Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caires, Vanessa Cristina da Cunha
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35859
Resumo: Although courses for Religious Education teacher training are present in post-graduation programs, there are few of these courses in the college, despite his availability is provided for in the Brazilian Federal Constitution and it is the subject of discussion in a specific Parameter Curriculum National (PCNER). In addition, profile of Religious Education teachers is not well known. In this study, the primary goal is to meet this need for information regarding these professionals, and to do so a semistructured interview was made, asking six questions for seven teachers from the private network who teach religious education classes in Catholic schools. It was observed that most teachers graduated in other areas of humanities, such as Sociology, Philosophy or Pedagogy. Also, part of respondents used material provided by the school and had little autonomy to implement or prepare lesson plans, and virtually none of them made mention of PCNER. A discussion of the models of Religious Education (catechetical, theological and religious studies) is also performed in this study, as well as a critique of the reach and tangible results after the publication of PCNER. It is herein advocated that Religious Education should be treated in a scientific way, as a tool for respect for all faiths and formation of a collective ethics
id PUC_SP-1_b3083623b6ec2319afcd91e28c3f8a44
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/35859
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Figueira, Eulálio Avelino PereiraCaires, Vanessa Cristina da Cunha2023-07-05T19:52:14Z2023-07-05T19:52:14Z2016-02-29Caires, Vanessa Cristina da Cunha. Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Ciência da Religião: uma Capacitação para os Estudos da Religião) - Faculdade de Ciências Sociais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35859Although courses for Religious Education teacher training are present in post-graduation programs, there are few of these courses in the college, despite his availability is provided for in the Brazilian Federal Constitution and it is the subject of discussion in a specific Parameter Curriculum National (PCNER). In addition, profile of Religious Education teachers is not well known. In this study, the primary goal is to meet this need for information regarding these professionals, and to do so a semistructured interview was made, asking six questions for seven teachers from the private network who teach religious education classes in Catholic schools. It was observed that most teachers graduated in other areas of humanities, such as Sociology, Philosophy or Pedagogy. Also, part of respondents used material provided by the school and had little autonomy to implement or prepare lesson plans, and virtually none of them made mention of PCNER. A discussion of the models of Religious Education (catechetical, theological and religious studies) is also performed in this study, as well as a critique of the reach and tangible results after the publication of PCNER. It is herein advocated that Religious Education should be treated in a scientific way, as a tool for respect for all faiths and formation of a collective ethicsEmbora cursos para formação de professores de Ensino Religioso estejam presentes na pós-graduação, há pouquíssimos cursos de graduação nesta disciplina, a despeito de sua oferta ser prevista na Constituição Federal e objeto de discussão em um Parâmetro Curricular Nacional Específico (PCNER). Além disso, o perfil dos docentes de Ensino Religioso não é bem conhecido. No presente estudo, o objetivo primordial é suprir essa carência de informações a respeito destes profissionais, e para tanto foi feita uma entrevista semiestruturada com seis questões a sete professores da rede privada que ministram aulas de Ensino Religioso, em escolas confessionais católicas. Foi observado que a maioria dos docentes é graduada em outras áreas de Humanidades, como Sociologia, Filosofia ou Pedagogia. Parte dos entrevistados utilizou material fornecido pela própria escola e teve pouca autonomia para implementar ou mesmo elaborar os planos de aula, e praticamente nenhum deles fez menção do PCNER. Uma discussão sobre os modelos de Ensino Religioso (catequético, teológico e de Ciências da Religião) é também realizada neste estudo, bem como uma crítica ao alcance e resultados concretos obtidos após a publicação dos PCNER. É advogado aqui que o Ensino Religioso deve ser tratado de forma científica, como uma ferramenta para o respeito a todos os credos e formação de uma ética coletivaporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Ciência da Religião: uma Capacitação para os Estudos da ReligiãoPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASEnsino religiosoPCNERCatequéticoCiências da religiãoReligious educationPCNERCatechismReligion sciencesProfessores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALVANESSA CRISTINA DA CUNHA CAIRES.pdfapplication/pdf491365https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35859/1/VANESSA%20CRISTINA%20DA%20CUNHA%20CAIRES.pdf80c909e953416c1b331b0b2e7bdaa2daMD51TEXTVANESSA CRISTINA DA CUNHA CAIRES.pdf.txtVANESSA CRISTINA DA CUNHA CAIRES.pdf.txtExtracted texttext/plain122449https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35859/2/VANESSA%20CRISTINA%20DA%20CUNHA%20CAIRES.pdf.txt2fbeb53cdd6494313f336727197b28adMD52THUMBNAILVANESSA CRISTINA DA CUNHA CAIRES.pdf.jpgVANESSA CRISTINA DA CUNHA CAIRES.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1298https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35859/3/VANESSA%20CRISTINA%20DA%20CUNHA%20CAIRES.pdf.jpg1046d7544ce5315a6513aeb20a5d6550MD53handle/358592023-07-06 01:45:37.225oai:repositorio.pucsp.br:handle/35859Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:45:37Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional
title Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional
spellingShingle Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional
Caires, Vanessa Cristina da Cunha
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICAS
Ensino religioso
PCNER
Catequético
Ciências da religião
Religious education
PCNER
Catechism
Religion sciences
title_short Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional
title_full Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional
title_fullStr Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional
title_full_unstemmed Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional
title_sort Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional
author Caires, Vanessa Cristina da Cunha
author_facet Caires, Vanessa Cristina da Cunha
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Figueira, Eulálio Avelino Pereira
dc.contributor.author.fl_str_mv Caires, Vanessa Cristina da Cunha
contributor_str_mv Figueira, Eulálio Avelino Pereira
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICAS
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICAS
Ensino religioso
PCNER
Catequético
Ciências da religião
Religious education
PCNER
Catechism
Religion sciences
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino religioso
PCNER
Catequético
Ciências da religião
dc.subject.eng.fl_str_mv Religious education
PCNER
Catechism
Religion sciences
description Although courses for Religious Education teacher training are present in post-graduation programs, there are few of these courses in the college, despite his availability is provided for in the Brazilian Federal Constitution and it is the subject of discussion in a specific Parameter Curriculum National (PCNER). In addition, profile of Religious Education teachers is not well known. In this study, the primary goal is to meet this need for information regarding these professionals, and to do so a semistructured interview was made, asking six questions for seven teachers from the private network who teach religious education classes in Catholic schools. It was observed that most teachers graduated in other areas of humanities, such as Sociology, Philosophy or Pedagogy. Also, part of respondents used material provided by the school and had little autonomy to implement or prepare lesson plans, and virtually none of them made mention of PCNER. A discussion of the models of Religious Education (catechetical, theological and religious studies) is also performed in this study, as well as a critique of the reach and tangible results after the publication of PCNER. It is herein advocated that Religious Education should be treated in a scientific way, as a tool for respect for all faiths and formation of a collective ethics
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-02-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-07-05T19:52:14Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-07-05T19:52:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Caires, Vanessa Cristina da Cunha. Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Ciência da Religião: uma Capacitação para os Estudos da Religião) - Faculdade de Ciências Sociais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35859
identifier_str_mv Caires, Vanessa Cristina da Cunha. Professores de ensino religioso em escolas confessionais de São Paulo: relações entre atuação e formação profissional. 2016. Monografia de Especialização (Especialização em Ciência da Religião: uma Capacitação para os Estudos da Religião) - Faculdade de Ciências Sociais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35859
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Ciência da Religião: uma Capacitação para os Estudos da Religião
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35859/1/VANESSA%20CRISTINA%20DA%20CUNHA%20CAIRES.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35859/2/VANESSA%20CRISTINA%20DA%20CUNHA%20CAIRES.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35859/3/VANESSA%20CRISTINA%20DA%20CUNHA%20CAIRES.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 80c909e953416c1b331b0b2e7bdaa2da
2fbeb53cdd6494313f336727197b28ad
1046d7544ce5315a6513aeb20a5d6550
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277828765581312