Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casadei, Silmara Rascalha
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10212
Resumo: The following study aims at identifying subsidies for an integrated curriculum, from the point of view of those teachers who participated on the Peace Volunteers Project, which was developed in an independent school in the city of Santo André, São Paulo recognised by the UNESCO Programme of Associated Schools. Using as a metaphor the image of a kaleidoscope, it shows ten years of the project. It also presents the theories in the light of the scholars from the University of La Cornunã, Jurjo Torres Santomé who has developed in depth research on the theme, the main guidance of UNESCO for the education in the XXI Century, besides some reflections of Abramowics, Apple and Beane, Bernstein, Freire, Sacristan, Bruner, Machado, among other scholars of relevant importance. Teachers opinions and ideas were analysed bearing in mind a qualitative approach and all the data collected were supported by the researched theories. To promote the discussion between practice and theory in the light of an integrated curriculum, the study shows that some aspects such as the importance of the life history of the teacher, the interdisciplinary meetings, the local and global context and the intention of the education for the peace among men and the environment are necessary points of view that can subsidize an integrated curriculum
id PUC_SP-1_492b1316236dc9617aba34ad6263c226
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10212
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Abramowicz, Merehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4204958D3Casadei, Silmara Rascalha2016-04-27T14:32:47Z2010-07-282010-05-27Casadei, Silmara Rascalha. Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10212The following study aims at identifying subsidies for an integrated curriculum, from the point of view of those teachers who participated on the Peace Volunteers Project, which was developed in an independent school in the city of Santo André, São Paulo recognised by the UNESCO Programme of Associated Schools. Using as a metaphor the image of a kaleidoscope, it shows ten years of the project. It also presents the theories in the light of the scholars from the University of La Cornunã, Jurjo Torres Santomé who has developed in depth research on the theme, the main guidance of UNESCO for the education in the XXI Century, besides some reflections of Abramowics, Apple and Beane, Bernstein, Freire, Sacristan, Bruner, Machado, among other scholars of relevant importance. Teachers opinions and ideas were analysed bearing in mind a qualitative approach and all the data collected were supported by the researched theories. To promote the discussion between practice and theory in the light of an integrated curriculum, the study shows that some aspects such as the importance of the life history of the teacher, the interdisciplinary meetings, the local and global context and the intention of the education for the peace among men and the environment are necessary points of view that can subsidize an integrated curriculumO presente estudo busca a identificação de subsídios para um currículo integrado, a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz, projeto esse desenvolvido em uma instituição particular de ensino da cidade de Santo André, no estado de São Paulo e reconhecido pelo PEA- Programa das Escolas Associadas da UNESCO. Utilizando como metáfora a imagem de um caleidoscópio, o estudo revela o percurso dos dez anos do projeto. Apresenta as luzes teóricas do catedrático da Universidade de La Coruña, Jurjo Torres Santomé que desenvolveu pesquisas aprofundadas sobre a temática, as principais orientações da UNESCO para a educação no século XXI, além das reflexões de Abramowicz, Apple e Beane, Bernstein, Freire, Sacristan, Bruner, Machado, dentre outros teóricos de igual relevância. Os depoimentos dos professores foram analisados diante de uma abordagem qualitativa e os dados coletados buscaram amparo na teoria pesquisada. Ao propor e discutir a articulação entre a prática e a teoria com vistas a um currículo integrado, o estudo demonstra que alguns aspectos tais como a valorização das histórias de vidas dos docentes, os encontros interdisciplinares, o contexto local e global e a intencionalidade da educação para a paz entre os homens e destes com o meio ambiente são olhares necessários que podem subsidiar um currículo integradoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22287/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoCurrículo integradoEducação para a pazVoluntarios da PazCurriculo -- PlanejamentoJovens e PazPazIntegrated curriculumPeace educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOSubsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Pazinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSilmara Rascalha Casadei.pdf.txtSilmara Rascalha Casadei.pdf.txtExtracted texttext/plain306157https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10212/3/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdf.txta535532ae43e2c76b131914d5c017822MD53ORIGINALSilmara Rascalha Casadei.pdfapplication/pdf6035425https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10212/1/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdfdca11591d7a3ce09452a689ecc435abdMD51THUMBNAILSilmara Rascalha Casadei.pdf.jpgSilmara Rascalha Casadei.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4246https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10212/2/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdf.jpgb46b85ede25663be4b312682bf7b3f7aMD52handle/102122022-04-28 04:05:45.259oai:repositorio.pucsp.br:handle/10212Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:05:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz
title Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz
spellingShingle Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz
Casadei, Silmara Rascalha
Currículo integrado
Educação para a paz
Voluntarios da Paz
Curriculo -- Planejamento
Jovens e Paz
Paz
Integrated curriculum
Peace education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz
title_full Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz
title_fullStr Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz
title_full_unstemmed Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz
title_sort Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz
author Casadei, Silmara Rascalha
author_facet Casadei, Silmara Rascalha
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Abramowicz, Mere
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4204958D3
dc.contributor.author.fl_str_mv Casadei, Silmara Rascalha
contributor_str_mv Abramowicz, Mere
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo integrado
Educação para a paz
Voluntarios da Paz
Curriculo -- Planejamento
Jovens e Paz
Paz
topic Currículo integrado
Educação para a paz
Voluntarios da Paz
Curriculo -- Planejamento
Jovens e Paz
Paz
Integrated curriculum
Peace education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Integrated curriculum
Peace education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The following study aims at identifying subsidies for an integrated curriculum, from the point of view of those teachers who participated on the Peace Volunteers Project, which was developed in an independent school in the city of Santo André, São Paulo recognised by the UNESCO Programme of Associated Schools. Using as a metaphor the image of a kaleidoscope, it shows ten years of the project. It also presents the theories in the light of the scholars from the University of La Cornunã, Jurjo Torres Santomé who has developed in depth research on the theme, the main guidance of UNESCO for the education in the XXI Century, besides some reflections of Abramowics, Apple and Beane, Bernstein, Freire, Sacristan, Bruner, Machado, among other scholars of relevant importance. Teachers opinions and ideas were analysed bearing in mind a qualitative approach and all the data collected were supported by the researched theories. To promote the discussion between practice and theory in the light of an integrated curriculum, the study shows that some aspects such as the importance of the life history of the teacher, the interdisciplinary meetings, the local and global context and the intention of the education for the peace among men and the environment are necessary points of view that can subsidize an integrated curriculum
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-07-28
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-05-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:32:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Casadei, Silmara Rascalha. Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10212
identifier_str_mv Casadei, Silmara Rascalha. Subsídios para um currículo integrado a partir do olhar dos professores participantes do Projeto Voluntários da Paz. 2010. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10212
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10212/3/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10212/1/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10212/2/Silmara%20Rascalha%20Casadei.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a535532ae43e2c76b131914d5c017822
dca11591d7a3ce09452a689ecc435abd
b46b85ede25663be4b312682bf7b3f7a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277782574759936