Uma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11370 |
Resumo: | This dissertation had as its main objective to propose an environment computational to the learning of Hyperbolic Geometry in the training of teachers of mathematics. Based on the Theory of Didactical Situation developed by Guy Brousseau (1986) and studies with the Comprehension of Demonstrations from Raymond Duval (1993), a didactic sequence has been prepared on the subject. The present work is oriented by the question to what extent the dinamic geometry could interfere in the build of hyperbolic geometry s concepts, in the axiomatic study by the professor of mathematics and how this new knowledge could contribute to your formation? This research is founded on some assumptions of Didactic Engieneering, described for Artigue (1988). The relevance of this research is justified by the Nacional Curriculum Guidelines for the courses off Bachelor s Degree in Mathematics, and shortage of teaching-material for the study of this content. Aimed at responding the question of research and gather information that enable the improvement of this didactic proposal, a pilot project was implemented with students of the Professional Master s Degree in Mathematics Education given by PUC-SP University. The results showed that the use of dinamic geometry in the formation of concepts of Hiperbolic Geometry, in the inicial axiomatic proposal, is a resource that contribute to understing these concepts |
id |
PUC_SP-1_7d4e6ef81c702391312d75ddfe1cffcc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11370 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ag Almouloud, Saddohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4252305J2Rocha, Marília Valério2016-04-27T16:58:51Z2009-03-042009-02-12Rocha, Marília Valério. Uma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmica. 2009. 264 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11370This dissertation had as its main objective to propose an environment computational to the learning of Hyperbolic Geometry in the training of teachers of mathematics. Based on the Theory of Didactical Situation developed by Guy Brousseau (1986) and studies with the Comprehension of Demonstrations from Raymond Duval (1993), a didactic sequence has been prepared on the subject. The present work is oriented by the question to what extent the dinamic geometry could interfere in the build of hyperbolic geometry s concepts, in the axiomatic study by the professor of mathematics and how this new knowledge could contribute to your formation? This research is founded on some assumptions of Didactic Engieneering, described for Artigue (1988). The relevance of this research is justified by the Nacional Curriculum Guidelines for the courses off Bachelor s Degree in Mathematics, and shortage of teaching-material for the study of this content. Aimed at responding the question of research and gather information that enable the improvement of this didactic proposal, a pilot project was implemented with students of the Professional Master s Degree in Mathematics Education given by PUC-SP University. The results showed that the use of dinamic geometry in the formation of concepts of Hiperbolic Geometry, in the inicial axiomatic proposal, is a resource that contribute to understing these conceptsEsta dissertação teve como principal objetivo propor um ambiente computacional ao aprendizado da Geometria Hiperbólica na formação do professor de Matemática. Com base na Teoria das Situações Didáticas desenvolvida por Guy Brousseau (1986) e nos estudos sobre a compreensão das demonstrações, de Raymond Duval (1993), foi elaborada uma seqüência didática sobre o tema. A presente pesquisa orienta-se pela questão Em que medida a geometria dinâmica pode interferir na construção dos conceitos da Geometria Hiperbólica, no estudo axiomático realizado pelo professor de Matemática e como esse novo conhecimento pode contribuir para sua formação? . É fundamentada em alguns pressupostos da Engenharia Didática, descrita por Artigue (1988). Entende-se que a relevância desta pesquisa justifica-se nas orientações das Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura (DCN) e na escassez de material didático para o estudo desse conteúdo. Visando a responder à questão de pesquisa e colher informações que possibilitem a melhoria desta proposta didática, aplicou-se um projeto-piloto com alunos do curso de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática, ministrado pela Pontifícia Universidade Católica (PUC-SP). Os resultados apontaram que a utilização da geometria dinâmica na formação dos conceitos da Geometria Hiperbólica, em uma proposta axiomática inicial, é um recurso que contribui para a interiorização desses conceitosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23702/Marilia%20Valerio%20Rocha.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoGeometria euclidianaEngenharia didáticaCinderella (Software)Euclides, Elementos deGeometria hiperbolicaProfessores de matematica -- Formacao profissionalHyperbolic geometryEuclidian geometryDidactical engineeringCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarilia Valerio Rocha.pdf.txtMarilia Valerio Rocha.pdf.txtExtracted texttext/plain315973https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11370/3/Marilia%20Valerio%20Rocha.pdf.txt34ab6e2588f0b3a9c591192d39f90449MD53ORIGINALMarilia Valerio Rocha.pdfapplication/pdf8276158https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11370/1/Marilia%20Valerio%20Rocha.pdfd505c41608ef75bd40e4dec17fd3873eMD51THUMBNAILMarilia Valerio Rocha.pdf.jpgMarilia Valerio Rocha.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11370/2/Marilia%20Valerio%20Rocha.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/113702022-04-27 12:38:47.874oai:repositorio.pucsp.br:handle/11370Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:38:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmica |
title |
Uma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmica |
spellingShingle |
Uma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmica Rocha, Marília Valério Geometria euclidiana Engenharia didática Cinderella (Software) Euclides, Elementos de Geometria hiperbolica Professores de matematica -- Formacao profissional Hyperbolic geometry Euclidian geometry Didactical engineering CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Uma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmica |
title_full |
Uma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmica |
title_fullStr |
Uma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmica |
title_full_unstemmed |
Uma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmica |
title_sort |
Uma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmica |
author |
Rocha, Marília Valério |
author_facet |
Rocha, Marília Valério |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4252305J2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Marília Valério |
contributor_str_mv |
Ag Almouloud, Saddo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria euclidiana Engenharia didática Cinderella (Software) Euclides, Elementos de Geometria hiperbolica Professores de matematica -- Formacao profissional |
topic |
Geometria euclidiana Engenharia didática Cinderella (Software) Euclides, Elementos de Geometria hiperbolica Professores de matematica -- Formacao profissional Hyperbolic geometry Euclidian geometry Didactical engineering CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Hyperbolic geometry Euclidian geometry Didactical engineering |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This dissertation had as its main objective to propose an environment computational to the learning of Hyperbolic Geometry in the training of teachers of mathematics. Based on the Theory of Didactical Situation developed by Guy Brousseau (1986) and studies with the Comprehension of Demonstrations from Raymond Duval (1993), a didactic sequence has been prepared on the subject. The present work is oriented by the question to what extent the dinamic geometry could interfere in the build of hyperbolic geometry s concepts, in the axiomatic study by the professor of mathematics and how this new knowledge could contribute to your formation? This research is founded on some assumptions of Didactic Engieneering, described for Artigue (1988). The relevance of this research is justified by the Nacional Curriculum Guidelines for the courses off Bachelor s Degree in Mathematics, and shortage of teaching-material for the study of this content. Aimed at responding the question of research and gather information that enable the improvement of this didactic proposal, a pilot project was implemented with students of the Professional Master s Degree in Mathematics Education given by PUC-SP University. The results showed that the use of dinamic geometry in the formation of concepts of Hiperbolic Geometry, in the inicial axiomatic proposal, is a resource that contribute to understing these concepts |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-03-04 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-02-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rocha, Marília Valério. Uma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmica. 2009. 264 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11370 |
identifier_str_mv |
Rocha, Marília Valério. Uma proposta de ensino para o estudo da geometria hiperbólica em ambiente de geometria dinâmica. 2009. 264 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11370 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11370/3/Marilia%20Valerio%20Rocha.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11370/1/Marilia%20Valerio%20Rocha.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11370/2/Marilia%20Valerio%20Rocha.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
34ab6e2588f0b3a9c591192d39f90449 d505c41608ef75bd40e4dec17fd3873e cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277911264395264 |