Retórica do consumo: o discurso em ação persuasiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14386 |
Resumo: | In the face of several possibilities of studying that the advertising discourse provides, we propose, in this study, a rhetorical analysis of the titles in advertisements published in magazines, in Brazil, from 1808 to 2015. In some cases, the analyses will be extended to the additional texts in order to shed light on certain argumentative intentions of the orator. Our proposal is mainly based in Rhetoric theoretical fundaments, presented in Chapter 1, and sustained in Aristotle s Rhetoric (1985), which is presented and extended by Chaïm Perelman & Lucie Olbrechts-Tyteca (2005) as the New Rethoric and Olivier Reboul (2004), among other important argumentation theorists. The Chapter 2 describes the text advertisements structure, since the conception of the advertisement until the lexical choice for the text. In order to put forward the text configuration, we based our research mainly in João Anzanello Carrascoza (1999/2004) and Jorge S. Martins (1997) studies, among others. In Chapter 3, the advertisements are displayed, transcribed and analyzed based on the on the precepts of the New Rhetoric. When analysing the corpus, we outline ideological, cultural and social issues presente in the sentence macrostructure. We also consider the rhetorical context and e the rhetorical places, from which the linguistic materials revels ways the orator achieves the acceptance or adherence. We also identified the figures of rhetorical speech applied for argumentative purposes |
id |
PUC_SP-1_26fb5d268795a3549752969f3fee44cb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14386 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Siqueira, João Hilton Sayeg dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4282772J6Pinheiro, Noslen Nascimento2016-04-28T19:34:05Z2016-04-252016-03-16Pinheiro, Noslen Nascimento. Retórica do consumo: o discurso em ação persuasiva. 2016. 438 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14386In the face of several possibilities of studying that the advertising discourse provides, we propose, in this study, a rhetorical analysis of the titles in advertisements published in magazines, in Brazil, from 1808 to 2015. In some cases, the analyses will be extended to the additional texts in order to shed light on certain argumentative intentions of the orator. Our proposal is mainly based in Rhetoric theoretical fundaments, presented in Chapter 1, and sustained in Aristotle s Rhetoric (1985), which is presented and extended by Chaïm Perelman & Lucie Olbrechts-Tyteca (2005) as the New Rethoric and Olivier Reboul (2004), among other important argumentation theorists. The Chapter 2 describes the text advertisements structure, since the conception of the advertisement until the lexical choice for the text. In order to put forward the text configuration, we based our research mainly in João Anzanello Carrascoza (1999/2004) and Jorge S. Martins (1997) studies, among others. In Chapter 3, the advertisements are displayed, transcribed and analyzed based on the on the precepts of the New Rhetoric. When analysing the corpus, we outline ideological, cultural and social issues presente in the sentence macrostructure. We also consider the rhetorical context and e the rhetorical places, from which the linguistic materials revels ways the orator achieves the acceptance or adherence. We also identified the figures of rhetorical speech applied for argumentative purposesDiante das inúmeras possibilidades de estudo que o discurso publicitário proporciona, propomos, neste trabalho, uma análise retórica dos títulos de anúncios veiculados em revistas impressas de 1808 a 2015, no Brasil. Em alguns casos, a análise se estende aos textos adicionais para elucidar as intenções argumentativas do orador. Nossa proposta baseia-se essencialmente em uma fundamentação teórica sobre a retórica, exposta no capítulo 1, as quais são baseadas nas teorias de Aristóteles (1985), apresentadas a partir das concepções da Nova Retórica de estudiosos como Chaïm Perelman & Lucie Olbrechts-Tyteca (2005) e Olivier Reboul (2004), dentre outros. O capítulo 2 trata da estrutura do texto publicitário, desde a concepção do anúncio até a escolha lexical. Para elucidar a configuração do texto, baseamo-nos principalmente nas proposições de João Anzanello Carrascoza (1999/2004) e Jorge S. Martins (1997), dentre outros. No capítulo 3, os anúncios são exibidos, transcritos e analisados a partir dos preceitos da retórica moderna. Na análise, são delineados traços ideológicos, culturais e/ou sociais presentes na macroestrutura textual dos títulos. São considerados também o contexto e os lugares retóricos, a partir dos quais o material linguístico revela as intenções do orador. Por fim, são identificadas as figuras de retórica aplicadas para fins argumentativosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29680/Noslen%20Nascimento%20Pinheiro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaDiscursoArgumentaçãoRetóricaFiguras de retóricaTexto publicitárioSpeechArgumentationRhetoricRhetorical figuresAdvertising textCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESARetórica do consumo: o discurso em ação persuasivainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTNoslen Nascimento Pinheiro.pdf.txtNoslen Nascimento Pinheiro.pdf.txtExtracted texttext/plain747956https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14386/3/Noslen%20Nascimento%20Pinheiro.pdf.txt624656882b95bf6e0aabf621c3cfde47MD53ORIGINALNoslen Nascimento Pinheiro.pdfapplication/pdf20183650https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14386/1/Noslen%20Nascimento%20Pinheiro.pdff7e36c76ed33d5f1269c812849ce1f19MD51THUMBNAILNoslen Nascimento Pinheiro.pdf.jpgNoslen Nascimento Pinheiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14386/2/Noslen%20Nascimento%20Pinheiro.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/143862022-04-28 09:47:58.172oai:repositorio.pucsp.br:handle/14386Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T12:47:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Retórica do consumo: o discurso em ação persuasiva |
title |
Retórica do consumo: o discurso em ação persuasiva |
spellingShingle |
Retórica do consumo: o discurso em ação persuasiva Pinheiro, Noslen Nascimento Discurso Argumentação Retórica Figuras de retórica Texto publicitário Speech Argumentation Rhetoric Rhetorical figures Advertising text CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Retórica do consumo: o discurso em ação persuasiva |
title_full |
Retórica do consumo: o discurso em ação persuasiva |
title_fullStr |
Retórica do consumo: o discurso em ação persuasiva |
title_full_unstemmed |
Retórica do consumo: o discurso em ação persuasiva |
title_sort |
Retórica do consumo: o discurso em ação persuasiva |
author |
Pinheiro, Noslen Nascimento |
author_facet |
Pinheiro, Noslen Nascimento |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Siqueira, João Hilton Sayeg de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4282772J6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Noslen Nascimento |
contributor_str_mv |
Siqueira, João Hilton Sayeg de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discurso Argumentação Retórica Figuras de retórica Texto publicitário |
topic |
Discurso Argumentação Retórica Figuras de retórica Texto publicitário Speech Argumentation Rhetoric Rhetorical figures Advertising text CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Speech Argumentation Rhetoric Rhetorical figures Advertising text |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
In the face of several possibilities of studying that the advertising discourse provides, we propose, in this study, a rhetorical analysis of the titles in advertisements published in magazines, in Brazil, from 1808 to 2015. In some cases, the analyses will be extended to the additional texts in order to shed light on certain argumentative intentions of the orator. Our proposal is mainly based in Rhetoric theoretical fundaments, presented in Chapter 1, and sustained in Aristotle s Rhetoric (1985), which is presented and extended by Chaïm Perelman & Lucie Olbrechts-Tyteca (2005) as the New Rethoric and Olivier Reboul (2004), among other important argumentation theorists. The Chapter 2 describes the text advertisements structure, since the conception of the advertisement until the lexical choice for the text. In order to put forward the text configuration, we based our research mainly in João Anzanello Carrascoza (1999/2004) and Jorge S. Martins (1997) studies, among others. In Chapter 3, the advertisements are displayed, transcribed and analyzed based on the on the precepts of the New Rhetoric. When analysing the corpus, we outline ideological, cultural and social issues presente in the sentence macrostructure. We also consider the rhetorical context and e the rhetorical places, from which the linguistic materials revels ways the orator achieves the acceptance or adherence. We also identified the figures of rhetorical speech applied for argumentative purposes |
publishDate |
2016 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:34:05Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-04-25 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-03-16 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Pinheiro, Noslen Nascimento. Retórica do consumo: o discurso em ação persuasiva. 2016. 438 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14386 |
identifier_str_mv |
Pinheiro, Noslen Nascimento. Retórica do consumo: o discurso em ação persuasiva. 2016. 438 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14386 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14386/3/Noslen%20Nascimento%20Pinheiro.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14386/1/Noslen%20Nascimento%20Pinheiro.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14386/2/Noslen%20Nascimento%20Pinheiro.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
624656882b95bf6e0aabf621c3cfde47 f7e36c76ed33d5f1269c812849ce1f19 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277826240610304 |