Ensinar-aprender inglês na escola pública é preciso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33612 |
Resumo: | The purpose of this research is to know how English teaching and learning is processed in a 6th grade elementary school class in a public school located in the Embaré neighborhood in the city of Santos, São Paulo. In order to achieve this purpose, it was necessary to observe and describe how the proposed activities are carried out. It is based on the constructivist theorists, the socio-interactionist Vygotsky (1998) - through his concepts of Language and Zone of Proximal Development - ZPD and Piaget (1975), with his concept of Balancing. Also discussed are some aspects contained in the National Curriculum Parameters - Foreign Language - PCN-LE (1998), on language and reading, as well as some considerations regarding didactic material. It is a qualitative research, through which the teacher-researcher observes and interprets the facts in a case study carried out with the students of the target class of this work. The data collection was carried out through questionnaires, journal of notes and tasks performed by the participating students and reports of the trainees. The results obtained provide a fairly clear view of what students understand about teaching-learning English, through what material and in what way |
id |
PUC_SP-1_b2dc11ac058ad876c7b0186715543582 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/33612 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Cunha, Ana Maria AffonsoSantos, Carmen Vasques dos2023-07-05T19:21:19Z2023-07-05T19:21:19Z2018-02-15Santos, Carmen Vasques dos. Ensinar-aprender inglês na escola pública é preciso. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33612The purpose of this research is to know how English teaching and learning is processed in a 6th grade elementary school class in a public school located in the Embaré neighborhood in the city of Santos, São Paulo. In order to achieve this purpose, it was necessary to observe and describe how the proposed activities are carried out. It is based on the constructivist theorists, the socio-interactionist Vygotsky (1998) - through his concepts of Language and Zone of Proximal Development - ZPD and Piaget (1975), with his concept of Balancing. Also discussed are some aspects contained in the National Curriculum Parameters - Foreign Language - PCN-LE (1998), on language and reading, as well as some considerations regarding didactic material. It is a qualitative research, through which the teacher-researcher observes and interprets the facts in a case study carried out with the students of the target class of this work. The data collection was carried out through questionnaires, journal of notes and tasks performed by the participating students and reports of the trainees. The results obtained provide a fairly clear view of what students understand about teaching-learning English, through what material and in what wayEsta pesquisa tem como objetivo conhecer como se processa o ensino- aprendizagem de Inglês em uma classe de 6o ano do Ensino Fundamental II, de uma escola pública, localizada no bairro do Embaré, na cidade de Santos, São Paulo. Visando atingir tal propósito, necessário se fez observar e descrever como são realizadas as atividades propostas. Encontra-se fundamentada nos teóricos construtivistas, o sociointeracionista Vygotsky (1998) – por meio dos seus conceitos de Linguagem e de Zona de Desenvolvimento Proximal – ZPD e Piaget (1975), com seu conceito de Equilibração. Também são discutidos alguns aspectos contidos nos Parâmetros Curriculares Nacionais – Língua Estrangeira - PCN-LE (1998), sobre linguagem e leitura, além de algumas considerações a respeito de material didático. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, por meio da qual a professora-pesquisadora observa e interpreta os fatos em um estudo de caso realizado com os alunos da classe-alvo deste trabalho. A coleta de dados efetivou-se por meio de questionários, diário de notas e tarefas realizadas pelos alunos participantes e relatórios dos estagiários. Os resultados obtidos trazem uma visão bastante clara do que os alunos entendem sobre ensinar-aprender Inglês, por meio de que material e de que maneiraporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASEnsino-aprendizagem de inglêsEscola públicaPesquisaEnglish teaching - learningState schoolResearchEnsinar-aprender inglês na escola pública é precisoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCARMEN VASQUES DOS SANTOS.pdfapplication/pdf1073195https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33612/1/CARMEN%20VASQUES%20DOS%20SANTOS.pdfaee33a993ce3b1b40f57b999873c3c3dMD51TEXTCARMEN VASQUES DOS SANTOS.pdf.txtCARMEN VASQUES DOS SANTOS.pdf.txtExtracted texttext/plain215053https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33612/2/CARMEN%20VASQUES%20DOS%20SANTOS.pdf.txt2be83e8ed2fb032f37136a54769da40aMD52THUMBNAILCARMEN VASQUES DOS SANTOS.pdf.jpgCARMEN VASQUES DOS SANTOS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1241https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33612/3/CARMEN%20VASQUES%20DOS%20SANTOS.pdf.jpg5820e51f3a86e463c1cb8d23ee9ebf7fMD53handle/336122023-07-06 01:10:30.699oai:repositorio.pucsp.br:handle/33612Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:10:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Ensinar-aprender inglês na escola pública é preciso |
title |
Ensinar-aprender inglês na escola pública é preciso |
spellingShingle |
Ensinar-aprender inglês na escola pública é preciso Santos, Carmen Vasques dos CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Ensino-aprendizagem de inglês Escola pública Pesquisa English teaching - learning State school Research |
title_short |
Ensinar-aprender inglês na escola pública é preciso |
title_full |
Ensinar-aprender inglês na escola pública é preciso |
title_fullStr |
Ensinar-aprender inglês na escola pública é preciso |
title_full_unstemmed |
Ensinar-aprender inglês na escola pública é preciso |
title_sort |
Ensinar-aprender inglês na escola pública é preciso |
author |
Santos, Carmen Vasques dos |
author_facet |
Santos, Carmen Vasques dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cunha, Ana Maria Affonso |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Carmen Vasques dos |
contributor_str_mv |
Cunha, Ana Maria Affonso |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Ensino-aprendizagem de inglês Escola pública Pesquisa English teaching - learning State school Research |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino-aprendizagem de inglês Escola pública Pesquisa |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
English teaching - learning State school Research |
description |
The purpose of this research is to know how English teaching and learning is processed in a 6th grade elementary school class in a public school located in the Embaré neighborhood in the city of Santos, São Paulo. In order to achieve this purpose, it was necessary to observe and describe how the proposed activities are carried out. It is based on the constructivist theorists, the socio-interactionist Vygotsky (1998) - through his concepts of Language and Zone of Proximal Development - ZPD and Piaget (1975), with his concept of Balancing. Also discussed are some aspects contained in the National Curriculum Parameters - Foreign Language - PCN-LE (1998), on language and reading, as well as some considerations regarding didactic material. It is a qualitative research, through which the teacher-researcher observes and interprets the facts in a case study carried out with the students of the target class of this work. The data collection was carried out through questionnaires, journal of notes and tasks performed by the participating students and reports of the trainees. The results obtained provide a fairly clear view of what students understand about teaching-learning English, through what material and in what way |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-02-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-05T19:21:19Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-05T19:21:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santos, Carmen Vasques dos. Ensinar-aprender inglês na escola pública é preciso. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33612 |
identifier_str_mv |
Santos, Carmen Vasques dos. Ensinar-aprender inglês na escola pública é preciso. 2018. Monografia de Especialização (Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33612 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33612/1/CARMEN%20VASQUES%20DOS%20SANTOS.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33612/2/CARMEN%20VASQUES%20DOS%20SANTOS.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33612/3/CARMEN%20VASQUES%20DOS%20SANTOS.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
aee33a993ce3b1b40f57b999873c3c3d 2be83e8ed2fb032f37136a54769da40a 5820e51f3a86e463c1cb8d23ee9ebf7f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277904808312832 |