A oralidade na perspectiva dos documentos oficiais brasileiros sobre ensino da língua inglesa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26625 |
Resumo: | The goal of this study is to investigate how the official documents: Foreign Language National Curriculum Parameters (Brazil, 1998), National Curriculum Guidelines for High School (Brazil 2006) and Common National Curriculum basis (Brazil 2017) approach the orality teaching in English language and what are the implications brought by them. The theoretical basis will take into account the development of English language teaching in Brazil followed by considerations on the socio-historical-cultural perspective of teaching-learning and oral production and comprehension. Besides that the theoretical perspectives of teaching-learning found in the documents will be presented and finally there will be an analysis and discussion about oral comprehension and production in foreign language found in the Foreign Language National Curriculum Parameters and oral comprehension and production found in the National Curriculum Guidelines for High School and Common National Curriculum basis |
id |
PUC_SP-1_9dee9b3ae2127c2df57e4fcd071276cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26625 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Maria Aparecida Caltabiano Magalhaes Borges daRibeiro, Bruno Richard dos Santos2022-08-12T22:04:24Z2022-08-12T22:04:24Z2020-02-11https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26625The goal of this study is to investigate how the official documents: Foreign Language National Curriculum Parameters (Brazil, 1998), National Curriculum Guidelines for High School (Brazil 2006) and Common National Curriculum basis (Brazil 2017) approach the orality teaching in English language and what are the implications brought by them. The theoretical basis will take into account the development of English language teaching in Brazil followed by considerations on the socio-historical-cultural perspective of teaching-learning and oral production and comprehension. Besides that the theoretical perspectives of teaching-learning found in the documents will be presented and finally there will be an analysis and discussion about oral comprehension and production in foreign language found in the Foreign Language National Curriculum Parameters and oral comprehension and production found in the National Curriculum Guidelines for High School and Common National Curriculum basisEste trabalho tem como objetivo investigar como os documentos oficiais: Parâmetros Curriculares para Língua Estrangeira (Brasil, 1998), Orientações Curriculares para o Ensino Médio (Brasil 2006) e Base Nacional Comum Curricular (Brasil 2017) abordam o ensino da oralidade em língua inglesa e quais as implicações trazidas por eles. O embasamento teórico levará em consideração o desenvolvimento do ensino de língua inglesa no Brasil seguido das considerações sobre a perspectiva socio-histórico-cultural de ensinoaprendizagem e a produção e compreensão oral. Além disso serão apresentadas as perspectivas teóricas de ensino aprendizagem encontradas nos documentos e por fim uma análise e discussão referentes à produção e compreensão oral em língua estrangeira presentes nos Parâmetros Curriculares para Língua Estrangeira, e compreensão e produção oral em língua inglesa presentes na Orientações Curriculares para o Ensino Médio e na Base Nacional Comum CurricularporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASLíngua inglesaOralidadeDocumentos oficiais sobre o ensino de Língua InglesaEnsino-aprendizagemEnglish languageOralityOfficial documents on English language teachingTeaching-learningA oralidade na perspectiva dos documentos oficiais brasileiros sobre ensino da língua inglesainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALBruno Richard dos Santos Ribeiro.pdfapplication/pdf3114448https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26625/1/Bruno%20Richard%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdf7457a9014fb9ae2a3aa34376176d5ef1MD51TEXTBruno Richard dos Santos Ribeiro.pdf.txtBruno Richard dos Santos Ribeiro.pdf.txtExtracted texttext/plain99065https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26625/2/Bruno%20Richard%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdf.txtaf1ba4f59f10b97ae331fc4f18ca5071MD52THUMBNAILBruno Richard dos Santos Ribeiro.pdf.jpgBruno Richard dos Santos Ribeiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1169https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26625/3/Bruno%20Richard%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdf.jpg2c3f2525b59e2b1de6e19d25b3a06fa6MD53handle/266252022-08-19 13:59:26.391oai:repositorio.pucsp.br:handle/26625Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A oralidade na perspectiva dos documentos oficiais brasileiros sobre ensino da língua inglesa |
title |
A oralidade na perspectiva dos documentos oficiais brasileiros sobre ensino da língua inglesa |
spellingShingle |
A oralidade na perspectiva dos documentos oficiais brasileiros sobre ensino da língua inglesa Ribeiro, Bruno Richard dos Santos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Língua inglesa Oralidade Documentos oficiais sobre o ensino de Língua Inglesa Ensino-aprendizagem English language Orality Official documents on English language teaching Teaching-learning |
title_short |
A oralidade na perspectiva dos documentos oficiais brasileiros sobre ensino da língua inglesa |
title_full |
A oralidade na perspectiva dos documentos oficiais brasileiros sobre ensino da língua inglesa |
title_fullStr |
A oralidade na perspectiva dos documentos oficiais brasileiros sobre ensino da língua inglesa |
title_full_unstemmed |
A oralidade na perspectiva dos documentos oficiais brasileiros sobre ensino da língua inglesa |
title_sort |
A oralidade na perspectiva dos documentos oficiais brasileiros sobre ensino da língua inglesa |
author |
Ribeiro, Bruno Richard dos Santos |
author_facet |
Ribeiro, Bruno Richard dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Maria Aparecida Caltabiano Magalhaes Borges da |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Bruno Richard dos Santos |
contributor_str_mv |
Silva, Maria Aparecida Caltabiano Magalhaes Borges da |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Língua inglesa Oralidade Documentos oficiais sobre o ensino de Língua Inglesa Ensino-aprendizagem English language Orality Official documents on English language teaching Teaching-learning |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua inglesa Oralidade Documentos oficiais sobre o ensino de Língua Inglesa Ensino-aprendizagem |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
English language Orality Official documents on English language teaching Teaching-learning |
description |
The goal of this study is to investigate how the official documents: Foreign Language National Curriculum Parameters (Brazil, 1998), National Curriculum Guidelines for High School (Brazil 2006) and Common National Curriculum basis (Brazil 2017) approach the orality teaching in English language and what are the implications brought by them. The theoretical basis will take into account the development of English language teaching in Brazil followed by considerations on the socio-historical-cultural perspective of teaching-learning and oral production and comprehension. Besides that the theoretical perspectives of teaching-learning found in the documents will be presented and finally there will be an analysis and discussion about oral comprehension and production in foreign language found in the Foreign Language National Curriculum Parameters and oral comprehension and production found in the National Curriculum Guidelines for High School and Common National Curriculum basis |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-02-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-12T22:04:24Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-12T22:04:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26625 |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26625 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26625/1/Bruno%20Richard%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26625/2/Bruno%20Richard%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26625/3/Bruno%20Richard%20dos%20Santos%20Ribeiro.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7457a9014fb9ae2a3aa34376176d5ef1 af1ba4f59f10b97ae331fc4f18ca5071 2c3f2525b59e2b1de6e19d25b3a06fa6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277909531099136 |