Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29018 |
Resumo: | The focus of this study is the relationship between teacher and student - questioned after experiences as a student and a class assistant - , which is related to aspects reflected in the learning and teaching processes. The paper aims to analyze the teacher-student relationship and reflects the creation of this interaction in a way that the learning experience becomes more meaningful and the students feel more motivated to learn. This is a qualitative research based on bibliographic material; observation of educational activities taken inside and outside the classroom; and questionnaire open to teachers and educational coordinators of elementary school - from the same educational institution. The results identified that there are many favorable and positive aspects to the teacher-student relationship. Obstacles and difficulties were mentioned only in casual conversations and were related to specialist teachers. This fact suggested the proposed intervention, held in pedagogical meetings, through reflection about the relationship that teachers have with their students, and the need to maintain democratic relationships to promote a significant learning to the students |
id |
PUC_SP-1_5f9dcaddd19a4765b54fd12bffc389f2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/29018 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Carlini, Alda LuizaFerreira, Luciana2022-10-18T17:42:44Z2022-10-18T17:42:44Z2009-12-09Ferreira, Luciana. Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29018The focus of this study is the relationship between teacher and student - questioned after experiences as a student and a class assistant - , which is related to aspects reflected in the learning and teaching processes. The paper aims to analyze the teacher-student relationship and reflects the creation of this interaction in a way that the learning experience becomes more meaningful and the students feel more motivated to learn. This is a qualitative research based on bibliographic material; observation of educational activities taken inside and outside the classroom; and questionnaire open to teachers and educational coordinators of elementary school - from the same educational institution. The results identified that there are many favorable and positive aspects to the teacher-student relationship. Obstacles and difficulties were mentioned only in casual conversations and were related to specialist teachers. This fact suggested the proposed intervention, held in pedagogical meetings, through reflection about the relationship that teachers have with their students, and the need to maintain democratic relationships to promote a significant learning to the studentsO objeto desta investigação é a relação professor-aluno, questionada a partir de experiências como aluna e auxiliar de classe, em relação a aspectos que se refletem nos processos de ensino e aprendizagem. Tem por objetivo analisar a relação professor-aluno e refletir sobre a construção dessa interação, de forma que a aprendizagem torne-se mais significativa e que os alunos se sintam mais motivados para o aprendizado. Trata-se de pesquisa qualitativa, baseada em levantamento bibliográfico; registro de observação de atividades educativas realizadas pelas professoras em sala de aula e fora dela; e aplicação de questionário aberto às professoras e à coordenadora pedagógica do ensino fundamental I, de uma mesma instituição de ensino. Nas respostas obtidas foram identificados vários aspectos favoráveis à relação professor-aluno. Obstáculos e dificuldades foram mencionados apenas em conversas informais e se referiam a professores especialistas. Este fato direcionou a proposta de intervenção, realizada em reuniões pedagógicas, por meio de reflexão sobre as relações que eles estabelecem com os alunos e a ecessidade de manter relações democráticas para promover a aprendizagem significativa dos educandosporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAORelação professor-alunoEnsino FundamentalEducação escolarTeacher-student relationshipElementary SchoolEducationRelação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtivaTeacher-student relationship: a harmonious and productive interactioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLuciana Ferreira ´- TCC.pdfapplication/pdf1114150https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29018/1/Luciana%20Ferreira%20%c2%b4-%20TCC.pdf55e0268c86b84d252f5b49976ab4f685MD51TEXTLuciana Ferreira ´- TCC.pdf.txtLuciana Ferreira ´- TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain115865https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29018/2/Luciana%20Ferreira%20%c2%b4-%20TCC.pdf.txtc1fb8f753bbfc8cc1b930c95d23a0fc3MD52THUMBNAILLuciana Ferreira ´- TCC.pdf.jpgLuciana Ferreira ´- TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1161https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29018/3/Luciana%20Ferreira%20%c2%b4-%20TCC.pdf.jpg4ad1149ab87daf133ffe873d26ebd0b3MD53handle/290182022-10-19 01:03:25.566oai:repositorio.pucsp.br:handle/29018Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-19T04:03:25Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Teacher-student relationship: a harmonious and productive interaction |
title |
Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva |
spellingShingle |
Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva Ferreira, Luciana CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Relação professor-aluno Ensino Fundamental Educação escolar Teacher-student relationship Elementary School Education |
title_short |
Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva |
title_full |
Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva |
title_fullStr |
Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva |
title_full_unstemmed |
Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva |
title_sort |
Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva |
author |
Ferreira, Luciana |
author_facet |
Ferreira, Luciana |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Carlini, Alda Luiza |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Luciana |
contributor_str_mv |
Carlini, Alda Luiza |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Relação professor-aluno Ensino Fundamental Educação escolar Teacher-student relationship Elementary School Education |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relação professor-aluno Ensino Fundamental Educação escolar |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teacher-student relationship Elementary School Education |
description |
The focus of this study is the relationship between teacher and student - questioned after experiences as a student and a class assistant - , which is related to aspects reflected in the learning and teaching processes. The paper aims to analyze the teacher-student relationship and reflects the creation of this interaction in a way that the learning experience becomes more meaningful and the students feel more motivated to learn. This is a qualitative research based on bibliographic material; observation of educational activities taken inside and outside the classroom; and questionnaire open to teachers and educational coordinators of elementary school - from the same educational institution. The results identified that there are many favorable and positive aspects to the teacher-student relationship. Obstacles and difficulties were mentioned only in casual conversations and were related to specialist teachers. This fact suggested the proposed intervention, held in pedagogical meetings, through reflection about the relationship that teachers have with their students, and the need to maintain democratic relationships to promote a significant learning to the students |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-12-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-18T17:42:44Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-18T17:42:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ferreira, Luciana. Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29018 |
identifier_str_mv |
Ferreira, Luciana. Relação professor-aluno: uma interação harmoniosa e produtiva. 2009. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29018 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29018/1/Luciana%20Ferreira%20%c2%b4-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29018/2/Luciana%20Ferreira%20%c2%b4-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29018/3/Luciana%20Ferreira%20%c2%b4-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
55e0268c86b84d252f5b49976ab4f685 c1fb8f753bbfc8cc1b930c95d23a0fc3 4ad1149ab87daf133ffe873d26ebd0b3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277902162755584 |