Caminhos da vertigem: rupturas do eu no happening PanAmérica
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14737 |
Resumo: | The present dissertation aims to analyze the narrator/character disembodiment and the body presence in the narrative construction in José Agrippino de Paula s PanAmérica. The body into which the subject inserts himself acquires an enormous proportion throughout the work: the body of anonymous heroes, hundreds of them fragmented, creased and dulled in the asphyxiating tubes of the cultural machine; the individualized body, the source of pleasure, beauty, warmth and proximity; the narrative body converted into happening by the operative movement of the chaotic writing strengths. It is in this vertiginous and raving context that the narrator tries to restate his own existence towards the illogicalness of a world and also of a narrative laid in ruins. In our walk through the work, whose explosives are switched on at each scenic unity, we have attempted to ascertain how the narrator and the characters disembodiment along the work and the construction of a strongly erotic narrative were used to build a sensory happening, determined to constitute a possible anthropophagic answer to the ideological dichotomies which marked the 1960s in Brazil |
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Segolin, Fernandohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4854688Z2Carlotti, Tatiana Cristina2016-04-28T19:58:53Z2014-08-142014-08-04Carlotti, Tatiana Cristina. Caminhos da vertigem: rupturas do eu no happening PanAmérica. 2014. 148 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14737The present dissertation aims to analyze the narrator/character disembodiment and the body presence in the narrative construction in José Agrippino de Paula s PanAmérica. The body into which the subject inserts himself acquires an enormous proportion throughout the work: the body of anonymous heroes, hundreds of them fragmented, creased and dulled in the asphyxiating tubes of the cultural machine; the individualized body, the source of pleasure, beauty, warmth and proximity; the narrative body converted into happening by the operative movement of the chaotic writing strengths. It is in this vertiginous and raving context that the narrator tries to restate his own existence towards the illogicalness of a world and also of a narrative laid in ruins. In our walk through the work, whose explosives are switched on at each scenic unity, we have attempted to ascertain how the narrator and the characters disembodiment along the work and the construction of a strongly erotic narrative were used to build a sensory happening, determined to constitute a possible anthropophagic answer to the ideological dichotomies which marked the 1960s in BrazilEste trabalho tem por objetivo analisar a despersonificação do narrador personagem e a presença do corpo na construção da narrativa em PanAmérica, de José Agrippino de Paula. O corpo em que se insere o sujeito adquire grande proporção no espaço da obra: seja o corpo dos heróis anônimos, centenas deles estilhaçados, amassados e embotados nos tubos asfixiantes da máquina cultural; seja o corpo individualizado, fonte de prazer, de beleza, de calor e proximidade; seja o corpo da narrativa convertida em happening pelo movimento operativo das forças de uma escrita caótica. É nesse contexto vertiginoso e delirante, que o narrador tenta reafirmar sua própria existência ante a ilogicidade de um mundo - e de uma narrativa - em franco desfacelamento. Em nosso caminhar pela obra, cujos explosivos são acionados a cada unidade cênica, procuramos verificar como a despersonificação do narrador e dos personagens ao longo da obra, e a construção de uma narrativa fortemente erótica, foram utilizados para a edificação de um happening sensorial, destinado a se constituir em possível resposta antropofágica às dicotomias ideológicas que marcaram o Brasil dos anos 60Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30963/Tatiana%20Cristina%20Carlotti.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBRLiteraturaLiteratura marginalTropicalismoAntropofagiaCultura popErotismoMarginal literatureTropicalismAnthropophagyHappeningPop CultureEroticismCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADACaminhos da vertigem: rupturas do eu no happening PanAméricainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTatiana Cristina Carlotti.pdf.txtTatiana Cristina Carlotti.pdf.txtExtracted texttext/plain338393https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14737/3/Tatiana%20Cristina%20Carlotti.pdf.txt6a0bf381c3eae6afed928158d09c2ae4MD53ORIGINALTatiana Cristina Carlotti.pdfapplication/pdf1157665https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14737/1/Tatiana%20Cristina%20Carlotti.pdf305f1656edb420864db43432d71df225MD51THUMBNAILTatiana Cristina Carlotti.pdf.jpgTatiana Cristina Carlotti.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2178https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14737/2/Tatiana%20Cristina%20Carlotti.pdf.jpga8bccb1df91a52be7024547178ea44b8MD52handle/147372022-04-19 16:00:15.601oai:repositorio.pucsp.br:handle/14737Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-19T19:00:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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