Os contrapontos eleitorais e os cinco "Brasis" em Campanha pela Caravana JN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Carla Montuori
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4153
Resumo: The dispute for the brazilian presidency in the elections of 2006 has been in a divergent scenario in regards to five regions of the country. The opinion polls shown on TV during the first term indicated the victory of the former candidate to his reelection, Luis Inácio Lula da Silva (PT), in Southeast, North and Northeast, without mentioning a defeat in central-west and South, where the candidate Geraldo Alckmin (PSDB), had the majority of the vote intentions. In order to cover the electoral campaign, a TV News, in Jornal Nacional, from a network called Rede Globo de Television broadcasted the Project named Caravana JN, that during 52 days performed daily reports in cities spread all over Brazil, with the objective to get to know the population wish regarding the new president. Due to the way that the campaign scenario and the political force that in Jornal Nacional has shown during its existence that we present the following question: Which was the posture adopted by Caravana JN during the electing period? In order to understand if the project has reflected some political tendency, we have opted to use the concept of validating in the reports, during the reconstruction of the electoral scenario in each city that has received the visit of Caravana JN. As a complimentary way of the research we have performed an analysis of the confluent points between the themes of Caravana JN and the agenda of the time that the free Electioneereing advertising of the candidates Lula (PT) and Alckmin (PSDB). A ransom about the Jornal Nacional trajectory, since the military dictatorship up to the election in 2006, performed with the intention of retaking the main aspects of the relation TV and power in Brazil
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In order to cover the electoral campaign, a TV News, in Jornal Nacional, from a network called Rede Globo de Television broadcasted the Project named Caravana JN, that during 52 days performed daily reports in cities spread all over Brazil, with the objective to get to know the population wish regarding the new president. Due to the way that the campaign scenario and the political force that in Jornal Nacional has shown during its existence that we present the following question: Which was the posture adopted by Caravana JN during the electing period? In order to understand if the project has reflected some political tendency, we have opted to use the concept of validating in the reports, during the reconstruction of the electoral scenario in each city that has received the visit of Caravana JN. As a complimentary way of the research we have performed an analysis of the confluent points between the themes of Caravana JN and the agenda of the time that the free Electioneereing advertising of the candidates Lula (PT) and Alckmin (PSDB). A ransom about the Jornal Nacional trajectory, since the military dictatorship up to the election in 2006, performed with the intention of retaking the main aspects of the relation TV and power in BrazilA disputa para a presidência do Brasil nas eleições de 2006 foi palco de um cenário divergente nas cinco regiões do país. As pesquisas de opinião, veiculadas durante o primeiro turno indicavam a vitória do candidato à reeleição, Luiz Inácio Lula da Silva (PT), nas regiões Sudeste, Norte e Nordeste, ao lado de uma derrota nas regiões Centro-Oeste e Sul, onde o candidato Geraldo Alckmin (PSDB) obtinha maioria das intenções de voto. Para cobrir a campanha eleitoral, o Jornal Nacional, da Rede Globo de Televisão, lançou o projeto Caravana JN, que durante 52 dias realizou reportagens diárias, em municípios espalhados pelas cinco regiões do Brasil, com o objetivo de mapear o que a população desejava do próximo presidente. Diante da maneira como se estruturava o cenário de campanha e da força política que o Jornal Nacional desempenhou durante toda a sua existência, apresenta-se a seguinte questão: Qual foi a postura adotada pela Caravana JN durante o período eleitoral? Para entender se o projeto refletia alguma tendência política, optou-se por utilizar o conceito de valência nas reportagens, ao lado da reconstrução do cenário eleitoral em cada município que recebeu a visita da Caravana JN. Como forma de complementar a pesquisa, realizamos uma análise dos pontos de confluência entre os temas da Caravana JN e a agenda do horário gratuito de propaganda eleitoral (HGPE) dos candidatos Lula (PT) e Alckmin (PSDB). Um resgate sobre a trajetória do Jornal Nacional, desde a ditadura militar até a eleição de 2006, foi realizado, com o intuito de retomar aspectos fundamentais da relação entre televisão e poder no BrasilCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12970/Carla%20Montuori%20Fernandes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciências SociaisPUC-SPBRCiências SociaisEleição presidencialTelevisãoPolíticaPoderPresidentes -- Eleicoes -- 2006 -- Cobertura jornalistica -- BrasilJornal Nacional (Programa de televisao)Presidential electionTelevisionPoliticsPowerCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADASOs contrapontos eleitorais e os cinco "Brasis" em Campanha pela Caravana JNinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCarla Montuori Fernandes.pdf.txtCarla Montuori Fernandes.pdf.txtExtracted texttext/plain584080https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4153/3/Carla%20Montuori%20Fernandes.pdf.txtdbbeb8a8945e738371d893eb325770f6MD53ORIGINALCarla Montuori Fernandes.pdfapplication/pdf23861446https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4153/1/Carla%20Montuori%20Fernandes.pdfdb4fe12108a871c49b31681550d1c40fMD51THUMBNAILCarla Montuori Fernandes.pdf.jpgCarla Montuori Fernandes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4153/2/Carla%20Montuori%20Fernandes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/41532023-06-28 09:09:29.142oai:repositorio.pucsp.br:handle/4153Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-28T12:09:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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