A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14199 |
Resumo: | This thesis is situated in the field of Reading Skils and has the importance of such skills in the teacher s initial formation as a theme. The following study starts from the assumption that reading proficiency is an essential skill for the future teacher s formation. Our aim here is to delineate the profile of the student that reaches College Education and follows an Teacher Education Program and to present a proposition for the future teacher s formation which can, being integrated to the undergraduation program, improve the student s reading skills. In order to fulfil the above proposed objetives we will search epistemological base for this study in the Textual Linguistic, especially in the work of Koch (2004, 2006, 2007), Marcuschi (2008), Adam (2008 e 2010), Beaugrande (1997) and Van Dijk (1996 e 2004). What makes our work important and justifies it from an academic point of view is the fact that the improvement of the educational process as a hole has increasingly become dependent on the quality of the teacher s initial formation. The set of questions used in this work to establish the profile of the future teacher and the undergraduation courses offered will help to increase the reading skills of the undergraduates from the Teacher Education Programs |
id |
PUC_SP-1_2dd11be7e3e9f96e2cc68b1560e353d6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14199 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Marquesi, Sueli CristinaRodrigues, Cátia2016-04-28T19:33:29Z2011-06-172011-05-24Rodrigues, Cátia. A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada. 2011. 137 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14199This thesis is situated in the field of Reading Skils and has the importance of such skills in the teacher s initial formation as a theme. The following study starts from the assumption that reading proficiency is an essential skill for the future teacher s formation. Our aim here is to delineate the profile of the student that reaches College Education and follows an Teacher Education Program and to present a proposition for the future teacher s formation which can, being integrated to the undergraduation program, improve the student s reading skills. In order to fulfil the above proposed objetives we will search epistemological base for this study in the Textual Linguistic, especially in the work of Koch (2004, 2006, 2007), Marcuschi (2008), Adam (2008 e 2010), Beaugrande (1997) and Van Dijk (1996 e 2004). What makes our work important and justifies it from an academic point of view is the fact that the improvement of the educational process as a hole has increasingly become dependent on the quality of the teacher s initial formation. The set of questions used in this work to establish the profile of the future teacher and the undergraduation courses offered will help to increase the reading skills of the undergraduates from the Teacher Education ProgramsA presente tese situa-se na área de Leitura e tem como tema a sua importância na formação inicial dos professores. Partimos da hipótese de que o domínio da leitura é uma competência essencial para a formação do futuro professor. Temos como objetivos traçar o perfil do aluno que chega ao Ensino Superior para os cursos de Licenciatura e apresentar uma proposta de formação, integrada à graduação, para a ampliação da competência em Leitura. Para cumprir os objetivos propostos, fundamentamo-nos na Linguística Textual apoiando-nos em Koch (2004, 2006, 2007), Marcuschi (2008), Adam (2008 e 2010), Beaugrande (1997) e Van Dijk (1996 e 2004). A relevância do presente trabalho se justifica, pois a qualidade da formação inicial de professores tornou-se um requisito essencial para garantir a qualidade e melhorar o resultado do processo educacional. O questionário confirmou o perfil do futuro professor e o curso oferecido permitirá a ampliação da competência em leitura dos alunos ingressantes nos cursos de Licenciaturaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29515/Catia%20Rodrigues.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaLeituraFormação inicial de professoresEscolaCidadaniaReadingTeacher s initial formationSchoolCitizenshipCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAA leitura na formação de futuros professores: uma proposta integradainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCatia Rodrigues.pdf.txtCatia Rodrigues.pdf.txtExtracted texttext/plain224215https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14199/3/Catia%20Rodrigues.pdf.txta2ca625d434b4334fe6d7c603dc1645dMD53ORIGINALCatia Rodrigues.pdfapplication/pdf1492887https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14199/1/Catia%20Rodrigues.pdf421bf06d09c108d625e4f29c51542101MD51THUMBNAILCatia Rodrigues.pdf.jpgCatia Rodrigues.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14199/2/Catia%20Rodrigues.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/141992022-04-28 09:24:02.792oai:repositorio.pucsp.br:handle/14199Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T12:24:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada |
title |
A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada |
spellingShingle |
A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada Rodrigues, Cátia Leitura Formação inicial de professores Escola Cidadania Reading Teacher s initial formation School Citizenship CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada |
title_full |
A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada |
title_fullStr |
A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada |
title_full_unstemmed |
A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada |
title_sort |
A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada |
author |
Rodrigues, Cátia |
author_facet |
Rodrigues, Cátia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Marquesi, Sueli Cristina |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Cátia |
contributor_str_mv |
Marquesi, Sueli Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Formação inicial de professores Escola Cidadania |
topic |
Leitura Formação inicial de professores Escola Cidadania Reading Teacher s initial formation School Citizenship CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reading Teacher s initial formation School Citizenship |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This thesis is situated in the field of Reading Skils and has the importance of such skills in the teacher s initial formation as a theme. The following study starts from the assumption that reading proficiency is an essential skill for the future teacher s formation. Our aim here is to delineate the profile of the student that reaches College Education and follows an Teacher Education Program and to present a proposition for the future teacher s formation which can, being integrated to the undergraduation program, improve the student s reading skills. In order to fulfil the above proposed objetives we will search epistemological base for this study in the Textual Linguistic, especially in the work of Koch (2004, 2006, 2007), Marcuschi (2008), Adam (2008 e 2010), Beaugrande (1997) and Van Dijk (1996 e 2004). What makes our work important and justifies it from an academic point of view is the fact that the improvement of the educational process as a hole has increasingly become dependent on the quality of the teacher s initial formation. The set of questions used in this work to establish the profile of the future teacher and the undergraduation courses offered will help to increase the reading skills of the undergraduates from the Teacher Education Programs |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-06-17 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-05-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:33:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rodrigues, Cátia. A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada. 2011. 137 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14199 |
identifier_str_mv |
Rodrigues, Cátia. A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada. 2011. 137 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14199 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14199/3/Catia%20Rodrigues.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14199/1/Catia%20Rodrigues.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14199/2/Catia%20Rodrigues.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a2ca625d434b4334fe6d7c603dc1645d 421bf06d09c108d625e4f29c51542101 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277819609415680 |