O Pantocrator de Claudio Pastro: importância e atualidade
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1897 |
Resumo: | This research explores the Pantocrator, the depiction of Christ in Glory relatively unkown in Brazil, where the barroque is the most common art religious and portrays Jesus crucified. Claudio Pastro is a Brazilian artist who has for over thirty years placed the Christ Pantocrator as a central theme in the churches he designs. The starting point was a series of interviews with the author on his background, influence and motivation towards Pantocrators. This study searched for the image of Jesus, God of the Christians and the only to be portrayed among the Abrahamic religions, although not without controversy. Later it studies the Majestas Domini, the Pantocrator from the west with major influence in the artist, achieving the representation of God with religious and political implications throughout the centuries to finally achieve contemporaneity with movements of modern art and the occurrences before and after the Second Vatican Council. The objective is to understand the meaning of the Pantocrator image in the Brazilian churches as well as the reasons why an art style from the first century reappears today |
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Ponde, Luiz Felipehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4297748T6Tommaso, Wilma Steagall de2016-04-25T19:20:28Z2013-08-062013-06-13Tommaso, Wilma Steagall de. O Pantocrator de Claudio Pastro: importância e atualidade. 2013. 307 f. Tese (Doutorado em Ciências da Religião) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1897This research explores the Pantocrator, the depiction of Christ in Glory relatively unkown in Brazil, where the barroque is the most common art religious and portrays Jesus crucified. Claudio Pastro is a Brazilian artist who has for over thirty years placed the Christ Pantocrator as a central theme in the churches he designs. The starting point was a series of interviews with the author on his background, influence and motivation towards Pantocrators. This study searched for the image of Jesus, God of the Christians and the only to be portrayed among the Abrahamic religions, although not without controversy. Later it studies the Majestas Domini, the Pantocrator from the west with major influence in the artist, achieving the representation of God with religious and political implications throughout the centuries to finally achieve contemporaneity with movements of modern art and the occurrences before and after the Second Vatican Council. The objective is to understand the meaning of the Pantocrator image in the Brazilian churches as well as the reasons why an art style from the first century reappears todayEsta pesquisa aborda o Pantocrator, a imagem do Cristo em Glória. Relativamente desconhecida no Brasil, país onde o barroco é a arte religiosa mais característica, esta imagem é tema central na obra de Claudio Pastro, artista plástico brasileiro, que há mais de trinta anos coloca, nas igrejas que projeta, o Cristo Pantocrator, cujo tipo simbólico se diferencia da arte naturalista do barroco que, por tradição, destaca o Cristo crucificado. A partir de uma série de entrevistas concedidas pelo artista, nas quais falou sobre sua formação, influências que marcam sua obra e sua motivação para fazer Pantocrators, este trabalho buscou a origem da imagem de Jesus, Deus dos cristãos, e também o único a ser retratado dentre as religiões Abrâmicas, não sem controvérsias, encontrando o Majestas Domini, o tipo Pantocrator do Ocidente medieval, influência significativa para o artista, chegando na representação de Deus, sua permissão e implicações religiosas e políticas ao longo de séculos, para finalmente alcançar a contemporaneidade, com os movimentos de arte moderna e os acontecimentos pré e pós Concílio Vaticano II, com o objetivo de entender a coerência da imagem do Pantocrator nas igrejas do Brasil e, consequentemente, compreender as razões de o Pantocrator, um tipo característico da arte da Igreja do Primeiro Milênio, reaparecer nos dias de hojeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/2406/Wilma%20Steagall%20De%20Tommaso.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciência da ReligiãoPUC-SPBRCiências da ReligiãoPantocratorArte SacraConcílio VaticanoIIClaudio PastroSacred ArtSecond Vatican CouncilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASO Pantocrator de Claudio Pastro: importância e atualidadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTWilma Steagall De Tommaso.pdf.txtWilma Steagall De Tommaso.pdf.txtExtracted texttext/plain730528https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1897/3/Wilma%20Steagall%20De%20Tommaso.pdf.txt4342bf4575465bfe5a156cdaf9add9e7MD53ORIGINALWilma Steagall De Tommaso.pdfapplication/pdf11852530https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1897/1/Wilma%20Steagall%20De%20Tommaso.pdf6ad9ae7d6caf7eaff4cb2588b5c83effMD51THUMBNAILWilma Steagall De Tommaso.pdf.jpgWilma Steagall De Tommaso.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1897/2/Wilma%20Steagall%20De%20Tommaso.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/18972022-04-19 15:59:59.814oai:repositorio.pucsp.br:handle/1897Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-19T18:59:59Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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