estudos Ibero-Americanos; v. 47 n. 2 (2021); e39013
1980-864X
0101-4064
10.15448/1980-864X.2021.2
reponame:Estudos Ibero-Americanos
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Estudos Ibero-Americanos
collection Estudos Ibero-Americanos
repository.name.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br
_version_ 1799128862213275648