Entre a teoria e a prática: limites da aplicação da Ciência da Religião na produção dos livros didáticos de Ensino Religioso no Fundamental I
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1975 |
Resumo: | This present work is a didactic transposition exercise of Science of Religion for Religious Education. Based on the theoretical and methodological assumptions of the Science of Religion, we analyzed four Collections of confessional Religious Education textbooks written to the elementary school, published in São Paulo, after 2000. The choice for the Science of Religion has been done, because this understand the religious as an object of knowledge, drawing on an epistemology that does not favor one religion over the others, because it is based on the principles of respect and appreciation of religious plurality, so we think that this could be applied in our confessional Religious Education Collections as it does not offend religious principles. Our goal was to identify the proximity between the theory of the Science of Religion and the contents of the textbooks of Religious Education. We researched if confessionality material compromised the knowledge of religions, it is threatening a proposal for Religious Education aimed at promoting a culture of peace and respect for plurality and religious tolerance. The analysis of Collections showed that the confessionality does not necessarily commits the understanding of religions, or a formation based on values of respect for differences. What sets the commitment to these issues is a coherent proposal by authors and publishers of the speeches and the material that actually produce. The relations between the Science of Religion theory and textbooks of Religious Education are still very fragile, we identified some opening initiatives for the acceptance of religious plurality without fear of considering it a threat to confessionality |
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The choice for the Science of Religion has been done, because this understand the religious as an object of knowledge, drawing on an epistemology that does not favor one religion over the others, because it is based on the principles of respect and appreciation of religious plurality, so we think that this could be applied in our confessional Religious Education Collections as it does not offend religious principles. Our goal was to identify the proximity between the theory of the Science of Religion and the contents of the textbooks of Religious Education. We researched if confessionality material compromised the knowledge of religions, it is threatening a proposal for Religious Education aimed at promoting a culture of peace and respect for plurality and religious tolerance. The analysis of Collections showed that the confessionality does not necessarily commits the understanding of religions, or a formation based on values of respect for differences. What sets the commitment to these issues is a coherent proposal by authors and publishers of the speeches and the material that actually produce. The relations between the Science of Religion theory and textbooks of Religious Education are still very fragile, we identified some opening initiatives for the acceptance of religious plurality without fear of considering it a threat to confessionalityEste presente trabalho é um exercício de transposição didática da Ciência da Religião para o Ensino Religioso. Partindo dos pressupostos teóricos e metodológicos da Ciência da Religião, analisamos quatro coleções de livros didáticos confessionais de Ensino Religioso voltados para o Ensino Fundamental I, publicados em São Paulo após o ano de 2000. A escolha pela Ciência da Religião se fez porque esta entende o religioso como objeto de conhecimento, valendo-se de uma epistemologia que não privilegia uma religião em detrimento das outras, pois se baseia nos princípios do respeito e da valorização da pluralidade religiosa, de tal modo que consideramos que esta poderia ser aplicada às nossas coleções de Ensino Religioso confessional, uma vez que não ofende os princípios religiosos. Nosso objetivo foi identificar as proximidades entre a teoria da Ciência da Religião e os conteúdos dos livros didáticos de Ensino Religioso. Pesquisamos se a confessionalidade do material comprometia o conhecimento das religiões, se ameaçava uma proposta de Ensino Religioso voltada para a promoção de uma cultura de paz e respeito à pluralidade e tolerância religiosas. A análise das coleções evidenciou que a confessionalidade não necessariamente compromete o entendimento das religiões ou uma formação baseada em valores de respeito às diferenças. O que define o compromisso com estas questões é uma proposta coerente por parte de autores e editores entre os discursos e o material que de fato produzem. As relações entre a teoria da Ciência da Religião e os livros didáticos de Ensino Religioso ainda são muito frágeis. Identificamos algumas iniciativas de abertura para a aceitação da pluralidade religiosa, sem receio de considerá-la uma ameaça à confessionalidadeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/3203/Valeska%20Freman%20B%20%20Freitas%20Silveira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciência da ReligiãoPUC-SPBRCiências da ReligiãoEnsino religiosoLivro didáticoCiência da ReligiãoConfessionalidadeReligious educationTextbooksScience of ReligionConfessionalityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASEntre a teoria e a prática: limites da aplicação da Ciência da Religião na produção dos livros didáticos de Ensino Religioso no Fundamental Iinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTValeska Freman B Freitas Silveira.pdf.txtValeska Freman B Freitas Silveira.pdf.txtExtracted texttext/plain350226https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1975/3/Valeska%20Freman%20B%20%20Freitas%20Silveira.pdf.txt85b206acf4e8343e8f620624af830badMD53ORIGINALValeska Freman B Freitas Silveira.pdfapplication/pdf2808653https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1975/1/Valeska%20Freman%20B%20%20Freitas%20Silveira.pdfa813c715649ba7ac8e350029973c6cf5MD51THUMBNAILValeska Freman B Freitas Silveira.pdf.jpgValeska Freman B Freitas Silveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1975/2/Valeska%20Freman%20B%20%20Freitas%20Silveira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/19752022-05-13 10:47:09.703oai:repositorio.pucsp.br:handle/1975Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-05-13T13:47:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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