Antonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Valéria Antonia
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10415
Resumo: This paper deals with the reconstitution of Antonio de Sampaio Dória´s intellectual and professional trajectory in the 1910s through the 1930s, in São Paulo. Undergraduated by the Law School of São Paulo, he joined the Escola Normal da Praça in 1914, taking the chair of Psychology, Pedagogy and Civic Education. He engaged in networks of social relations in which he participated as a founder and member of the steering group, such as: the Nationalist League, the Society of Education and the National Lyceum of Rio Branco. By means of such social networking Sampaio Dória cooperated, as a producer and promoter, to construct a project of nation, in which the educational causes had an outstanding place. Acknowledged by his contemporaries as one of the major leaders of the cultural elite in the state of São Paulo, he was invited to take the position of director-general of the Public Instruction in the state, in 1920, the moment whe he organized the first school census, and also he submitted the project to reform the public instruction, which is considered in the education historiography as landmark of the movements that modernized school teaching at the time. Although he stayed at this position for a brief period, it is the moment of highest public expression of Sampaio Dória, which proved to be the event that represented a network of relations which molded the education in the state of São Paulo in the subsequent decades
id PUC_SP-1_4c4c9255844542999240c936b7b3081e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10415
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Warde, Mirian Jorgehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706205Z3Medeiros, Valéria Antonia2016-04-27T16:32:49Z2008-06-042005-11-04Medeiros, Valéria Antonia. Antonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX. 2005. 358 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10415This paper deals with the reconstitution of Antonio de Sampaio Dória´s intellectual and professional trajectory in the 1910s through the 1930s, in São Paulo. Undergraduated by the Law School of São Paulo, he joined the Escola Normal da Praça in 1914, taking the chair of Psychology, Pedagogy and Civic Education. He engaged in networks of social relations in which he participated as a founder and member of the steering group, such as: the Nationalist League, the Society of Education and the National Lyceum of Rio Branco. By means of such social networking Sampaio Dória cooperated, as a producer and promoter, to construct a project of nation, in which the educational causes had an outstanding place. Acknowledged by his contemporaries as one of the major leaders of the cultural elite in the state of São Paulo, he was invited to take the position of director-general of the Public Instruction in the state, in 1920, the moment whe he organized the first school census, and also he submitted the project to reform the public instruction, which is considered in the education historiography as landmark of the movements that modernized school teaching at the time. Although he stayed at this position for a brief period, it is the moment of highest public expression of Sampaio Dória, which proved to be the event that represented a network of relations which molded the education in the state of São Paulo in the subsequent decadesEste trabalho trata da reconstituição da trajetória intelectual e profissional de Antonio de Sampaio Dória, nas décadas de 1910 a 1930, em São Paulo. Formado pela Faculdade de Direito de São Paulo, ingressou na Escola Normal da Praça, em 1914, assumindo a cadeira de Psicologia, Pedagogia e Educação Cívica. Engajou-se em redes de relações sociais das quais participou na condição de fundador e membro do grupo dirigente, tais como: a Liga Nacionalista, a Sociedade de Educação e o Lyceu Nacional Rio Branco. Por meio dessas redes de relações sociais Sampaio Dória colaborou, como produtor e divulgador, da construção de um projeto de nação, no qual as causas educacionais tinham lugar privilegiado. Reconhecido por seus contemporâneos como um dos principais líderes da elite cultural paulista, foi convidado a assumir o cargo de diretor geral da Instrução Pública de São Paulo, em 1920, ocasião em que organizou o primeiro recenseamento escolar do estado, bem como apresentou o projeto de reforma da instrução pública, considerada na historiografia educacional como um marco dos movimentos de modernização do ensino no período. Embora a breve passagem por esse cargo seja o momento de maior expressão pública de Sampaio Dória, constatou-se que nesse episódio representou uma rede de relações que foi responsável pela constituição do ensino paulista nas décadas subseqüentesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23189/Valeria%20Antonia%20Medeiros.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoIntelectuais - BrasilEnsinoEducação CívicaRede de Relações SociaisDoria, Antonio de Sampaio, 1883-1964Educação - História - São Paulo (estado) - 1910-1930IntellectualsTeachingCivic EducationNetwork of Social RelationsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAOAntonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XXinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTValeria Antonia Medeiros.pdf.txtValeria Antonia Medeiros.pdf.txtExtracted texttext/plain1065811https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10415/3/Valeria%20Antonia%20Medeiros.pdf.txt6db0df5cbaa9c4c8be48734eced918e0MD53ORIGINALValeria Antonia Medeiros.pdfapplication/pdf4653164https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10415/1/Valeria%20Antonia%20Medeiros.pdf411fbc26fc310f6655a3e8f5bf130ee7MD51THUMBNAILValeria Antonia Medeiros.pdf.jpgValeria Antonia Medeiros.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2142https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10415/2/Valeria%20Antonia%20Medeiros.pdf.jpgd62941556018323313d30eb7acf6acdeMD52handle/104152022-06-10 14:01:43.323oai:repositorio.pucsp.br:handle/10415Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-10T17:01:43Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Antonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX
title Antonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX
spellingShingle Antonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX
Medeiros, Valéria Antonia
Intelectuais - Brasil
Ensino
Educação Cívica
Rede de Relações Sociais
Doria, Antonio de Sampaio, 1883-1964
Educação - História - São Paulo (estado) - 1910-1930
Intellectuals
Teaching
Civic Education
Network of Social Relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO
title_short Antonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX
title_full Antonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX
title_fullStr Antonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX
title_full_unstemmed Antonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX
title_sort Antonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX
author Medeiros, Valéria Antonia
author_facet Medeiros, Valéria Antonia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Warde, Mirian Jorge
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706205Z3
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Valéria Antonia
contributor_str_mv Warde, Mirian Jorge
dc.subject.por.fl_str_mv Intelectuais - Brasil
Ensino
Educação Cívica
Rede de Relações Sociais
Doria, Antonio de Sampaio, 1883-1964
Educação - História - São Paulo (estado) - 1910-1930
topic Intelectuais - Brasil
Ensino
Educação Cívica
Rede de Relações Sociais
Doria, Antonio de Sampaio, 1883-1964
Educação - História - São Paulo (estado) - 1910-1930
Intellectuals
Teaching
Civic Education
Network of Social Relations
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Intellectuals
Teaching
Civic Education
Network of Social Relations
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO
description This paper deals with the reconstitution of Antonio de Sampaio Dória´s intellectual and professional trajectory in the 1910s through the 1930s, in São Paulo. Undergraduated by the Law School of São Paulo, he joined the Escola Normal da Praça in 1914, taking the chair of Psychology, Pedagogy and Civic Education. He engaged in networks of social relations in which he participated as a founder and member of the steering group, such as: the Nationalist League, the Society of Education and the National Lyceum of Rio Branco. By means of such social networking Sampaio Dória cooperated, as a producer and promoter, to construct a project of nation, in which the educational causes had an outstanding place. Acknowledged by his contemporaries as one of the major leaders of the cultural elite in the state of São Paulo, he was invited to take the position of director-general of the Public Instruction in the state, in 1920, the moment whe he organized the first school census, and also he submitted the project to reform the public instruction, which is considered in the education historiography as landmark of the movements that modernized school teaching at the time. Although he stayed at this position for a brief period, it is the moment of highest public expression of Sampaio Dória, which proved to be the event that represented a network of relations which molded the education in the state of São Paulo in the subsequent decades
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-11-04
dc.date.available.fl_str_mv 2008-06-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:32:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Medeiros, Valéria Antonia. Antonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX. 2005. 358 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10415
identifier_str_mv Medeiros, Valéria Antonia. Antonio de Sampaio Doria e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX. 2005. 358 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10415
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10415/3/Valeria%20Antonia%20Medeiros.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10415/1/Valeria%20Antonia%20Medeiros.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10415/2/Valeria%20Antonia%20Medeiros.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 6db0df5cbaa9c4c8be48734eced918e0
411fbc26fc310f6655a3e8f5bf130ee7
d62941556018323313d30eb7acf6acde
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277920836845568