O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Pedro Henrique Ciucci da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29601
Resumo: This study examines Paulo Freire’s thesis for the application to a professor position in the University of Recife, called Education and Brazilian Contemporaneity (1959), on education related to social and historical development in Brazil between 1959 and 1964. By understanding the dynamics in the aforementioned historical scenario, this work considers different aspects of the researched author’s educational background: the teaching career and his thesis; the researches on the industrialized subject; the researches on the national scenario; perspective of consciousness and Brazilian reality. The selected historical sources and results correspond to a set of historical perspectives and analysis of the book Education and Brazilian Contemporaneity (1959). The procedures used for analyzing such material are based on the studies of Antonio Gramsci, regarding the revaluation of the organic subject, the role of intellectuals and the economic issue, returning to Paulo Freire for the understanding of the new industrialized subject, in front of economic and social development, emphasizing the role of educational design for a critical and transitional perspective
id PUC_SP-1_0188a679061de316cf7cb44733401aa5
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/29601
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Gonçalves, Mauro Castilhohttp://lattes.cnpq.br/7525754070736569http://lattes.cnpq.br/7525754070736569Silva, Pedro Henrique Ciucci da2022-11-03T18:39:44Z2022-11-03T18:39:44Z2022-09-09Silva, Pedro Henrique Ciucci da. O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959). 2022. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29601This study examines Paulo Freire’s thesis for the application to a professor position in the University of Recife, called Education and Brazilian Contemporaneity (1959), on education related to social and historical development in Brazil between 1959 and 1964. By understanding the dynamics in the aforementioned historical scenario, this work considers different aspects of the researched author’s educational background: the teaching career and his thesis; the researches on the industrialized subject; the researches on the national scenario; perspective of consciousness and Brazilian reality. The selected historical sources and results correspond to a set of historical perspectives and analysis of the book Education and Brazilian Contemporaneity (1959). The procedures used for analyzing such material are based on the studies of Antonio Gramsci, regarding the revaluation of the organic subject, the role of intellectuals and the economic issue, returning to Paulo Freire for the understanding of the new industrialized subject, in front of economic and social development, emphasizing the role of educational design for a critical and transitional perspectiveO presente estudo examina a tese de concurso de Paulo Freire (1921-1997), Educação e Atualidade Brasileira (1959), acerca da educação relacionada ao desenvolvimento social e histórico no Brasil, entre os anos de 1959 e 1964. Ao compreender as dinâmicas no cenário histórico referido, a pesquisa considera aspectos da formação acadêmica e docente do autor em questão: a carreira de professor e suas pesquisas para sua tese; pesquisa sobre o sujeito industrializado; pesquisa sobre o cenário nacional; perspectiva de consciência e realidade brasileira. As fontes históricas selecionadas e resultados correspondem a um conjunto de perspectivas históricas e análise do livro Educação e Atualidade Brasileira. Os procedimentos de análise de tal material fundamentam-se nos estudos de Antonio Gramsci, no que tange a revalorização do sujeito orgânico, papel dos intelectuais e questão econômica, retornando a Paulo Freire para a compreensão do Novo Sujeito Industrializado, diante do desenvolvimento econômico e social, com ênfase sobre o papel do projeto educacional para uma perspectiva crítica e transitivaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOPaulo FreireEducaçãoSujeitoDécada de 1950IndustrializaçãoPaulo FreireEducationSubjectBrazil in 1950IndustrializationO novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALPedro Henrique Ciucci da Silva.pdfapplication/pdf824279https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29601/1/Pedro%20Henrique%20Ciucci%20da%20Silva.pdf5916893d6533872e6b0deaee491af37aMD51TEXTPedro Henrique Ciucci da Silva.pdf.txtPedro Henrique Ciucci da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain240621https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29601/2/Pedro%20Henrique%20Ciucci%20da%20Silva.pdf.txte73c39187d7c7a94635a752ab9db2df4MD52THUMBNAILPedro Henrique Ciucci da Silva.pdf.jpgPedro Henrique Ciucci da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1250https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29601/3/Pedro%20Henrique%20Ciucci%20da%20Silva.pdf.jpgfe3f767388415f0c1ec27f02b9854d71MD53handle/296012024-04-16 09:50:11.272oai:repositorio.pucsp.br:handle/29601Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-04-16T12:50:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959)
title O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959)
spellingShingle O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959)
Silva, Pedro Henrique Ciucci da
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Paulo Freire
Educação
Sujeito
Década de 1950
Industrialização
Paulo Freire
Education
Subject
Brazil in 1950
Industrialization
title_short O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959)
title_full O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959)
title_fullStr O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959)
title_full_unstemmed O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959)
title_sort O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959)
author Silva, Pedro Henrique Ciucci da
author_facet Silva, Pedro Henrique Ciucci da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Gonçalves, Mauro Castilho
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7525754070736569
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7525754070736569
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Pedro Henrique Ciucci da
contributor_str_mv Gonçalves, Mauro Castilho
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
Paulo Freire
Educação
Sujeito
Década de 1950
Industrialização
Paulo Freire
Education
Subject
Brazil in 1950
Industrialization
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire
Educação
Sujeito
Década de 1950
Industrialização
dc.subject.eng.fl_str_mv Paulo Freire
Education
Subject
Brazil in 1950
Industrialization
description This study examines Paulo Freire’s thesis for the application to a professor position in the University of Recife, called Education and Brazilian Contemporaneity (1959), on education related to social and historical development in Brazil between 1959 and 1964. By understanding the dynamics in the aforementioned historical scenario, this work considers different aspects of the researched author’s educational background: the teaching career and his thesis; the researches on the industrialized subject; the researches on the national scenario; perspective of consciousness and Brazilian reality. The selected historical sources and results correspond to a set of historical perspectives and analysis of the book Education and Brazilian Contemporaneity (1959). The procedures used for analyzing such material are based on the studies of Antonio Gramsci, regarding the revaluation of the organic subject, the role of intellectuals and the economic issue, returning to Paulo Freire for the understanding of the new industrialized subject, in front of economic and social development, emphasizing the role of educational design for a critical and transitional perspective
publishDate 2022
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-11-03T18:39:44Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-11-03T18:39:44Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2022-09-09
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Pedro Henrique Ciucci da. O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959). 2022. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29601
identifier_str_mv Silva, Pedro Henrique Ciucci da. O novo sujeito industrializado em Paulo Freire: ideias e contexto na tese Educação e atualidade brasileira (1959). 2022. Tese (Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29601
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29601/1/Pedro%20Henrique%20Ciucci%20da%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29601/2/Pedro%20Henrique%20Ciucci%20da%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29601/3/Pedro%20Henrique%20Ciucci%20da%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5916893d6533872e6b0deaee491af37a
e73c39187d7c7a94635a752ab9db2df4
fe3f767388415f0c1ec27f02b9854d71
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277910594355200