Educação corporativa e subjetividade: um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17223 |
Resumo: | The present research work represents an attempt to promote a better understanding of how the college programs developed by some corporations actually exert influences on the people psychics, especially when the employee does not have a solid background, and what is gotten from such programs performs an important part of their education. This thesis aims to a contribution of the significant role of corporate colleges for people s education, as long as they could represent in the future an important share of Brazilian educational effort in general standards. Our basic assumption resides on the fact that when the program is effectively oriented to attend only economic needs, as long as reflects the capitalism ideology, it exerts a significant influence on people s mind, self consciousness, as well as self identity. The discussion starts on the analysis of the psychics upper categories. The human being has consciousness, activity and identity. However, in order to reach those categories, we need to research the language, the thoughts and emotions represented by the link between subjectivity and society. Throughout social relationships people internalize the word and build a sense of subjectivity. Using words, during the social life this subjectivity becomes objective through human behavior. There is a dialectic relationship between subjectivity and objectivity. Education represents an important influence especially to build people s subjectivity. When the work education consists not only of a training focused on professional skills, it enables a person to be shaped so as to fulfill the capitalism needs, however without important communication and relationship skills to live in society |
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Our basic assumption resides on the fact that when the program is effectively oriented to attend only economic needs, as long as reflects the capitalism ideology, it exerts a significant influence on people s mind, self consciousness, as well as self identity. The discussion starts on the analysis of the psychics upper categories. The human being has consciousness, activity and identity. However, in order to reach those categories, we need to research the language, the thoughts and emotions represented by the link between subjectivity and society. Throughout social relationships people internalize the word and build a sense of subjectivity. Using words, during the social life this subjectivity becomes objective through human behavior. There is a dialectic relationship between subjectivity and objectivity. Education represents an important influence especially to build people s subjectivity. When the work education consists not only of a training focused on professional skills, it enables a person to be shaped so as to fulfill the capitalism needs, however without important communication and relationship skills to live in societyO presente trabalho tem como objetivo compreender de que forma o esforço de educação desenvolvido pela universidade corporativa de uma dada empresa atuou sobre o psiquismo de uma pessoa que obteve, nestes cursos, uma parte significativa da sua formação. A justificativa para esta pesquisa reside no fato de que estas entidades poderão ser, no futuro, parte integrante do esforço de educação no país, daí entendermos a necessidade de se compreender as decorrências para o indivíduo da educação oferecida pelas empresas. Nosso pressuposto inicial era que uma forma de educação, impregnada de uma ideologia capitalista (e totalmente voltada para satisfazer as demandas de natureza puramente econômicas), influencia a consciência que o profissional tem de si mesmo, bem como sua relação com os outros, além da constituição de sua identidade. Começamos pela revisão teórica das categorias fundamentais do psiquismo. Os seres humanos são dotados de consciência, atividade e identidade, que não podem ser estudadas diretamente, mas apenas por meio das mediações representadas pela linguagem, pelo pensamento e pelas emoções. O indivíduo em contato com o meio social internaliza o mundo em que vive, construindo a sua subjetividade. Por meio de suas ações, esta subjetividade aflora e as impressões do convívio humano são novamente interiorizadas, numa relação dialética entre subjetividade e objetividade. A educação representa uma influência de grande importância neste processo que se desenrola ao longo da vida. A educação para o trabalho, quando deixa de ser uma forma de desenvolver habilidades profissionais, contribui para a formação de um sujeito moldado aos interesses do capitalismo e desprovido de capacidade argumentativaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/36115/Celia%20Maria%20Marcondes%20Ferraz%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBRPsicologiaTrabalhoIdentidadeSubjetividadeIdentidade (Psicologia)EducacaoFormacao profissionalEducationLaborSubjectivityIdentityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALEducação corporativa e subjetividade: um estudo de casoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCelia Maria Marcondes Ferraz Silva.pdf.txtCelia Maria Marcondes Ferraz Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain397962https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17223/3/Celia%20Maria%20Marcondes%20Ferraz%20Silva.pdf.txt8d256ce9fee8e0662825e5b82a953303MD53ORIGINALCelia Maria Marcondes Ferraz Silva.pdfapplication/pdf564063https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17223/1/Celia%20Maria%20Marcondes%20Ferraz%20Silva.pdf51d79758b66c464cc99408d826e97cc8MD51THUMBNAILCelia Maria Marcondes Ferraz Silva.pdf.jpgCelia Maria Marcondes Ferraz Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1956https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/17223/2/Celia%20Maria%20Marcondes%20Ferraz%20Silva.pdf.jpg0ebf5b123d65b0ffc8e754dff95df2d0MD52handle/172232022-04-28 14:57:20.955oai:repositorio.pucsp.br:handle/17223Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:57:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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