A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Cátia
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14199
Resumo: This thesis is situated in the field of Reading Skils and has the importance of such skills in the teacher s initial formation as a theme. The following study starts from the assumption that reading proficiency is an essential skill for the future teacher s formation. Our aim here is to delineate the profile of the student that reaches College Education and follows an Teacher Education Program and to present a proposition for the future teacher s formation which can, being integrated to the undergraduation program, improve the student s reading skills. In order to fulfil the above proposed objetives we will search epistemological base for this study in the Textual Linguistic, especially in the work of Koch (2004, 2006, 2007), Marcuschi (2008), Adam (2008 e 2010), Beaugrande (1997) and Van Dijk (1996 e 2004). What makes our work important and justifies it from an academic point of view is the fact that the improvement of the educational process as a hole has increasingly become dependent on the quality of the teacher s initial formation. The set of questions used in this work to establish the profile of the future teacher and the undergraduation courses offered will help to increase the reading skills of the undergraduates from the Teacher Education Programs
id PUC_SP-1_2dd11be7e3e9f96e2cc68b1560e353d6
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14199
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Marquesi, Sueli CristinaRodrigues, Cátia2016-04-28T19:33:29Z2011-06-172011-05-24Rodrigues, Cátia. A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada. 2011. 137 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14199This thesis is situated in the field of Reading Skils and has the importance of such skills in the teacher s initial formation as a theme. The following study starts from the assumption that reading proficiency is an essential skill for the future teacher s formation. Our aim here is to delineate the profile of the student that reaches College Education and follows an Teacher Education Program and to present a proposition for the future teacher s formation which can, being integrated to the undergraduation program, improve the student s reading skills. In order to fulfil the above proposed objetives we will search epistemological base for this study in the Textual Linguistic, especially in the work of Koch (2004, 2006, 2007), Marcuschi (2008), Adam (2008 e 2010), Beaugrande (1997) and Van Dijk (1996 e 2004). What makes our work important and justifies it from an academic point of view is the fact that the improvement of the educational process as a hole has increasingly become dependent on the quality of the teacher s initial formation. The set of questions used in this work to establish the profile of the future teacher and the undergraduation courses offered will help to increase the reading skills of the undergraduates from the Teacher Education ProgramsA presente tese situa-se na área de Leitura e tem como tema a sua importância na formação inicial dos professores. Partimos da hipótese de que o domínio da leitura é uma competência essencial para a formação do futuro professor. Temos como objetivos traçar o perfil do aluno que chega ao Ensino Superior para os cursos de Licenciatura e apresentar uma proposta de formação, integrada à graduação, para a ampliação da competência em Leitura. Para cumprir os objetivos propostos, fundamentamo-nos na Linguística Textual apoiando-nos em Koch (2004, 2006, 2007), Marcuschi (2008), Adam (2008 e 2010), Beaugrande (1997) e Van Dijk (1996 e 2004). A relevância do presente trabalho se justifica, pois a qualidade da formação inicial de professores tornou-se um requisito essencial para garantir a qualidade e melhorar o resultado do processo educacional. O questionário confirmou o perfil do futuro professor e o curso oferecido permitirá a ampliação da competência em leitura dos alunos ingressantes nos cursos de Licenciaturaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29515/Catia%20Rodrigues.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaLeituraFormação inicial de professoresEscolaCidadaniaReadingTeacher s initial formationSchoolCitizenshipCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAA leitura na formação de futuros professores: uma proposta integradainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCatia Rodrigues.pdf.txtCatia Rodrigues.pdf.txtExtracted texttext/plain224215https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14199/3/Catia%20Rodrigues.pdf.txta2ca625d434b4334fe6d7c603dc1645dMD53ORIGINALCatia Rodrigues.pdfapplication/pdf1492887https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14199/1/Catia%20Rodrigues.pdf421bf06d09c108d625e4f29c51542101MD51THUMBNAILCatia Rodrigues.pdf.jpgCatia Rodrigues.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14199/2/Catia%20Rodrigues.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/141992022-04-28 09:24:02.792oai:repositorio.pucsp.br:handle/14199Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T12:24:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada
title A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada
spellingShingle A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada
Rodrigues, Cátia
Leitura
Formação inicial de professores
Escola
Cidadania
Reading
Teacher s initial formation
School
Citizenship
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada
title_full A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada
title_fullStr A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada
title_full_unstemmed A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada
title_sort A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada
author Rodrigues, Cátia
author_facet Rodrigues, Cátia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Marquesi, Sueli Cristina
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Cátia
contributor_str_mv Marquesi, Sueli Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Formação inicial de professores
Escola
Cidadania
topic Leitura
Formação inicial de professores
Escola
Cidadania
Reading
Teacher s initial formation
School
Citizenship
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Reading
Teacher s initial formation
School
Citizenship
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This thesis is situated in the field of Reading Skils and has the importance of such skills in the teacher s initial formation as a theme. The following study starts from the assumption that reading proficiency is an essential skill for the future teacher s formation. Our aim here is to delineate the profile of the student that reaches College Education and follows an Teacher Education Program and to present a proposition for the future teacher s formation which can, being integrated to the undergraduation program, improve the student s reading skills. In order to fulfil the above proposed objetives we will search epistemological base for this study in the Textual Linguistic, especially in the work of Koch (2004, 2006, 2007), Marcuschi (2008), Adam (2008 e 2010), Beaugrande (1997) and Van Dijk (1996 e 2004). What makes our work important and justifies it from an academic point of view is the fact that the improvement of the educational process as a hole has increasingly become dependent on the quality of the teacher s initial formation. The set of questions used in this work to establish the profile of the future teacher and the undergraduation courses offered will help to increase the reading skills of the undergraduates from the Teacher Education Programs
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-06-17
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-05-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:33:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Rodrigues, Cátia. A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada. 2011. 137 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14199
identifier_str_mv Rodrigues, Cátia. A leitura na formação de futuros professores: uma proposta integrada. 2011. 137 f. Tese (Doutorado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14199
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14199/3/Catia%20Rodrigues.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14199/1/Catia%20Rodrigues.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14199/2/Catia%20Rodrigues.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a2ca625d434b4334fe6d7c603dc1645d
421bf06d09c108d625e4f29c51542101
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277819609415680