Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendonça, Luciane
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10862
Resumo: The present study aimed to verify the possibility to reconcile constructivist perspectives of learning with the planning of teaching in a collaborative work between researches and teachers, what refers to the theme Combinatorial Analysis, and verify the performance of mathematics teachers in the activities of planning education, consistent with the constructivist perspective of present learning in the Hypothetical Learning Trajectory. It is a qualitative study with three teachers and 104 high school students of two public schools of the state of São Paulo and has as theorical reasons Simon s works about the use of Hypothetical Learning Trajectory in the education of mathematics to formulate models of teaching based on constructivism. The results led us to conclude that the use of researches contributes to organizing the teaching of Combinatorial Analysis; that the commitment of the instructor when planning your lessons and the pratice in the classroom consistent with the constructivist perspective are fundamental to reach the expected results to the elaboreted Hypothetical Learning Trajectory; that the teacher performance has a decisive role in mediating the construction of knowledge of your students; and that the interaction and participation among students and teachers are essential for learning to occur
id PUC_SP-1_8a596666666b37ace964bbfcca71ea02
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10862
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Traldi Júnior, Armandohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771412Y6Mendonça, Luciane2016-04-27T16:57:05Z2011-06-282011-05-02Mendonça, Luciane. Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória. 2011. 241 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10862The present study aimed to verify the possibility to reconcile constructivist perspectives of learning with the planning of teaching in a collaborative work between researches and teachers, what refers to the theme Combinatorial Analysis, and verify the performance of mathematics teachers in the activities of planning education, consistent with the constructivist perspective of present learning in the Hypothetical Learning Trajectory. It is a qualitative study with three teachers and 104 high school students of two public schools of the state of São Paulo and has as theorical reasons Simon s works about the use of Hypothetical Learning Trajectory in the education of mathematics to formulate models of teaching based on constructivism. The results led us to conclude that the use of researches contributes to organizing the teaching of Combinatorial Analysis; that the commitment of the instructor when planning your lessons and the pratice in the classroom consistent with the constructivist perspective are fundamental to reach the expected results to the elaboreted Hypothetical Learning Trajectory; that the teacher performance has a decisive role in mediating the construction of knowledge of your students; and that the interaction and participation among students and teachers are essential for learning to occurO presente trabalho teve como objetivo verificar a possibilidade de compatibilizar perspectivas construtivistas de aprendizagem com a planificação do ensino, em um trabalho colaborativo entre pesquisador e professores, no que se refere ao tema Análise Combinatória. Busca-se também verificar a atuação do professor de matemática nas atividades de planejamento de ensino, de forma compatível com a perspectiva construtivista de aprendizagem presente na Trajetória Hipotética de Aprendizagem (THA). É um estudo de natureza qualitativa com três professores e 104 alunos do Ensino Médio de duas escolas da rede pública do estado de São Paulo e tem como fundamentação teórica os trabalhos de Simon sobre o uso de THA no ensino de Matemática para formular modelos de ensino baseados no construtivismo. Os resultados obtidos levaram-nos a inferir que o uso de pesquisas contribui para a organização do ensino de Análise Combinatória; que o comprometimento do docente ao planejar suas aulas e a prática em sala de aula condizente com a perspectiva construtivista são fundamentais para alcançar os resultados esperados para THA elaborada; que a atuação do professor tem papel decisivo na mediação da construção do conhecimento dos seus alunos; e que a interação e a participação entre alunos e professor são essenciais para que ocorra a aprendizagemSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23717/Luciane%20Mendonca.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoAnálise combinatóriaTrajetória hipotética de aprendizagemCurrículo de matemática para o ensino médioPerspectiva construtivistaCombinatoral analysisHypothetical learning trajectoryThe mathematics curriculum for high schoolConstructivist perspectiveCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICATrajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatóriainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuciane Mendonca.pdf.txtLuciane Mendonca.pdf.txtExtracted texttext/plain369149https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10862/3/Luciane%20Mendonca.pdf.txt15b8b7db114d99ffe90c42db3ae73133MD53ORIGINALLuciane Mendonca.pdfapplication/pdf3977557https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10862/1/Luciane%20Mendonca.pdffb98d9c9ddfea06e70f87610d14a30ceMD51THUMBNAILLuciane Mendonca.pdf.jpgLuciane Mendonca.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10862/2/Luciane%20Mendonca.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/108622022-04-27 12:36:11.116oai:repositorio.pucsp.br:handle/10862Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:36:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória
title Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória
spellingShingle Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória
Mendonça, Luciane
Análise combinatória
Trajetória hipotética de aprendizagem
Currículo de matemática para o ensino médio
Perspectiva construtivista
Combinatoral analysis
Hypothetical learning trajectory
The mathematics curriculum for high school
Constructivist perspective
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória
title_full Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória
title_fullStr Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória
title_full_unstemmed Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória
title_sort Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória
author Mendonça, Luciane
author_facet Mendonça, Luciane
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Traldi Júnior, Armando
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771412Y6
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendonça, Luciane
contributor_str_mv Traldi Júnior, Armando
dc.subject.por.fl_str_mv Análise combinatória
Trajetória hipotética de aprendizagem
Currículo de matemática para o ensino médio
Perspectiva construtivista
topic Análise combinatória
Trajetória hipotética de aprendizagem
Currículo de matemática para o ensino médio
Perspectiva construtivista
Combinatoral analysis
Hypothetical learning trajectory
The mathematics curriculum for high school
Constructivist perspective
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Combinatoral analysis
Hypothetical learning trajectory
The mathematics curriculum for high school
Constructivist perspective
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The present study aimed to verify the possibility to reconcile constructivist perspectives of learning with the planning of teaching in a collaborative work between researches and teachers, what refers to the theme Combinatorial Analysis, and verify the performance of mathematics teachers in the activities of planning education, consistent with the constructivist perspective of present learning in the Hypothetical Learning Trajectory. It is a qualitative study with three teachers and 104 high school students of two public schools of the state of São Paulo and has as theorical reasons Simon s works about the use of Hypothetical Learning Trajectory in the education of mathematics to formulate models of teaching based on constructivism. The results led us to conclude that the use of researches contributes to organizing the teaching of Combinatorial Analysis; that the commitment of the instructor when planning your lessons and the pratice in the classroom consistent with the constructivist perspective are fundamental to reach the expected results to the elaboreted Hypothetical Learning Trajectory; that the teacher performance has a decisive role in mediating the construction of knowledge of your students; and that the interaction and participation among students and teachers are essential for learning to occur
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-06-28
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-05-02
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Mendonça, Luciane. Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória. 2011. 241 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10862
identifier_str_mv Mendonça, Luciane. Trajetória hipotética de aprendizagem: análise combinatória. 2011. 241 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10862
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10862/3/Luciane%20Mendonca.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10862/1/Luciane%20Mendonca.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10862/2/Luciane%20Mendonca.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 15b8b7db114d99ffe90c42db3ae73133
fb98d9c9ddfea06e70f87610d14a30ce
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277881087426560