O erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13737 |
Resumo: | This paper looks at difficulties presented by students of English as a Second Language who are not able to speak the language. Although dedicated to their studies, they can t overcome obstacles faced in their path. The current study has focused on mistakes as important occurrences to discuss this problem. Although mistakes are inevitable, they show an intricate relationship between the speaker and the language. This project aims to offer an alternative reflexion and analyses on mistakes in the acquisition process of English as a second language. Throughout this research, mistakes of Intermediate ESL (English of a Second Language) students are analysed based on two linguistically theoretical approach: Interactionism and Language Clínic . This work elected to (1) investigate errors of intermediate students (2) interpret mistakes under the theoretical perspective mentioned above; (3) reflect on the particular ways of the relationship speaker-language;(4) critically reflect on the traditional directions in formal ESL in light of this new perspective. Considerations on the relationship of the speaker and his mother language and its consequent interference in the acquisition of English as a second language are also discussed in this paper |
id |
PUC_SP-1_70b83197edf8767683ee48106463686e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/13737 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Lier-DeVitto, Maria Franciscahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247215P5Reis, Cristhiane Bonasorte dos2016-04-28T18:23:04Z2015-07-132015-06-30Reis, Cristhiane Bonasorte dos. O erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativa. 2015. 113 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13737This paper looks at difficulties presented by students of English as a Second Language who are not able to speak the language. Although dedicated to their studies, they can t overcome obstacles faced in their path. The current study has focused on mistakes as important occurrences to discuss this problem. Although mistakes are inevitable, they show an intricate relationship between the speaker and the language. This project aims to offer an alternative reflexion and analyses on mistakes in the acquisition process of English as a second language. Throughout this research, mistakes of Intermediate ESL (English of a Second Language) students are analysed based on two linguistically theoretical approach: Interactionism and Language Clínic . This work elected to (1) investigate errors of intermediate students (2) interpret mistakes under the theoretical perspective mentioned above; (3) reflect on the particular ways of the relationship speaker-language;(4) critically reflect on the traditional directions in formal ESL in light of this new perspective. Considerations on the relationship of the speaker and his mother language and its consequent interference in the acquisition of English as a second language are also discussed in this paperA questão que move este trabalho foi deflagrada por dificuldades apresentadas por alunos de inglês como segunda língua - alunos que, apesar de dedicados ao estudo, não conseguem falar inglês . Eles esbarram e ficam detidos em dificuldades que se configuram como verdadeiros obstáculos em sua trajetória. Focaliza-se, neste projeto, o erro como ocorrência privilegiada para a discussão deste problema. Embora os erros sejam inevitáveis eles mostram uma relação intrincada entre a língua e o falante. Este projeto tem o objetivo de oferecer uma via alternativa de reflexão e de análise sobre o erro na aquisição do inglês como segunda língua de alunos intermediários, a partir da implicação de duas teorizações articuladas o Interacionismo em e a Clínica de Linguagem. Este trabalho elege (1) investigar erros como dados de fala de alunos com nível de proficiência intermediária; (2) interpretar o erro sob a ótica da perspectiva teórica indicada acima; (3) refletir sobre os modos particulares da relação do sujeito à língua; (4) refletir criticamente sobre as direções tradicionais do ensino formal de inglês como língua estrangeira à luz dessa nova perspectiva. Considerações sobre a relação do sujeito com a língua materna e sua interferência no processo de aquisição do inglês sua influência nos erros cometidos na língua inglesa - participam das análises e discussõesCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30520/Cristhiane%20Bonasorte%20dos%20Reis.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaAquisição da segunda línguaLíngua inglesa - Estudo e ensinoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAO erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCristhiane Bonasorte dos Reis.pdf.txtCristhiane Bonasorte dos Reis.pdf.txtExtracted texttext/plain231307https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13737/3/Cristhiane%20Bonasorte%20dos%20Reis.pdf.txt8a8768679e9a1f0c994e3fe5f73b5374MD53ORIGINALCristhiane Bonasorte dos Reis.pdfapplication/pdf1075519https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13737/1/Cristhiane%20Bonasorte%20dos%20Reis.pdfde30331e013131f94d0f8b5336d5b376MD51THUMBNAILCristhiane Bonasorte dos Reis.pdf.jpgCristhiane Bonasorte dos Reis.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13737/2/Cristhiane%20Bonasorte%20dos%20Reis.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/137372022-04-27 22:36:29.627oai:repositorio.pucsp.br:handle/13737Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T01:36:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativa |
title |
O erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativa |
spellingShingle |
O erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativa Reis, Cristhiane Bonasorte dos Aquisição da segunda língua Língua inglesa - Estudo e ensino CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
title_short |
O erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativa |
title_full |
O erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativa |
title_fullStr |
O erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativa |
title_full_unstemmed |
O erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativa |
title_sort |
O erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativa |
author |
Reis, Cristhiane Bonasorte dos |
author_facet |
Reis, Cristhiane Bonasorte dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lier-DeVitto, Maria Francisca |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4247215P5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Cristhiane Bonasorte dos |
contributor_str_mv |
Lier-DeVitto, Maria Francisca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aquisição da segunda língua Língua inglesa - Estudo e ensino |
topic |
Aquisição da segunda língua Língua inglesa - Estudo e ensino CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
description |
This paper looks at difficulties presented by students of English as a Second Language who are not able to speak the language. Although dedicated to their studies, they can t overcome obstacles faced in their path. The current study has focused on mistakes as important occurrences to discuss this problem. Although mistakes are inevitable, they show an intricate relationship between the speaker and the language. This project aims to offer an alternative reflexion and analyses on mistakes in the acquisition process of English as a second language. Throughout this research, mistakes of Intermediate ESL (English of a Second Language) students are analysed based on two linguistically theoretical approach: Interactionism and Language Clínic . This work elected to (1) investigate errors of intermediate students (2) interpret mistakes under the theoretical perspective mentioned above; (3) reflect on the particular ways of the relationship speaker-language;(4) critically reflect on the traditional directions in formal ESL in light of this new perspective. Considerations on the relationship of the speaker and his mother language and its consequent interference in the acquisition of English as a second language are also discussed in this paper |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-07-13 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-06-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T18:23:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Reis, Cristhiane Bonasorte dos. O erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativa. 2015. 113 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13737 |
identifier_str_mv |
Reis, Cristhiane Bonasorte dos. O erro na aquisição do inglês como segunda língua: uma abordagem alternativa. 2015. 113 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13737 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Lingüística |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13737/3/Cristhiane%20Bonasorte%20dos%20Reis.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13737/1/Cristhiane%20Bonasorte%20dos%20Reis.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13737/2/Cristhiane%20Bonasorte%20dos%20Reis.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8a8768679e9a1f0c994e3fe5f73b5374 de30331e013131f94d0f8b5336d5b376 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277849906970624 |