Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10212 |
Resumo: | The following study aims at identifying subsidies for an integrated curriculum, from the point of view of those teachers who participated on the Peace Volunteers Project, which was developed in an independent school in the city of Santo André, São Paulo recognised by the UNESCO Programme of Associated Schools. Using as a metaphor the image of a kaleidoscope, it shows ten years of the project. It also presents the theories in the light of the scholars from the University of La Cornunã, Jurjo Torres Santomé who has developed in depth research on the theme, the main guidance of UNESCO for the education in the XXI Century, besides some reflections of Abramowics, Apple and Beane, Bernstein, Freire, Sacristan, Bruner, Machado, among other scholars of relevant importance. Teachers opinions and ideas were analysed bearing in mind a qualitative approach and all the data collected were supported by the researched theories. To promote the discussion between practice and theory in the light of an integrated curriculum, the study shows that some aspects such as the importance of the life history of the teacher, the interdisciplinary meetings, the local and global context and the intention of the education for the peace among men and the environment are necessary points of view that can subsidize an integrated curriculum |
id |
PUC_SP-1_492b1316236dc9617aba34ad6263c226 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10212 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Abramowicz, Merehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4204958D3Casadei, Silmara Rascalha2016-04-27T14:32:47Z2010-07-282010-05-27Casadei, Silmara Rascalha. Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10212The following study aims at identifying subsidies for an integrated curriculum, from the point of view of those teachers who participated on the Peace Volunteers Project, which was developed in an independent school in the city of Santo André, São Paulo recognised by the UNESCO Programme of Associated Schools. Using as a metaphor the image of a kaleidoscope, it shows ten years of the project. It also presents the theories in the light of the scholars from the University of La Cornunã, Jurjo Torres Santomé who has developed in depth research on the theme, the main guidance of UNESCO for the education in the XXI Century, besides some reflections of Abramowics, Apple and Beane, Bernstein, Freire, Sacristan, Bruner, Machado, among other scholars of relevant importance. Teachers opinions and ideas were analysed bearing in mind a qualitative approach and all the data collected were supported by the researched theories. To promote the discussion between practice and theory in the light of an integrated curriculum, the study shows that some aspects such as the importance of the life history of the teacher, the interdisciplinary meetings, the local and global context and the intention of the education for the peace among men and the environment are necessary points of view that can subsidize an integrated curriculumO presente estudo busca a identificação de subsídios para um currículo integrado, a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz, projeto esse desenvolvido em uma instituição particular de ensino da cidade de Santo André, no estado de São Paulo e reconhecido pelo PEA- Programa das Escolas Associadas da UNESCO. Utilizando como metáfora a imagem de um caleidoscópio, o estudo revela o percurso dos dez anos do projeto. Apresenta as luzes teóricas do catedrático da Universidade de La Coruña, Jurjo Torres Santomé que desenvolveu pesquisas aprofundadas sobre a temática, as principais orientações da UNESCO para a educação no século XXI, além das reflexões de Abramowicz, Apple e Beane, Bernstein, Freire, Sacristan, Bruner, Machado, dentre outros teóricos de igual relevância. Os depoimentos dos professores foram analisados diante de uma abordagem qualitativa e os dados coletados buscaram amparo na teoria pesquisada. Ao propor e discutir a articulação entre a prática e a teoria com vistas a um currículo integrado, o estudo demonstra que alguns aspectos tais como a valorização das histórias de vidas dos docentes, os encontros interdisciplinares, o contexto local e global e a intencionalidade da educação para a paz entre os homens e destes com o meio ambiente são olhares necessários que podem subsidiar um currículo integradoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22287/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoCurrículo integradoEducação para a pazVoluntarios da PazCurriculo -- PlanejamentoJovens e PazPazIntegrated curriculumPeace educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOSubsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Pazinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSilmara Rascalha Casadei.pdf.txtSilmara Rascalha Casadei.pdf.txtExtracted texttext/plain306157https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10212/3/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdf.txta535532ae43e2c76b131914d5c017822MD53ORIGINALSilmara Rascalha Casadei.pdfapplication/pdf6035425https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10212/1/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdfdca11591d7a3ce09452a689ecc435abdMD51THUMBNAILSilmara Rascalha Casadei.pdf.jpgSilmara Rascalha Casadei.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4246https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10212/2/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdf.jpgb46b85ede25663be4b312682bf7b3f7aMD52handle/102122022-04-28 04:05:45.259oai:repositorio.pucsp.br:handle/10212Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:05:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz |
title |
Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz |
spellingShingle |
Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz Casadei, Silmara Rascalha Currículo integrado Educação para a paz Voluntarios da Paz Curriculo -- Planejamento Jovens e Paz Paz Integrated curriculum Peace education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz |
title_full |
Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz |
title_fullStr |
Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz |
title_full_unstemmed |
Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz |
title_sort |
Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz |
author |
Casadei, Silmara Rascalha |
author_facet |
Casadei, Silmara Rascalha |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Abramowicz, Mere |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4204958D3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casadei, Silmara Rascalha |
contributor_str_mv |
Abramowicz, Mere |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo integrado Educação para a paz Voluntarios da Paz Curriculo -- Planejamento Jovens e Paz Paz |
topic |
Currículo integrado Educação para a paz Voluntarios da Paz Curriculo -- Planejamento Jovens e Paz Paz Integrated curriculum Peace education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Integrated curriculum Peace education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The following study aims at identifying subsidies for an integrated curriculum, from the point of view of those teachers who participated on the Peace Volunteers Project, which was developed in an independent school in the city of Santo André, São Paulo recognised by the UNESCO Programme of Associated Schools. Using as a metaphor the image of a kaleidoscope, it shows ten years of the project. It also presents the theories in the light of the scholars from the University of La Cornunã, Jurjo Torres Santomé who has developed in depth research on the theme, the main guidance of UNESCO for the education in the XXI Century, besides some reflections of Abramowics, Apple and Beane, Bernstein, Freire, Sacristan, Bruner, Machado, among other scholars of relevant importance. Teachers opinions and ideas were analysed bearing in mind a qualitative approach and all the data collected were supported by the researched theories. To promote the discussion between practice and theory in the light of an integrated curriculum, the study shows that some aspects such as the importance of the life history of the teacher, the interdisciplinary meetings, the local and global context and the intention of the education for the peace among men and the environment are necessary points of view that can subsidize an integrated curriculum |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-07-28 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-05-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Casadei, Silmara Rascalha. Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10212 |
identifier_str_mv |
Casadei, Silmara Rascalha. Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10212 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10212/3/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10212/1/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10212/2/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a535532ae43e2c76b131914d5c017822 dca11591d7a3ce09452a689ecc435abd b46b85ede25663be4b312682bf7b3f7a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277782574759936 |