Um estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Marcelo Dias
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11481
Resumo: This paper is part of the G5 Group of Studies on Algebra Education, included in the Program of Graduate Studies in Mathematics, from the Pontifícia Universidade Católica in Sao Paulo, and more specifically, in the What kind of Algebra should be taught in Courses for Mathematics Teachers? Project. It is a qualitative Case Study based on investigative testing through bibliographic and documentary research. The study s main objective is to identify the level of knowledge of Equations among students who enrolled in the Mathematics Undergraduate Degree Program in a private Education Institution in the State of Sao Paulo in 2005. Among other results, obtained from the analysis of codification categories, according to Bogdan & Biklen (1994), the conclusion is that the majority of the students regard an Equation as a procedure for determining an unknown value, without, however, using it as a problem solving tool. This group of students is undergoing the critical stage of building competencies and developing skills, according to the 2003 SAEB (Brazilian Elementary Education Evaluation System), which ratifies the 2003 SAEB s data on Mathematics Education and the 1997 SARESP (Student Output Evaluation System in the State of Sao Paulo) results, thus indicating the existence of a gap in this small area of Algebra in Elementary Education, addressed by the What kind of Algebra should be taught in Courses for Mathematics Teachers? Project.
id PUC_SP-1_02be0dd49e466f560321ddbd06dae18e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11481
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Puga, Leila ZardoPereira, Marcelo Dias2016-04-27T17:12:53Z2016-08-25T17:25:42Z2005-10-202005-10-28Pereira, Marcelo Dias. Um estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemática. 2005. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11481This paper is part of the G5 Group of Studies on Algebra Education, included in the Program of Graduate Studies in Mathematics, from the Pontifícia Universidade Católica in Sao Paulo, and more specifically, in the What kind of Algebra should be taught in Courses for Mathematics Teachers? Project. It is a qualitative Case Study based on investigative testing through bibliographic and documentary research. The study s main objective is to identify the level of knowledge of Equations among students who enrolled in the Mathematics Undergraduate Degree Program in a private Education Institution in the State of Sao Paulo in 2005. Among other results, obtained from the analysis of codification categories, according to Bogdan & Biklen (1994), the conclusion is that the majority of the students regard an Equation as a procedure for determining an unknown value, without, however, using it as a problem solving tool. This group of students is undergoing the critical stage of building competencies and developing skills, according to the 2003 SAEB (Brazilian Elementary Education Evaluation System), which ratifies the 2003 SAEB s data on Mathematics Education and the 1997 SARESP (Student Output Evaluation System in the State of Sao Paulo) results, thus indicating the existence of a gap in this small area of Algebra in Elementary Education, addressed by the What kind of Algebra should be taught in Courses for Mathematics Teachers? Project.O presente trabalho insere-se no Grupo G5, de Estudos sobre Educação Algébrica, do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, mais especificamente no Projeto Qual a Álgebra a ser ensinada em Cursos de Formação de Professores de Matemática? Trata-se de um Estudo de Caso qualitativo desenvolvido através de testes diagnósticos elaborados a partir de pesquisas documentais e bibliográficas, cujo objetivo principal é identificar conhecimentos sobre Equações, de alunos que ingressaram em 2005 num Curso de Licenciatura em Matemática de uma Instituição particular de Ensino Superior do Estado de São Paulo. Entre outros resultados, obtidos em analises a partir das categorias de codificação segundo Bogdan e Biklen (1994), infere-se que para a maioria dos alunos, Equação relaciona-se ao procedimento que determina um valor desconhecido, sem, contudo, utilizá-la como ferramenta na resolução de problemas. O grupo de alunos encontra-se no estágio crítico de construção de competências e desenvolvimento de habilidades, o que ratifica dados do ensino de Matemática apresentados pelo SAEB de 2003 e os resultados do SARESP de 1997, caracterizando-se assim a lacuna existente nessa pequena área da Álgebra no Ensino Básico, questionada no Projeto Qual a Álgebra a ser ensinada em Cursos de Formação de Professores de Matemática?application/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24082/DISSERTACAOMARCELODIAS.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação matemáticaProfessores de matemática - Formação profissionalensino de álgebraEquaçõesMathematics EducationMathematics Teachers EducationAlgebra EducationEquationsCNPQ::CIENCIAS HUMANASUm estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDISSERTACAOMARCELODIAS.pdf.txtDISSERTACAOMARCELODIAS.pdf.txtExtracted texttext/plain283136https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11481/3/DISSERTACAOMARCELODIAS.pdf.txt9447e7c7e842a0b3c8c966705e52e406MD53THUMBNAILDISSERTACAOMARCELODIAS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11481/1/DISSERTACAOMARCELODIAS.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD51ORIGINALDISSERTACAOMARCELODIAS.pdfapplication/pdf668724https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11481/2/DISSERTACAOMARCELODIAS.pdf481b1080c0719e436252161ea6bc3026MD52handle/114812022-04-28 14:58:42.003oai:repositorio.pucsp.br:handle/11481Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:58:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Um estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemática
title Um estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemática
spellingShingle Um estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemática
Pereira, Marcelo Dias
Educação matemática
Professores de matemática - Formação profissional
ensino de álgebra
Equações
Mathematics Education
Mathematics Teachers Education
Algebra Education
Equations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short Um estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemática
title_full Um estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemática
title_fullStr Um estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemática
title_full_unstemmed Um estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemática
title_sort Um estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemática
author Pereira, Marcelo Dias
author_facet Pereira, Marcelo Dias
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Puga, Leila Zardo
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Marcelo Dias
contributor_str_mv Puga, Leila Zardo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Professores de matemática - Formação profissional
ensino de álgebra
Equações
topic Educação matemática
Professores de matemática - Formação profissional
ensino de álgebra
Equações
Mathematics Education
Mathematics Teachers Education
Algebra Education
Equations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
dc.subject.eng.fl_str_mv Mathematics Education
Mathematics Teachers Education
Algebra Education
Equations
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description This paper is part of the G5 Group of Studies on Algebra Education, included in the Program of Graduate Studies in Mathematics, from the Pontifícia Universidade Católica in Sao Paulo, and more specifically, in the What kind of Algebra should be taught in Courses for Mathematics Teachers? Project. It is a qualitative Case Study based on investigative testing through bibliographic and documentary research. The study s main objective is to identify the level of knowledge of Equations among students who enrolled in the Mathematics Undergraduate Degree Program in a private Education Institution in the State of Sao Paulo in 2005. Among other results, obtained from the analysis of codification categories, according to Bogdan & Biklen (1994), the conclusion is that the majority of the students regard an Equation as a procedure for determining an unknown value, without, however, using it as a problem solving tool. This group of students is undergoing the critical stage of building competencies and developing skills, according to the 2003 SAEB (Brazilian Elementary Education Evaluation System), which ratifies the 2003 SAEB s data on Mathematics Education and the 1997 SARESP (Student Output Evaluation System in the State of Sao Paulo) results, thus indicating the existence of a gap in this small area of Algebra in Elementary Education, addressed by the What kind of Algebra should be taught in Courses for Mathematics Teachers? Project.
publishDate 2005
dc.date.available.fl_str_mv 2005-10-20
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-10-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T17:12:53Z
2016-08-25T17:25:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Pereira, Marcelo Dias. Um estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemática. 2005. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11481
identifier_str_mv Pereira, Marcelo Dias. Um estudo sobre equações: identificando conhecimentos de alunos de um curso de formação de professores de Matemática. 2005. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11481
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11481/3/DISSERTACAOMARCELODIAS.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11481/1/DISSERTACAOMARCELODIAS.pdf.jpg
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11481/2/DISSERTACAOMARCELODIAS.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 9447e7c7e842a0b3c8c966705e52e406
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
481b1080c0719e436252161ea6bc3026
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277881137758208