Brazilian cinema in face of an incendiary present: the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luís Sérgio Person, and the awakening of consciousness during the dictatorial regime

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jaison Castro
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Ibero-Americanos
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/24762
Resumo: The article analyzes the various opinions on the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luis Sérgio Person, held in the film critic at the time of its premiere, which mobilized fundamental humanistic issues, especially with regard to the approach of the violent torture scenes, often accused of sadism. Amid the discussion about the film narrative and its possibilities of erasing the filmmaker before the documentary representation of the truth, the debate on how the imagistic forms of meaning production can mobilize feelings and/or trigger consciousness in a political way. The historical approach, from references such as Walter Benjamin and Giorgio Agamben, is part of the discussion on visuality, investigating how, despite a common frame of reference, the period had different ways to trigger images.
id PUC_RS-20_8a207b2b56dc669a81caf1df7d674ee7
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24762
network_acronym_str PUC_RS-20
network_name_str Estudos Ibero-Americanos
repository_id_str
spelling Brazilian cinema in face of an incendiary present: the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luís Sérgio Person, and the awakening of consciousness during the dictatorial regimeEl cine brasileño frente a un presente incendiario: la película O Caso dos Irmãos Naves (1967), de Luís Sérgio Person, y el despertar de las conciencias durante el régimen de excepciónO cinema brasileiro diante de um presente incendiário: o filme O Caso dos Irmãos Naves (1967), de Luís Sérgio Person, e o despertar das consciências durante o regime de exceçãoBrazilian vinemafilm narrativemilitary dictatorshipcine brasileñonarrativa cinematográficadictadura militarcinema brasileironarrativa cinematográficaditadura militarThe article analyzes the various opinions on the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luis Sérgio Person, held in the film critic at the time of its premiere, which mobilized fundamental humanistic issues, especially with regard to the approach of the violent torture scenes, often accused of sadism. Amid the discussion about the film narrative and its possibilities of erasing the filmmaker before the documentary representation of the truth, the debate on how the imagistic forms of meaning production can mobilize feelings and/or trigger consciousness in a political way. The historical approach, from references such as Walter Benjamin and Giorgio Agamben, is part of the discussion on visuality, investigating how, despite a common frame of reference, the period had different ways to trigger images.El artículo analiza las diversas opiniones sobre la película O caso dos Irmãos Naves (1967), de Luís Sérgio Person, contenidas en la crítica cinematográfica de la época de su estreno, las que movilizaron cuestiones humanistas fundamentales, principalmente respecto a las violentas escenas de tortura existentes en dicha película, y muchas veces acusadas de sadismo. En medio a la discusión sobre la narrativa cinematográfica y sus posibilidades de borrar la figura del cineasta frente a la representación documental de la verdad, surgía el debate sobre como las formas imagéticas de producción de sentido pueden accionar sentimientos e tal vez conciencias de manera política. El planteamiento histórico, a partir de teóricos como Walter Benjamin y Giorgio Agamben, se inserta en la discusión sobre visualidad, investigando como, a pesar  e un cuadro común de referencias, el periodo presentaba distintas formas de agenciar imágenes.O artigo analisa as diversas opiniões sobre o filme O Caso dos Irmãos Naves (1967), de Luís Sérgio Person, contidas na crítica cinematográfica da época da estreia do filme, que mobilizaram questões humanistas fundamentais, principalmente no que diz respeito à abordagem das violentas cenas de tortura, muitas vezes acusadas de sadismo, existentes naquela película. Em meio à discussão sobre a narrativa cinematográfica e às possibilidades de apagamento do cineasta frente à representação documental da verdade, despontava o debate sobre como as formas imagéticas de produção de sentido podem mobilizar sentimentos e/ou acionar consciências de maneira política. A abordagem histórica, a partir de referências como Walter Benjamin e Giorgio Agamben, insere-se na discussão sobre visualidade, investigando como, apesar de um quadro de referências comum, o período apresentava diferentes formas de acionar as imagens.Editora da PUCRS - ediPUCRS2017-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/2476210.15448/1980-864X.2017.1.24762Estudos Ibero-Americanos; Vol. 43 No. 1 (2017): Dossier - Actors and Trajectories of the Indigenous Field in Americas; 191-203Estudos Ibero-Americanos; Vol. 43 Núm. 1 (2017): Dosier - Actores y Trayectorias del Campo Indigenista en las Américas; 191-203Estudos Ibero-Americanos; v. 43 n. 1 (2017): Dossiê - Atores e Trajetórias do Campo Indigenista nas Américas; 191-2031980-864X0101-406410.15448/1980-864X.2017.1reponame:Estudos Ibero-Americanosinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/24762/15453Copyright (c) 2017 Jaison Castro Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jaison Castro2017-07-04T17:23:05Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/24762Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericanaPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/oaieditora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br1980-864X0101-4064opendoar:2017-07-04T17:23:05Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian cinema in face of an incendiary present: the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luís Sérgio Person, and the awakening of consciousness during the dictatorial regime
El cine brasileño frente a un presente incendiario: la película O Caso dos Irmãos Naves (1967), de Luís Sérgio Person, y el despertar de las conciencias durante el régimen de excepción
O cinema brasileiro diante de um presente incendiário: o filme O Caso dos Irmãos Naves (1967), de Luís Sérgio Person, e o despertar das consciências durante o regime de exceção
title Brazilian cinema in face of an incendiary present: the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luís Sérgio Person, and the awakening of consciousness during the dictatorial regime
spellingShingle Brazilian cinema in face of an incendiary present: the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luís Sérgio Person, and the awakening of consciousness during the dictatorial regime
Silva, Jaison Castro
Brazilian vinema
film narrative
military dictatorship
cine brasileño
narrativa cinematográfica
dictadura militar
cinema brasileiro
narrativa cinematográfica
ditadura militar
title_short Brazilian cinema in face of an incendiary present: the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luís Sérgio Person, and the awakening of consciousness during the dictatorial regime
title_full Brazilian cinema in face of an incendiary present: the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luís Sérgio Person, and the awakening of consciousness during the dictatorial regime
title_fullStr Brazilian cinema in face of an incendiary present: the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luís Sérgio Person, and the awakening of consciousness during the dictatorial regime
title_full_unstemmed Brazilian cinema in face of an incendiary present: the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luís Sérgio Person, and the awakening of consciousness during the dictatorial regime
title_sort Brazilian cinema in face of an incendiary present: the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luís Sérgio Person, and the awakening of consciousness during the dictatorial regime
author Silva, Jaison Castro
author_facet Silva, Jaison Castro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jaison Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Brazilian vinema
film narrative
military dictatorship
cine brasileño
narrativa cinematográfica
dictadura militar
cinema brasileiro
narrativa cinematográfica
ditadura militar
topic Brazilian vinema
film narrative
military dictatorship
cine brasileño
narrativa cinematográfica
dictadura militar
cinema brasileiro
narrativa cinematográfica
ditadura militar
description The article analyzes the various opinions on the film O Caso dos Irmãos Naves (1967), by Luis Sérgio Person, held in the film critic at the time of its premiere, which mobilized fundamental humanistic issues, especially with regard to the approach of the violent torture scenes, often accused of sadism. Amid the discussion about the film narrative and its possibilities of erasing the filmmaker before the documentary representation of the truth, the debate on how the imagistic forms of meaning production can mobilize feelings and/or trigger consciousness in a political way. The historical approach, from references such as Walter Benjamin and Giorgio Agamben, is part of the discussion on visuality, investigating how, despite a common frame of reference, the period had different ways to trigger images.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/24762
10.15448/1980-864X.2017.1.24762
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/24762
identifier_str_mv 10.15448/1980-864X.2017.1.24762
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/article/view/24762/15453
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Jaison Castro Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Jaison Castro Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos; Vol. 43 No. 1 (2017): Dossier - Actors and Trajectories of the Indigenous Field in Americas; 191-203
Estudos Ibero-Americanos; Vol. 43 Núm. 1 (2017): Dosier - Actores y Trayectorias del Campo Indigenista en las Américas; 191-203
Estudos Ibero-Americanos; v. 43 n. 1 (2017): Dossiê - Atores e Trajetórias do Campo Indigenista nas Américas; 191-203
1980-864X
0101-4064
10.15448/1980-864X.2017.1
reponame:Estudos Ibero-Americanos
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Estudos Ibero-Americanos
collection Estudos Ibero-Americanos
repository.name.fl_str_mv Estudos Ibero-Americanos - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||eia@pucrs.br
_version_ 1799128858944864256