Public History, History in Quarantine and Dictatorship
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Ibero-Americanos |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/39013 |
Resumo: | This article explores the collection of the Project History in Quarantine, a public history initiative disseminated through the internet. Practiced during the Covid-19 pandemic as part of the Public History repertoire, the experience left a legacy of approximately 150 hours of recorded material made available on Facebook and Youtube. The content produced highlights the project's potential for teaching and historical research on socially alive issues. Based on this logic, we selected the video series “Myths of the Dictatorship” in Brazil. Our approach consisted of systematizing the main “myths” that appear in the debate and how historiography has contributed to its problematization. In addition, we reflect on the research agendas raised by the discussions. The Project History in Quarantine is a laboratory for reflection on the possibilities and dilemmas of scientific dissemination and its connection with public history. |
id |
PUC_RS-20_1a593f7417c0988e242c0c3eff52deb2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/39013 |
network_acronym_str |
PUC_RS-20 |
network_name_str |
Estudos Ibero-Americanos |
repository_id_str |
|
spelling |
Public History, History in Quarantine and Dictatorship Historia Pública, Historia en Cuarentena y DictaduraHistória Pública, História em Quarentena e DitaduraPublic historyDictatorshipHistoriographyHistory in QuarantineHistoria públicaDictaduraHistoriografíaHistoria en CuarentenaHistória públicaDitaduraHistoriografiaHistória em QuarentenaThis article explores the collection of the Project History in Quarantine, a public history initiative disseminated through the internet. Practiced during the Covid-19 pandemic as part of the Public History repertoire, the experience left a legacy of approximately 150 hours of recorded material made available on Facebook and Youtube. The content produced highlights the project's potential for teaching and historical research on socially alive issues. Based on this logic, we selected the video series “Myths of the Dictatorship” in Brazil. Our approach consisted of systematizing the main “myths” that appear in the debate and how historiography has contributed to its problematization. In addition, we reflect on the research agendas raised by the discussions. The Project History in Quarantine is a laboratory for reflection on the possibilities and dilemmas of scientific dissemination and its connection with public history.Este artículo explora la colección del Proyecto Historia en Cuarentena, una iniciativa de historia pública difundida a través de Internet. Practicada durante la pandemia de Covid-19 como parte del repertorio de Historia Pública, la experiencia dejó un legado de aproximadamente 150 horas de material grabado disponible en Facebook y Youtube. El contenido producido muestra el potencial del proyecto para la docencia y la investigación histórica sobre temas de la vida social. Con base en esta lógica, seleccionamos la serie de videos “Mitos de la dictadura” en Brasil. Nuestro enfoque consistió en sistematizar los principales “mitos” que aparecen en el debate y cómo la historiografía ha contribuido a su problematización. Además, reflexionamos sobre las agendas de investigación planteadas por las discusiones. El Proyecto Historia en Cuarentena es un laboratorio de reflexión sobre las posibilidades y dilemas de la divulgación científica y su conexión con la historia pública.Este artigo explora o acervo do Projeto História em Quarentena – iniciativa de história pública divulgada através da internet. Praticada durante a pandemia da Covid-19 como parte do repertório da História Pública, a experiência deixou um legado de aproximadamente 150 horas de material gravado disponibilizado no Facebook e Youtube. O conteúdo produzido evidencia o potencial do projeto para o ensino e a pesquisa histórica a respeito de questões socialmente vivas. Com base nesta lógica, selecionamos a série de vídeos “Mitos da Ditadura” no Brasil. Nossa abordagem consistiu na sistematização dos principais “mitos” que aparecem no debate e como a historiografia tem contribuído na sua problematização. Além disso, refletimos sobre as agendas de pesquisa suscitadas pelas discussões. O Projeto História em Quarentena é um laboratório para reflexão sobre possibilidades e dilemas da divulgação científica e sua conexão com a história pública.Editora da PUCRS - ediPUCRS2021-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/3901310.15448/1980-864X.2021.2.39013Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 No. 2 (2021); e39013Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 Núm. 2 (2021); e39013Estudos Ibero-Americanos; v. 47 n. 2 (2021); e390131980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2021.2reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/39013/26814Copyright (c) 2021 Antonio Mauricio Freitas Brito, Iracélli da Cruz Alves, Rafael Rosa da Rochahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Antonio Mauricio Freitasda Cruz Alves, IracélliRosa da Rocha, Rafael2021-09-02T14:59:51Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/39013Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2021-09-02T14:59:51Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public History, History in Quarantine and Dictatorship Historia Pública, Historia en Cuarentena y Dictadura História Pública, História em Quarentena e Ditadura |
title |
Public History, History in Quarantine and Dictatorship |
spellingShingle |
Public History, History in Quarantine and Dictatorship Brito, Antonio Mauricio Freitas Public history Dictatorship Historiography History in Quarantine Historia pública Dictadura Historiografía Historia en Cuarentena História pública Ditadura Historiografia História em Quarentena |
title_short |
Public History, History in Quarantine and Dictatorship |
title_full |
Public History, History in Quarantine and Dictatorship |
title_fullStr |
Public History, History in Quarantine and Dictatorship |
title_full_unstemmed |
Public History, History in Quarantine and Dictatorship |
title_sort |
Public History, History in Quarantine and Dictatorship |
author |
Brito, Antonio Mauricio Freitas |
author_facet |
Brito, Antonio Mauricio Freitas da Cruz Alves, Iracélli Rosa da Rocha, Rafael |
author_role |
author |
author2 |
da Cruz Alves, Iracélli Rosa da Rocha, Rafael |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Antonio Mauricio Freitas da Cruz Alves, Iracélli Rosa da Rocha, Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public history Dictatorship Historiography History in Quarantine Historia pública Dictadura Historiografía Historia en Cuarentena História pública Ditadura Historiografia História em Quarentena |
topic |
Public history Dictatorship Historiography History in Quarantine Historia pública Dictadura Historiografía Historia en Cuarentena História pública Ditadura Historiografia História em Quarentena |
description |
This article explores the collection of the Project History in Quarantine, a public history initiative disseminated through the internet. Practiced during the Covid-19 pandemic as part of the Public History repertoire, the experience left a legacy of approximately 150 hours of recorded material made available on Facebook and Youtube. The content produced highlights the project's potential for teaching and historical research on socially alive issues. Based on this logic, we selected the video series “Myths of the Dictatorship” in Brazil. Our approach consisted of systematizing the main “myths” that appear in the debate and how historiography has contributed to its problematization. In addition, we reflect on the research agendas raised by the discussions. The Project History in Quarantine is a laboratory for reflection on the possibilities and dilemmas of scientific dissemination and its connection with public history. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/39013 10.15448/1980-864X.2021.2.39013 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/39013 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-864X.2021.2.39013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/39013/26814 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Antonio Mauricio Freitas Brito, Iracélli da Cruz Alves, Rafael Rosa da Rocha http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Antonio Mauricio Freitas Brito, Iracélli da Cruz Alves, Rafael Rosa da Rocha http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 No. 2 (2021); e39013 Estudos Ibero-Americanos; Vol. 47 Núm. 2 (2021); e39013 Estudos Ibero-Americanos; v. 47 n. 2 (2021); e39013 1980-864X 0101-4064 10.15448/1980-864X.2021.2 reponame:Estudos Ibero-Americanos instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Estudos Ibero-Americanos |
collection |
Estudos Ibero-Americanos |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br |
_version_ |
1799128862213275648 |