Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35859 |
Resumo: | Although courses for Religious Education teacher training are present in post-graduation programs, there are few of these courses in the college, despite his availability is provided for in the Brazilian Federal Constitution and it is the subject of discussion in a specific Parameter Curriculum National (PCNER). In addition, profile of Religious Education teachers is not well known. In this study, the primary goal is to meet this need for information regarding these professionals, and to do so a semistructured interview was made, asking six questions for seven teachers from the private network who teach religious education classes in Catholic schools. It was observed that most teachers graduated in other areas of humanities, such as Sociology, Philosophy or Pedagogy. Also, part of respondents used material provided by the school and had little autonomy to implement or prepare lesson plans, and virtually none of them made mention of PCNER. A discussion of the models of Religious Education (catechetical, theological and religious studies) is also performed in this study, as well as a critique of the reach and tangible results after the publication of PCNER. It is herein advocated that Religious Education should be treated in a scientific way, as a tool for respect for all faiths and formation of a collective ethics |
id |
PUC_SP-1_b3083623b6ec2319afcd91e28c3f8a44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/35859 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Figueira, Eulálio Avelino PereiraCaires, Vanessa Cristina da Cunha2023-07-05T19:52:14Z2023-07-05T19:52:14Z2016-02-29Caires, Vanessa Cristina da Cunha. Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Ciência da Religião: uma Capacitação para os Estudos da Religião) - Faculdade de Ciências Sociais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35859Although courses for Religious Education teacher training are present in post-graduation programs, there are few of these courses in the college, despite his availability is provided for in the Brazilian Federal Constitution and it is the subject of discussion in a specific Parameter Curriculum National (PCNER). In addition, profile of Religious Education teachers is not well known. In this study, the primary goal is to meet this need for information regarding these professionals, and to do so a semistructured interview was made, asking six questions for seven teachers from the private network who teach religious education classes in Catholic schools. It was observed that most teachers graduated in other areas of humanities, such as Sociology, Philosophy or Pedagogy. Also, part of respondents used material provided by the school and had little autonomy to implement or prepare lesson plans, and virtually none of them made mention of PCNER. A discussion of the models of Religious Education (catechetical, theological and religious studies) is also performed in this study, as well as a critique of the reach and tangible results after the publication of PCNER. It is herein advocated that Religious Education should be treated in a scientific way, as a tool for respect for all faiths and formation of a collective ethicsEmbora cursos para formação de professores de Ensino Religioso estejam presentes na pós-graduação, há pouquíssimos cursos de graduação nesta disciplina, a despeito de sua oferta ser prevista na Constituição Federal e objeto de discussão em um Parâmetro Curricular Nacional Específico (PCNER). Além disso, o perfil dos docentes de Ensino Religioso não é bem conhecido. No presente estudo, o objetivo primordial é suprir essa carência de informações a respeito destes profissionais, e para tanto foi feita uma entrevista semiestruturada com seis questões a sete professores da rede privada que ministram aulas de Ensino Religioso, em escolas confessionais católicas. Foi observado que a maioria dos docentes é graduada em outras áreas de Humanidades, como Sociologia, Filosofia ou Pedagogia. Parte dos entrevistados utilizou material fornecido pela própria escola e teve pouca autonomia para implementar ou mesmo elaborar os planos de aula, e praticamente nenhum deles fez menção do PCNER. Uma discussão sobre os modelos de Ensino Religioso (catequético, teológico e de Ciências da Religião) é também realizada neste estudo, bem como uma crítica ao alcance e resultados concretos obtidos após a publicação dos PCNER. É advogado aqui que o Ensino Religioso deve ser tratado de forma científica, como uma ferramenta para o respeito a todos os credos e formação de uma ética coletivaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Ciência da Religião: uma Capacitação para os Estudos da ReligiãoPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASEnsino religiosoPCNERCatequéticoCiências da religiãoReligious educationPCNERCatechismReligion sciencesProfessores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALVANESSA CRISTINA DA CUNHA CAIRES.pdfapplication/pdf491365https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35859/1/VANESSA%20CRISTINA%20DA%20CUNHA%20CAIRES.pdf80c909e953416c1b331b0b2e7bdaa2daMD51TEXTVANESSA CRISTINA DA CUNHA CAIRES.pdf.txtVANESSA CRISTINA DA CUNHA CAIRES.pdf.txtExtracted texttext/plain122449https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35859/2/VANESSA%20CRISTINA%20DA%20CUNHA%20CAIRES.pdf.txt2fbeb53cdd6494313f336727197b28adMD52THUMBNAILVANESSA CRISTINA DA CUNHA CAIRES.pdf.jpgVANESSA CRISTINA DA CUNHA CAIRES.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1298https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35859/3/VANESSA%20CRISTINA%20DA%20CUNHA%20CAIRES.pdf.jpg1046d7544ce5315a6513aeb20a5d6550MD53handle/358592023-07-06 01:45:37.225oai:repositorio.pucsp.br:handle/35859Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:45:37Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional |
title |
Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional |
spellingShingle |
Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional Caires, Vanessa Cristina da Cunha CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICAS Ensino religioso PCNER Catequético Ciências da religião Religious education PCNER Catechism Religion sciences |
title_short |
Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional |
title_full |
Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional |
title_fullStr |
Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional |
title_full_unstemmed |
Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional |
title_sort |
Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional |
author |
Caires, Vanessa Cristina da Cunha |
author_facet |
Caires, Vanessa Cristina da Cunha |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Figueira, Eulálio Avelino Pereira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caires, Vanessa Cristina da Cunha |
contributor_str_mv |
Figueira, Eulálio Avelino Pereira |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICAS |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICAS Ensino religioso PCNER Catequético Ciências da religião Religious education PCNER Catechism Religion sciences |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino religioso PCNER Catequético Ciências da religião |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Religious education PCNER Catechism Religion sciences |
description |
Although courses for Religious Education teacher training are present in post-graduation programs, there are few of these courses in the college, despite his availability is provided for in the Brazilian Federal Constitution and it is the subject of discussion in a specific Parameter Curriculum National (PCNER). In addition, profile of Religious Education teachers is not well known. In this study, the primary goal is to meet this need for information regarding these professionals, and to do so a semistructured interview was made, asking six questions for seven teachers from the private network who teach religious education classes in Catholic schools. It was observed that most teachers graduated in other areas of humanities, such as Sociology, Philosophy or Pedagogy. Also, part of respondents used material provided by the school and had little autonomy to implement or prepare lesson plans, and virtually none of them made mention of PCNER. A discussion of the models of Religious Education (catechetical, theological and religious studies) is also performed in this study, as well as a critique of the reach and tangible results after the publication of PCNER. It is herein advocated that Religious Education should be treated in a scientific way, as a tool for respect for all faiths and formation of a collective ethics |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-02-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-05T19:52:14Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-05T19:52:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Caires, Vanessa Cristina da Cunha. Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Ciência da Religião: uma Capacitação para os Estudos da Religião) - Faculdade de Ciências Sociais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35859 |
identifier_str_mv |
Caires, Vanessa Cristina da Cunha. Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Ciência da Religião: uma Capacitação para os Estudos da Religião) - Faculdade de Ciências Sociais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35859 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Ciência da Religião: uma Capacitação para os Estudos da Religião |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35859/1/VANESSA%20CRISTINA%20DA%20CUNHA%20CAIRES.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35859/2/VANESSA%20CRISTINA%20DA%20CUNHA%20CAIRES.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35859/3/VANESSA%20CRISTINA%20DA%20CUNHA%20CAIRES.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
80c909e953416c1b331b0b2e7bdaa2da 2fbeb53cdd6494313f336727197b28ad 1046d7544ce5315a6513aeb20a5d6550 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277828765581312 |